۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۵۳۸۵۴
استاد حوزه علمیه:

اگر امروز نعمت جمهوری اسلامی را قدر ندانیم دچار زیان خواهیم شد

حجت الاسلام محمدی گفت: اگر امروز نعمت جمهوری اسلامی را قدر ندانیم دچار زیان خواهیم شد چرا که این نعمت با نثار خون شهدا و رهبری حاصل شده است پس اگر قدردان آن باشیم مشمول جمله «یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» خواهیم شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدی مدرس حوزه علمیه ابراهیمیه کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین محمدی، مدرس حوزه علمیه کرمان، امشب در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه کرمان در ادامه  سخنان شب گذشته خود در رابطه با نماز، اظهار داشت: انسان اگر به دنبال نماز تأثیرگذار است باید ضمن عارفانه، خالصانه و عاشقانه خواندن نماز؛ خشیت نیز داشته باشد چنانچه در آیه قرآن اشاره می شود که نماز با حضور قلب و خشوع ما را به فلاح و رستگاری می رساند.

وی بیان داشت: در آیات قرآن می بینیم خداوند انسان را توصیه به استعانت از نماز می کند و می فرماید: همانا برای برخی، این کار سنگینی است مگر کسانی که خاشع هستند، بنابراین خاشعانه نماز خواندن از مسائل مهمی است که مؤمنان باید به آن توجه کنند.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: انسان اگر بداند تنها یک روز در دنیا حضور خواهد داشت مطمئنا تلاش مضاعفی می کند تا بهترین نماز را به جا آورد زیرا در این هنگام است که درک میکنیم بندگی خدا را نکردیم در حالی که فرصتی برای جبران نداریم پس می خواهیم از فرصت موجود کمال بهره را ببریم.

این مدرس حوزه بیان داشت: اگر در حین نماز بدانیم در حال بندگی خدا هستیم قطعا نمازی خاشعانه خواهیم داشت و نمازمان روح دیگری می یابد از این رو پیامبر (ص) می فرمایند: خدا را چنان عبادت کنید که انگار شما خدا را در نماز می بینید.

وی در ادامه ابراز داشت: تأکید امام صادق(ع) بر اینکه در نماز با نماز خداحافظی کنیم شاید آخرین نمازمان باشد؛ نشان از نزدیکی مرگ به انسان است چنانچه در دعای عهد می خوانیم «انه یرونه بعیدا و نراه قریبا» تو مرگ را دور می پنداری در حالی که مرگ به تو نزدیک است.

حجت الاسلام محمدی در بیان شاخصه بعدی نمازگزار، تأکید کرد: بندگان خدا باید نمازی شاکرانه به جا آورند زیرا نعمات فراوانی داریم که لازم است به شکرانه آنان خدا را آنگونه که شایسته است عبادت کنیم به همین جهت باید بدانیم با چه عقیده و انگیزه ای نماز می خوانیم چرا که سپاسگذاری از خدا برای نعماتش بسیار مهم است.

وی ابراز داشت: امروز اگر به دقت اطرافمان را نگاه کنیم؛ درک می کنیم که از نعمات فراوانی چون سلامتی، امنیت،عزت و دیگر نعمات برخورداریم، از این رو حق آن است که شکر این نعمات را به جا آوریم و خدا را شاکرانه بپرستیم چراکه یکی از فلسفه های عبادت و بندگی خداوند سپاسگزاری از نعمات الهی است.

این کارشناس مذهبی ضمن اشاره به احادیثی در این زمینه بیان داشت: خداوند بندگانی دارد که به خاطر عشق به خدا و سپاس از نعماتش نماز می خوانند و این بالاترین عبادت است پس سعی کنیم در پایان روز برای خود نعمات الهی را یادآوری کنیم و سپاس به جای آوریم تا توفیق عبادت در شب نیز نصیبمان شود چرا که شیطان در اطراف کسانی می گردد که انسانهای شاکری نیستند.

وی افزود: اگر امروز نعمت جمهوری اسلامی را قدر ندانیم دچار زیان خواهیم شد چرا که این نعمت با نثار خون شهدا و رهبری حاصل شده است پس اگر قدر دان آن باشیم مشمول جمله «یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» خواهیم شد.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در نماز با بیان ذکر «بحول الله وقوة و اقوم واقعد» خدا را شکر می کنیم که می توانیم به حول و قوه الهی به نماز بایستیم بنابراین از این مطلب بیامزیم که خدا را برای نعمت ایمانش شاکر باشیم.

این مدرس حوزه شاخصه بعدی را مخفیانه نماز خواندن معرفی کرد و گفت: برخی زمانها و مکانها خاصیت ویژه ای دارند که لازم است در آن هنگام مخفیانه و به دور از ریا نماز خواند مانند نماز در دل شب که اثرات بسیاری دارد به همین جهت خداوند معراج پیامبر را در شب قرار داده است.

وی در پایان اظهار داشت: اگر نماز ما شاخصه عارفانه، خالصانه، عاشقانه، خاشعانه، شاکرانه و مخفیانه داشته باشد قطعا تحولات ناشی از آن را در خود خواهیم دید و برکاتش نصیبمان می شود./9703/202/ب2

ارسال نظرات