۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۵۳۳۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

ولایتمداری مهمترین آموزه عاشورا است

حجت الاسلام فروهی با تأکید بر ولایت پذیری و حمایت از ولایت، گفت: مهمترین آموزه عاشورا بحث ولایتمداری و ولایت پذیری است که باید در جان انسان تحقق پیدا کند.
حجت الاسلام فروهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام ناصر فروهی، استاد حوزه و دانشگاه امشب در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با تأکید بر ولایت پذیری و حمایت از ولایت، اظهار داشت: مهمترین آموزه عاشورا همین بحث ولایتمداری و ولایت پذیری است که باید در جان انسان تحقق پیدا کند.

وی اساس به وقوع پیوستن جریان عاشورا را ولایت پذیری، ولایت گریزی و ولایت ستیزی خواند و افزود: این عوامل علاوه بر آنکه در پیدایش این جریان تأثیر داشته است، بلکه در تداوم این نهضت نیز تأثیر داشته است، وجه تمایز میان این سه بعد را می‌توان با مراجعه به احادیث و رفتار ائمه اطهار(ع) پیدا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان سخنی از امام خمینی (ره)، ابراز داشت: امام راحل فرمودند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، در حقیقت عاشورا و حماسه بزرگ آن بود که خونی در رگهای اسلام به جریان انداخت و آن را برای ابد زنده  نگاه داشت و در برابر تهاجمات حفظ کرد.

وی در ادامه به اهمیت واقعه عاشورا و جایگاه آن اشاره کرد و افزود: برای روشن شدن جایگاه ولایت باید توجه داشت که عنصر ولایت اساس اسلام است، در واقع ولایت در دین اسلام یک جایگاه اساسی و ارزشمند دارد و در حقیقت می توان گفت که ولایت یک عنصر اساسی در اسلام است.

حجت الاسلام فروهی به دو بُعد ظاهری و باطنی ولایت امامان اشاره کرد و ابراز داشت: به وقوع پیوستن جریان عاشورا در حقیقت ریشه هایی دارد، از جمله نادیده گرفتن این دو عنصر و توجه به منافع مادی سبب پرده پوشی روی حقیقت و در نهایت موجب واقعه عاشورا شد.

وی چهار نشانه‌ ولایت پذیری را محبت اهل بیت(ع)، اطاعت از اهل بیت(ع)، معرفت اهل بیت(ع) و جهاد ذکر کرد و گفت: وجود این چهار عامل در مسلمانان نشان از ولایت پذیری آن افراد در جامعه است، اگر کسی محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته باشد اطاعت از اهل بیت(ع) را نیز در اعمالش محقق خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر انسان به اهل بیت(ع) معرفت و شناخت داشته باشد، پیرو و مدافع اهل بیت(ع)خواهد شد، تصریح کرد: با شناخت امامان معصوم(ع) انسان به این بزرگواران محبت پیدا کرده و به دنبال آن از دستورات آنها اطاعت خواهد کرد./۸۵۴/203/ب2

ارسال نظرات