۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۲۳۳۱
حجت‌الاسلام تراشیون:

تغذیه مناسب مهم‌ترین نقش را بر یادگیری کودکان دارد

کارشناس رسانه ملی با تأ کید بر اینکه تغذیه مهم‌ترین نقش را بر یادگیری و حافظه کودکان دارد، گفت: مصرف میوه‌های زردنگ موجب کاهش تمرکز در دانش آموزان می شود.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس رسانه ملی، بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تغذیه مهم‌ترین نقش را بر یادگیری دانش آموزان دارد، گفت: وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای انسان‌ها به‌خصوص دانش آموزان کودکان و نوجوانان در حال رشد بوده به همین دلیل خوردن صبحانه برای این گروه‌های سنی ضروری است.

وی افزود: دانش آموزانی که بدون صبحانه بر سر کلاس درس حاضر می شوند نسبت به سایر همکلاسی خود از فرآیند یادگیری کمتری بهره مند بوده و تمرکز حواس آن‌ها در مقایسه با کسانی که وعده صبحانه را مصرف می‌کنند کمتر است.

کارشناس رسانه ملی با تأکید بر اینکه دانش آموزان به‌خصوص کودکان دبستانی در سنی هستند که به گروه ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر از سایر گروه‌های غذایی نیاز دارند، گفت: میوه‌های سرخ رنگ، معدن غنی این‌گونه مواد هستند به همین دلیل مصرف میوه‌های سرخ رنگ موجب شادابی بدن و افزایش تمرکز حواس در دانش آموزان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه مصرف میوه‌های زرد رنگ تمرکز حواس انسان را کاهش می دهد، گفت: دانش آموزانی که میوه‌های زرد رنگ را زیاد به مصرف می رسانند، تمرکز حواس آن‌ها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه نیمی از دانش آموزان وعده غذایی صبحانه را نمی خورند، اظهار کرد: مادران باید به برنامه‌ریزی مناسب برای خواب کودک زمینه زود بیدار شدن دانش آموز را در صبح فراهم کنند تا دانش آموزان حتماً با مصرف کامل صبحانه بر سر کلاس درس حاضر شوند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه بعضی از بچه ها عادت‌های غذایی بدی داشته و به فست و فودها علاقه زیادی دارند، تصریح کرد: مادران باید سعی کنند در آشپزی از محصولات با رنگ‌های مختلف استفاده کنند تا ضمن خوشمزه شدن غذا، رنگ و لعاب آن به شکلی باشد که کودک به خوردن آن تمایل پیدا کند زیرا بعضی از مادران به مغذی بودن و مفید بودن غذاها توجه داشته ولی به رنگ و لعاب آن توجه ندارند و همین موضوع موجب دلزدگی کودکان و نوجوانان از غذاهای خانگی می شود.

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: متأسفانه رشد قارچ گونه فست و فودها نتیجه خاموش شدن اجاق خانه‌هاست و زمانی که بانوان به پختن غذا اشتیاق نداشته باشند در نتیجه فست فودها و غذاهای مفید نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه مریضی و چاقی در جامعه بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه غذا خوردن اعضای خانواده بر سر یک سفره موجب افزایش صمیمت و همدلی در میان اعضای خانواده می شود، اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش صمیمت در خانواده‌ها این است که اعضای خانواده غذا خوردن در فست و فود را بر کنار هم بودن ترجیح می‌دهند که این موضوع برای خانواده‌هایی که دارای فرزند کوچک هستند نوعی بد تربیتی را به دنبال دارد

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه متأسفانه عده زیادی از والدین، کودک و نوجوان را به محض آمدن از مدرسه مشغول انجام تکالیف خود می‌کنند و از کودک می‌خواهند که به یکباره تکالیف خود را انجام دهد، ادامه داد: این کار اشتباه است و والدین اگر می‌خواهند که کودک تکالیف خود را به درستی انجام دهد بهتر است به جای اینکه او را مجبور کنند که در مدت زمان یک ساعت تکالیف خود را انجام دهد باید این زمان را در قالب نیم ساعت و ۲۰ دقیقه تقسیم‌بندی کنند تا کودک با آرامش بیشتری تکالیف خود را انجام دهد.

راهکارهای کاهش آسیب های تک فرزندی

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه بر اثر سیاست‌های جمعیتی بسیار از خانواده‌ها تک فرزند بوده و برای بعضی از خانواده‌ها تک فرزند امکان فرزندار شدن از بین رفته است، گفت: در خانواده‌های که تک فرزند هستند و امکان داشتن فرزند دیگری برای آن‌ها ممکن نیست بهتر است تا جایی که می‌توانند آسیب های تک فرزند ا کاهش دهند.

وی افزود: یکی از راه‌های کاهش آسیب های تک فرزند قرار دادن کودک در گروه‌های همسالان است و گذاشتن کودک در گروه همسالان موجب شود که کودک تک فرزند بسیاری از مهارت های اجتماعی را بیاموزد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه والدین کودک تک فرزند باید تصور کنند که چند فرزند دارند و نباید خواسته‌های کودک خود را به صورت افراطی برآورده کنند، افزود: والدین کودک تک فرزند باید در برآورده کردن نیازهای کودک خود مانند والدین چند فرزند اولویت بندی داشته و هر چه را که فرزندشان می‌خواهد در اختیار او قرار ندهند./۹۶۸/پ202/ی

فاطمه قاسمی

ارسال نظرات