۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۴۹۲۶۲
عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایحان شرقی:

قربان، عید عطوفت و رحمت الهی بر انسان است

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایحان شرقی گفت: یکی از پیامهای عید قربان عطوفت و گذشت حضرت حق و مهربانی ذات باری‌تعالی بر انسان ناتوان است.
عید قربان

حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایحان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به برداشت نادرست بسیاری از مردم درباره عید قربان، اظهار داشت: عده‌ای این عید را مختص حاجیان و به جا آورندگان حج تمتع می دانند، در حالی که عید قربان بنا بر روایات وارده، جزء اعیاد اکبر مسلمانان و روزی است که در آن تمام مسلمانان سهیم هستند.

وی با بیان این‌که اسلام همواره پیروان خود را به پرهیز از قشری‌گری سفارش کرده، ادامه داد: عید قربان بدون شک معنای تعمیق در متون دینی دارد، که عبور از هوای نفس و گذشتن از تعلقات دنیوی پیام بزرگ این روز است، انسان در عید قربان نفس خود و تمایلات نفسانی خود را ذبح می کند.

امام جمعه اهر عید قربان را شکستن بت نفس و هزاران بت دنیوی دانست و گفت: در حقیقت این عید از آن کسانی است که بتوانند در مقابل هزاران بت دنیوی ابراهیم وار بایستند و با نگرشی ژرف به درون و معبود حقیقی خویش حجابهای ظلمانی و نورانی را در مسیر کمال از میان بزدایند.

وی با تأکید بر بندگی و اطاعت در درگاه الهی، ادامه داد: پیام دیگر عید قربان عطوفت و گذشت حضرت حق و مهربانی ذات باری‌تعالی بر انسان ناتوان است، ناگفته نماند، جریان ذبح حضرت اسماعیل به دستور خداوند، معنا و پیام روشنی برای بشریت دارد که آن در میدان آزمون الهی صدق و اطاعت است.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایحان شرقی افزود: تبعات اجتماعی و فلسفه شناختی عید قربان به عنوان مبحثی عمیق در جامعه اسلامی قابل بررسی است، اما بدون تردید محوری‌ترین بعد این عید بزرگ بعد معنوی آن است که باید مورد توجه قرار گیرد و هر چه بیشتر به معارف ژرف آن دست یافت.

وی بازگشت به فطرت انسانی و خضوع مطلق در برابر خالق هستی را از دیگر پیامهای عید قربان دانست و ادامه داد: رنگ و لعابی که فرق ضاله و ادیان منحرف به تعالیم غیر منطقی خود می‌دهد سبب شده برخی جوانان کم اطلاع از ماهیت واقعی این ادیان بدان گرایش پیدا کنند.

حجت الاسلام حاجی‌زاده در پایان خاطر‌نشان کرد: مبلغان حوزوی می‌توانند با تبیین معارف مبتنی بر فطرت پاک انسانی در جهت جهانی سازی حکومت اسلامی تسریع ایجاد کرد، مبلغان دینی باید با شناخت عمق اندیشه اسلامی و آموزه های آن این مفاهیم را جهان گستر و همه گیر کنند./303/854/ب1

ارسال نظرات