۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۴۴۶۹۴۰
به همت مرکز امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی؛

اردوی فرهنگی آموزشی «طريق جاويد» با حضور ۴۰۰ دانشجو در مشهد آغاز شد

اردوی فرهنگی آموزشی «طريق جاويد»، ويژه بازشناخت سيره علمی و عملی امام خمينی(ره) با حضور ۴۰۰ نفر از دانشجويان سراسر کشور، به همت مرکز امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی در مشهد آغاز شد.
اردوی فرهنگی جهادی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، سیدعلی‌اکبر شمسیان، رئیس این واحد، در افتتاحیه اردوی آموزشی برادران طریق جاوید از سلسله برنامه‌های مدرسه دانشجویی روح‌الله(ره) گفت: باید دانشجویان را با راه امام(ره) آشنا کرد.

وی اظهار‌کرد: جهاد دانشگلاهی به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین نهادهای فعال در دانشگاه‌ها تلاش می‌کند تا اندیشه و آرمان امام خمینی(ره) را به نسل جوان و دانشجو منتقل کرده و رسالت خود را در معرفی آرا و سیره عملی امام به نسل آینده ایفا کند.

وی خاطرنشان‌کرد: ما معتقدیم اگر دانشجویان و کسانی که در حال تحصیل هستند راه خود را درست انتخاب کنند، جامعه نیز از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد و به درستی پیش می‌رود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی با بیان این‌که دوران دانشجویی بهترین دوران زندگی هر فردی است تصریح‌کرد: برنامه‌های خوب پیش‌بینی شده در این اردوها مسلما آثار بسیار مثبتی داشته و دانشجویان شرکت‌کننده در این اردوی فرهنگی در آینده سفیران خوبی برای معرفی شخصیت و افکار حضرت امام(ره) خواهند ‌بود.

وی اظهار‌کرد: امیدواریم با برگزاری این چنین مجامعی، اندیشه‌های حقیقی امام(ره) به عنوان چراغ راه مسلمانان معرفی و از ترویج اندیشه‌های تحریف شده امام جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی افزود: ما معتقدیم که امروز راه امام با همان صلابت توسط مقام معظم‌رهبری ادامه پیدا می‌کند و جهاددانشگاهی هم به عنوان پیرو رهبری و حامی دولت تمام تلاش خود را برای ادامه و توسعه این مسیر به‌کار می‌گیرد.

شمسیان با تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر؛ فعالیت‌های دولت را با همه محدودیت‌ها و دشواری‌های خاص موجود، موفقیت‌آمیز ارزیابی و ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به افق‌های روشن آینده همچنان به این توفیقات افزوده شود.

در ادامه مهدی فیض، سرپرست مرکز فرهنگی‌ ـ دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب‌ اسلامی جهاد‌دانشگاهی با بیان اینکه نگاه تک‌بعدی به امام(ره)، نگاه ما را به شخصیت ایشان ناقص می‌کند، گفت: اکثر مردم شخصیت تک‌بعدی استکبارستیزی را از امام(ره) می‌شناسند، اما این تمام واقعیت نیست.

فیض، بیان کرد: اگر ما وجوه دیگر امام راحل را در کنار وجوه انقلابی نادیده بگیریم، تحلیل ‌ما از شخصیت آن بزرگوار کامل نیست و حتی ممکن است آثار منفی نیز داشته‌ باشد و به جای این‌که امام(ره) را محبوب جلوه دهیم، از مجبوبیت ایشان بکاهیم.

فیض با بیان اینکه امام(ره) شخصیتی متفکر، نظریه‌پرداز، اهل مطالعه و تحقیق بود و هر کتابی که به نام اسلام وارد بازار می‌شد تهیه می‌کردند، عنوان کرد: امام خمینی(ره)، عارف، سالک، مفسر قرآن، فیلسوف و استاد اخلاقی بود که انقلاب را برپا‌ کرد.

سرپرست مرکز فرهنگی‌ ـ دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب‌ اسلامی جهاد‌دانشگاهی افزود: اگر بخواهیم امام(ره) را از سال ۴۲ به بعد و پس از حرکت‌های انقلابی به مردم بشناسانیم، قطعا تردیدهایی پیش می‌آید که این تردیدها آسیب‌هایی از جمله ایجاد شناخت نادرست جامعه از امام(ره) را به همراه دارد.

فیض با بیان اینکه عملکردهایی که در جامعه امروز به امام(ره) منتسب می‌شود، به دلیل عدم آگاهی و شناخت از وجوه شخصیتی این بزرگوار است، گفت: بسیاری از جملاتی که از امام(ره) به گوش ما رسیده‌ است، جملات عرفانی بوده نه سیاسی، به‌عنوان نمونه جمله‌ معروفی از امام(ره) که می‌فرماید: "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند، بکند" در بستر یک بحث عرفانی مطرح‌ می‌شود و قبل از آن آمده است که قدرت‌ ابرقدرت‌ها دست خداست، همه قدرت‌های عالم دست خداوند است و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این بحث کاملا عرفانی است و صرفا در یک مقوله سیاسی مطرح نشده‌ است.

وی در تشریح اردوی آموزشی «طریق‌ جاوید"» با بیان اینکه نظام‌ آموزشی‌ای در مرکز امام و انقلاب جهاد دانشگاهی، تحت عنوان مدرسه دانشجویی روح‌الله طراحی شده‌ است، ابراز کرد: در اینجا مدرسه به معنی سازمان نیست، بلکه به معنای یک مکتب و یک نظام‌ فکری است؛ این مدرسه یک نظام‌ آموزشی است که دانشجویان را با اندیشه و سیره امام(ره) آشنا می‌کند.

سرپرست مرکز فرهنگی‌ ـ دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب‌ اسلامی جهاد‌دانشگاهی بیان‌ کرد: برای این مدرسه چهار ترم طراحی شده‌ است؛ ترم اول، یک ترم اردویی خواهد بود و به مدت ۳۲ ساعت محتوای آموزشی دارد که اردوی در حال برگزاری نیز ترم اول این مدرسه محسوب می‌شود.

فیض با بیان اینکه زمان کلاس‌ها در ترم دوم و سوم ۶۴ ساعت است و به صورت گسترده و اردویی نخواهد بود، افزود: در طول دو ترم در استان‌هایی که جمعیت قابل توجهی را داشته‌ باشند، کلاس‌ها به صورت حضوری و در استان‌های کم‌جمعیت، کلاس‌ها به صورت الکترونیکی و آموزش از راه دور برگزار می‌شود، همچنین ترم چهارم به صورت اردویی و در محل پژوهشکده امام و انقلاب‌اسلامی در جوار مرقد مطهر امام(ره) تشکیل خواهد‌ شد.

محورهای مدرسه دانشجویی روح‌الله

وی در ادامه، تجلی قرآن در حیات امام(ره)، عرفان و فلسفه امام(ره)، فقه امام(ره)، امام(ره) و حکومت‌ اسلامی، سبک زندگی امام(ره)، امام(ره) و جهان معاصر، ثقلین انقلاب اسلامی، وصیت‌نامه امام(ره) و امام(ره) و تربیت اخلاقی را محورهای نظام‌ آموزشی تبیین‌شده برای این مدرسه برشمرد.

سرپرست مرکز فرهنگی‌ ـ دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب‌ اسلامی جهاد‌دانشگاهی با اشاره به اهدافِ محورهای طراحی شده، گفت: این محور‌ها برای آشنایی بیشتر با شخصیت امام(ره) طراحی شده است و در تمامی ترم‌ها به تمامی این هشت محور می‌پردازیم.

فیض با بیان اینکه ترم پنجمی نیز طراحی شده که با محوریت پاسخگویی به شبهات حکومت امام(ره) است، اظهار کرد: این ترم برای کسانی است که می‌خواهند به‌‌عنوان مبلغ اندیشه‌های امام(ره) در محیط‌های دانشجویی فعالیت کنند.

همچنین در این مراسم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی٬ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم شناخت شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب‌ اسلامی تصریح کرد: بازشناسی انقلاب بدون شناخت امام خمینی(ره) ناقص است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدعلی خسروی اظهار‌کرد: انقلاب ‌اسلامی ایران بزرگترین انقلاب مردمی عصر حاضر است و یکی از ویژگی‌های منحصر‌ به ‌فرد این انقلاب رهبری آن است؛ در این انقلاب به جای اینکه رهبر و بنیان‌گذار یک فرد نظامی، رئیس حزب یا سیاست‌مدار دوره ‌دیده باشد یک فقیه عارف بود، ما انقلابی را با این مشخصه در جهان نداریم.

وی ادامه داد: یک فقیه و عارف که قاعدتا جای آن باید گوشه مدرسه و زاویه عرفان باشد، حرکت می‌کند و به عنوان یک مصلح‌ اجتماعی نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله را که ابرقدرت‌ها پشتیبان آن بودند، سرنگون می‌کند و نظام جدیدی را به جای آن طراحی می‌کند، بنابراین شناخت انقلاب بدون شناخت بنیان‌گذار آن شناخت درستی نیست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی٬ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زمانی می‌توان انقلاب‌اسلامی را تجزیه و تحلیل کرد که بدانیم امام(ره) دارای چه پشتوانه‌های علمی بوده و با چه پیش‌زمینه‌هایی این حرکت را آفریده است، عنوان کرد: امام(ره) قبل از اینکه به عنوان یک فرد انقلابی مطرح‌ شود، یک عارف، فقیه نوپرداز و فیلسوفی توانا بود. در هر گوشه‌ای از کشور اگر کسی شبهه‌ای در رابطه با اسلام داشت و شبهه گسترده می‌شد و به حوزه علمیه قم می‌رسید، تمام چشم‌ها به امام(ره) دوخته می‌شد.

خسروی تصریح کرد: امام(ره) در سن۲۸ سالگی کتاب "مصباح‌الهدایه" را نوشت که سطح این کتاب بسیار فاخر است و اگر کسی از علما بتواند این کتاب را تشریح ‌کند، جایگاه شایسته‌ای در حوزه‌های علمیه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در زمینه خودسازی و معرفت‌النفس و علم‌ اخلاق کتاب‌های نفیسی وجود ‌دارد ولی سطح کتاب "شرح ۴۰ حدیث" امام خمینی(ره) از کتب گذشته بالاتر است. امام(ره) مانند یک طبیب حاذق و روان‌شناسی قوی در این کتاب روح خواننده را بررسی می‌کند، دردهای او را برای خودش توضیح می‌دهد و درمان آن را ارائه می‌کند.

خسروی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما ابعاد علمی امام(ره) را نشناخته‌ایم و اگر شناختیم به دیگران معرفی نکرده‌ایم. امروز نسل جوان ما امام(ره) را نمیشناسد؛ این نسل عشق به امام(ره) دارد، اما عرفان به امام(ره) ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی٬ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نسل جوان حداکثر اطلاعی که از حرکت امام خمینی(ره) دارد این است که ایشان توانست نظام نوپای جمهوری‌اسلامی را در ایران برقرارکند.

وی عنوان‌ کرد: شاید این کار خارق‌العاده امام(ره) دارای چنان درخششی است که موجب شد ابعاد دیگر امام(ره) چندان به چشم نیاید اما اگر بخواهیم حقیقت انقلاب را دنبال کنیم باید امام(ره) و اندیشه‌های ایشان را بشناسیم.

خسروی با بیان این‌که ریشه تفکرات امام(ره) از مباحث و آیات ‌قرآنی اتخاذ شده است، ابراز کرد: امام(ره) یک مفسر برجسته قرآنی بود و نگاه ایشان به قرآن ویژه‌ بود و هدف از انقلاب را معرفت‌الله می‌دانست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی٬ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد‌: امام(ره) قرآن و انسان کامل را اسم اعظم می‌دانست بنابراین با این نگاه حرکت‌ و انقلاب را ایجاد ‌کرد.

وی اضافه کرد: چرا ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مباحث سیاسی فرصتی برای ما باقی نگذاشته ‌که به معرفت‌الله و تزکیه‌ نفوس بپردازیم، ضربه‌ای که به انقلاب وارد می‌شود از همین ناحیه است، پشتوانه‌ها و ریشه‌ها که منجر به شناخت خداوند می‌شود را به حاشیه می‌بریم و مباحث فرعی را اصلی جلوه می‌دهیم.

خسروی گفت: امام(ره) فرمودند: شیطان بزرگ نفس‌ اماره است همانطور که پیامبر(ص) می‌فرمایند: "بزرگترین دشمن تو نفس توست که در سینه توست"، که در این میان چگونه ممکن است هم آمریکا و هم نفس شیطان بزرگ باشند.

وی اظهار کرد: برای این موضوع دو پاسخ داریم، هنگامی که رزمندگان زمان پیامبر(ص) از جنگ بازگشتند، ایشان فرمودند: "جهاد اصغر را به پایان رساندید ولی جهاد اکبر که مبارزه با نفس است را تمام نکردید"، شیطان بزرگ در جهاد اصغر آمریکاست، و در جهاداکبر نفس است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی٬ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امام(ره) در اولین قدم نفس را مهار کرد و اولین کتاب‌هایش در زمینه نفس و خودسازی است نه در زمینه انقلاب؛ و قبل از این‌که مشت محکمی به دهان آمریکا بزند مشت محکم به دهان نفس خودش زده‌ بود.

خسروی خاطرنشان کرد: ما قبل از این‌که از دشمن خارجی شکست بخوریم از دشمن نفس شکست می‌خوریم و باید با نفس خود به مبارزه بپردازیم و در این میان امام(ره) راه‌های مبارزه با نفس را به‌خوبی تشریح کرده‌است؛ انسانی که خود را نبیند خدا را می‌بیند و امام(ره) خدا را دید و تاریخی شگفت‌انگیز را رقم زد. امام(ره) معتقد بودند شاکله حقیقی انسان‌ را اندیشه و عملش می‌سازد/836/د102/ل

ارسال نظرات