۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۴۴۳۱۳

جمهوری اسلامی و جنگ ۳۳ روزه

جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی جبهه مقاومت همواره پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه را افتخار می داند.
سيد حسن نصر الله دبيركل حزب الله لبنان

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، روز گذشته سالروز پیروزی مقاومت لبنان بر رژیم غاصب صهیونیستی در جنگ تحمیلی ۳۳ روزه بود که این افتخار در یاد و تاریخ جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی جدی جبهه مقاومت همچنان می درخشد.

بنابراین گزارش، به مناسبت این روز، محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان در پیام‌هایی جداگانه به دبیر کل حزب‌الله و وزیر امور خارجه لبنان، سالروز پیروزی قهرمانانه مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه را تبریک گفت.

متن پیام‌ محمدجواد ظریف به سیدحسن نصرالله به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن ارحیم

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدحسن نصرالله

دبیر کل محترم حزب‌الله لبنان

السلام علیکم؛

پیروزی قهرمانانه مردم مقاوم لبنان در برابر ارتش مسلح رژیم صهیونیستی و حامیان آن در جنگ 33 روزه، یادآور ایثار، فداکاری، مقاومت و اراده راسخ رزمندگان دلاور مقاومت و الطاف نهان و آشکار خداوند و مایه مباهات ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان می‌باشد.

تبریکات اینجانب را به مناسبت دهمین سالروز این رخداد بزرگ و تاریخی پذیرا باشید.

از خداوند متعال سربلندی و موفقیت جنابعالی، رزمندگان مقاومت و ملت بزرگ لبنان را مسألت دارم.»

در پیام ظریف به جبران باسیل همتای لبنانی‌اش نیز ضمن تبریک دهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مردم مقاوم لبنان در جنگ 33 روزه، آمده است: «این پیروزی در صحنه میدانی نتیجه رشادت و جانفشانی‌های مجاهدان و رزمندگان مقاوم از مذاهب و طوایف مختلف در صحنه سیاسی و وحدت و انسجام احزاب و جریان‌های سیاسی آزادیخواه و حق‌طلب بود که با همدلی و کمک یکدیگر تاریخی زرین و غرورآفرین را برای ملت لبنان و ملت‌های منطقه رقم زدند.»

علاوه براین کارشناسان مسائل خاورمیانه نیز در این خصوص اظهاراتی داشتند.

چراغ سبز عربستان به رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله در جنگ ۳۳ روزه

اسماعیل کوثری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان به مناسبت سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: جبهه مقاومت در اصل فقط حزب الله لبنان نیست و این جبهه ای است که شامل چندین کشور است و بر تعداد آنها هم افزوده می شود و یک نمونه از پیروزی های این جبهه جنگ 33 روزه لبنان در برابر رژیم صهیونیستی بود.

وی یادآور شد: در این جنگ به ظاهر رژیم صهیونیستی بر علیه حزب الله بود اما در واقع عربستان و برخی از کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داده بودند که به حزب الله حمله کنند و این رژیم هم بر حمایت امریکا و انگلیس در این جنگ شرکت کرد.

وی گفت: حزب الله در این جنگ بسیار خوب عمل کرد و توانست با وجود اینکه یک کشور نبود حریف دشمن شود و به پیروزی برسد و این باعث شد که مرکز مقاومت گسترده شود و غربیها نیز پس از ان دست به جنگهای نیابتی در منطقه زده‌اند تا بتوانند جلوی جبهه مقاومت را بگیرند این کارشناس مسایل خاورمیانه به پیروزی های پی در پی جبهه مقاومت پس از جنگ 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: جبهه مقاومت بسیار عالی عمل می کند و بسیار هم قوی است و در سالهای اینده نیز بهتر از حال عمل خواهد کرد.

کوثری در مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت و همچنین واکنشهای تند غربیها نسبت به این اقدام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما کاری می کنیم که آنها عصبانی شوند چون آنها خودشان یکه تاز دنیا می دانند و ما می خواهیم آنها از ما عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند. و ما ایستاده ایم تا به آنها درس بدهیم که آنها یکه تاز دنیا نیستند.

اگر شکست در جنگ ۳۳ روزه نبود، رژیم صهیونیستی از موقعیت پرآشوب فعلی منطقه سوءاستفاده می کرد

مجتبی امانی، کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان به مناسبت سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی گفت: جنگ 33 روزه یکی از اقدامات استراتژیک در منطقه خاورمیانه است که رژیم صهیونیستی بارها در طول دهه های قبل از انقلاب اسلامی تجربه زمینی کردن سرزمین‌های کشورهای دیگر را داشته‌اند که آمریکا به این روند کمک می کرده اما 2 تا 3 سال بعد از گذشت انقلاب اسلامی ایران این روند متوقف شده است.

وی افزود: این رژیم برای اینکه شکستش در جنگ 33 روزه در مقابل حزب الله لبنان را جبران کند تلاش کرد تا به گروه ضعیفتر جبهه مقاومت یعنی حماس حمله کند که باز هم شکست خورد.

امانی با اظهار اینکه اگر شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه و 23 روزه نبود این رژیم از موقعیت پرآشوب فعلی منطقه سوءاستفاده می کرد و سرزمینهایی را به اشغال خود درمی‌آورد افزود: آنچه که باعث شد رژیم صهیونیستی در مقابل دفاع کشورهای منطقه شکست بخورد همان وجود جبهه مقاومت بود و اگر مقاومت نبود این رژیم همچنان به اشغالگری ادامه می داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جبهه مقاومت قدرت فعلی را نداشت رژیم صهیونیستی سعی داشت مانند داعش بین ایران سوریه و عراق کشورهای حوزه مقاومت شکاف ایجاد کند اما این پیوست چنان قدرتمند و منسجم در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کرده که آنها را از این خیال واهی دور کرده اند.

جنگ ۳۳ روزه محور مقاومت را در منطقه تثبیت کرد

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی شبستان، به مناسبت سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی و تاثیر این پیروزی بر توان جبهه مقاومت گفت: شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه پیامدهای مختلفی داشت که اولین پیامد آن در بعد داخلی رژیم صهیونیستی بود و این رژیم در بحث داخلی خود به بن بست سیاسی رسید.

کوشکی یادآور شد: به دنبال شکست اسراییل در جنگ 33 روزه لبنان شهروندان رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که اسراییل ماندنی نیست که در هر لحظه در حال تهدید است به همین منظور موج مهاجرت معکوس یهودی‌ها از سرزمین‌های اشغالی به کشورهایی که در آن بوده‌اند شروع شد و بخش مهمی از ساکنان رژیم صهیونیستی به زادگاهشان برگشته‌اند و اعتمادی که انها به اسراییل داشته‌اند سلب شد که این مهمترین پیامد داخلی شکست رژیم صهیونیستی بود.

وی در مورد تاثیر این پیروزی جبهه مقاومت بر سیاست خارجی منطقه اظهار داشت: درخصوص سیاست خارجی پس از آن شکست از سوی رژیم صهیونیستی طراحی آمریکا و اسراییل برای خاورمیانه به بن بست رسید و تلقی آنها برای تغییر نقشه خاورمیانه و چیدمان جدیدی که در ذهنشان بود به بن بست رسید و آنها فهمیدند زمان تحمیل اراده شان به مردم منطقه به پایان رسیده است.

وی به تاثیر دیگر پیروزی حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در لبنان اشاره کرد و گفت: در این کشور هم پس از آن جنگ حزب الله به عنوان نیروی ملی و مقاومت تثبیت شد و در سطح منطقه نیز محور مقاومت پیروز شد و این پیروزی بر قدرت گرفتن ایران و محور مقاومت در منطقه نیز تاثیر بسزایی داشت.

وی تاکید کرد: البته این پیروزی منجر به دشمنی بیشتر غرب با آمریکا و حزب الله لبنان را و جمهوری اسلامی ایران شد./836/د102/ل

ارسال نظرات