۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۴۰۳۵۹
همزمان با سالگرد شهادت امام صادق؛

خراسان شمالی میزبان چهار شهید گمنام می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی از تشییع و تدفین چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس در این استان همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) خبر داد.
تشییع شهید گمنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سرهنگ پاسدار احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، اظهار کرد: مردم شهیدپرور بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، فردا، هفتم مردادماه میزبان چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس خواهند بود.

 

وی افزود: پیکر مطهر این شهدا پس از استقبال و وداع در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی، روز شنبه نهم مردادماه، همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) در شهرهای صفی‌آباد شهرستان اسفراین و ایور شهرستان گرمه تدفین می‌شود.

 

سرهنگ امیری با اشاره به اینکه پیکر مطهر این شهدا عصر چهارشنبه در فرودگاه مشهد تحویل گرفته می‌شود، ادامه داد: پیکر این کبوتران خونین‌بال بی‌نشان صبح پنج‌شنبه وارد استان شده و مراسم استقبال نیز در شهرهای فاروج و شیروان و در قالب یادواره شهدای این شهرستان برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: عصر پنج‌شنبه، آیین استقبال از پیکر مطهر شهدای گمنام از میدان آزادگان بجنورد تا میدان شهید و به سمت مسجد انقلاب برگزار شده و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، مراسم وداع با شهدا نیز با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان در محل همین مسجد برگزار خواهد شد.

 

سرهنگ امیری اظهار کرد: صبح روز جمعه، هشتم مردادماه پیکر مطهر دو تن از این شهدا تحویل شهرستان اسفراین شده و پیکر مطهر دو تن دیگر نیز به مسؤولان شهرستان گرمه تحویل داده می‌شود.

 

به گفته وی پس از برگزاری مراسم استقبال، اقامه نماز و وداع با این شهدا در شهرستان‌های اسفراین و گرمه، شهدای اسفراین به شهر صفی‌آباد و شهدای گرمه به شهر ایور منتقل می‌شوند و مراسم وداع با شهدا نیز در این دو شهر برگزار خواهد شد.

 

این مسؤول افزود: پیکرهای مطهر این کبوتران خونین‌بال بی‌نشان صبح روز شنبه، نهم مردادماه، هم‌زمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) و هم‌زمان با دیگر شهرهای کشور تشییع و تدفین خواهد شد.

 

سرهنگ امیری با یادآوری اینکه هم‌زمان با سالگرد شهادت اما جعفر صادق (ع) پیکر مطهر 31 شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس در شهرهای مختلف ایران تشییع و تدفین می‌شود، افزود: در این زمینه از دو شهیدی که در شهر صفی‌آباد شهرستان اسفراین به خاک سپرده می‌شوند، یکی 20 ساله بوده و در عملیات بدر به شهادت رسیده است و دیگری با 21 سال سن در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه پیکر شهید ۲۰ ساله در منطقه شرق دجله و شهید ۲۱ ساله در محل جزیره مجنون تفحص شده است، خاطرنشان کرد: همچنین از دو شهیدی که در شهر ایور شهرستان گرمه تشییع و تدفین می‌شوند، یکی با 21 سال سن در عملیات والفجر 8 به شهادت رسیده و دیگری در سن 27 سالگی در عملیات بدر شهید شده است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی ادامه داد: پیکر شهید ۲۱ ساله در منطقه ام الرصاص و شهید ۲۷ ساله نیز در منطقه شرق دجله تفحص شده است.

 

گفتنی است، تاکنون 48 شهید گمنام در 20 نقطه از استان خراسان شمالی به خاک سپرده شده‌ که با تشییع و تدفین پیکر مطهر این چهار شهید در شهرهای صفی‌آباد و ایور، شمار شهدای تدفین شده در نقاط مختلف خراسان شمالی به 52 شهید می‌رسد.

 

از 48 شهید گمنامی که تاکنون در خراسان شمالی دفن شده‌اند 15 شهید در بجنورد، هفت شهید در شیروان، پنج شهید در جاجرم، دو شهید در مانه و سملقان، پنج شهید در اسفراین، دو شهید در شهر راز، پنج شهید در فاروج و دو شهید نیز در گرمه به خاک سپرده شده‌اند.

 

این تعداد شهید گمنام در بوستان‌ها، مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اداری استان خراسان شمالی تدفین و گلزار آن‌ها به زیارتگاه‌های مردم استان بدل شده است، همچنین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی نیز با مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول برای زیارتگاه‌های این لاله‌های گمنام، المان‌ها و یادمان‌های زیبایی را طراحی و اجرا کرده است.

 

بر اساس اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، در حال حاضر پیکر مطهر پنج الی شش هزار نفر از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

شایان ذکر است، استان 930 هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای حدود سه هزار شهید، هفت هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 35 هزار رزمنده است که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.

 

72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیش‌ترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند./9314/202/ب2

ارسال نظرات