۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۴۰۳۰۲
مدیر مدرسه سفیران ولی عصر اهواز:

تأسیس مدارس سفیران هدایت تحولی بزرگ در حوزه است

مدیر مدرسه سفیران ولی عصر(عج) اهواز طرح و اجرای حوزه­ های علمیه سفیران هدایت در سال 1378 را از اقدامات بسیار خوب شورای عالی حوزه علمیه کشور برشمرد و گفت:‌ تأسیس این مدارس تحولی بزرگ در حوزه علمیه است.
سفیران هدایت

حجت الاسلام سید جعفرموسوی، مدیر مدرسه سفیران ولی عصر (عج) اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اینکه عدم تطابق حوزه با نیازهای روز در برخی موارد به انزوا کشیدن و اضمحلال آن را در پی خواهد داشت، افزود: در متدها و روش­ های آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه باید تغییر حاصل شود و اتکا بر کتاب محوری و عدم استخراج نظریات فقهی جدید از آن­ها سبب دوری حوزه از نیازهای جامعه خواهد شد.

 

مدیر مدرسه سفیران ولی عصر (عج) اهواز، طرح و اجرای حوزه­ های علمیه سفیران هدایت در سال 1378 را از اقدامات بسیار خوب شورای عالی حوزه علمیه کشور برشمرد و تصریح کرد: حوزه­ های سفیران با حفظ دروس عمومی فقه، اصول، ادبیات عرب، منطق، فلسفه و دیگر دروس، بر مبنای علم محوری و با دوری از کتاب محوری و برای ایجاد تحول در حوزه­ های علمیه شکل گرفتند.

 

این مقام مسؤول در بخشی از سخنان خود با بیان تفاوت علم ­محوری و کتاب­ محوری خاطرنشان کرد: در علم محوری از آخرین علوم و روش ­ها استفاده می شود؛ در حالی که در کتاب محوری چنین نیست که چنین اقدامی را در سفیران هدایت شاهد هستیم.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به گذشت 17 سال از طرح حوزه ­های سفیران گفت: آیت الله موسوی جزایری به موفقیت ­ها و مفید بودن این مدارس در سراسر کشور در جلسات با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور اشاره کرده­ اند و این حوزه ­ها را افزون بر مباحث علمی ـ پژوهشی، دارای متدهای به روز و طلاب به روز و کاربردی معرفی کردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تأسیس حوزه ­های علمیه سفیران هدایت تحول در حوزه محسوب می­ شود، تصریح کرد: متأسفانه تصور بسیاری نسبت به سفیران هدایت این است که  آن را دارای تحصیلات کوتاه مدت و عدم ادامه دادن راه اجتهاد می­ دانند؛ بلکه در این حوزه ­ها پس از اتمام سطح دو، سطح 3 با توصیه رهبر معظم انقلاب و تصویب شورای عالی حوزه و اجرای معاونت آموزش حوزه های علمیه کشور در حدود 2 الی 3 سال در حال اجرا شدن است.

 

مدیر مدرسه سفیران ولی عصر (عج) اهواز اجرا شدن سطح 3 در این مدارس را به معنای ادامه تحصیل برشمرد و اذعان کرد: همانطور که آیت الله موسوی جزایری بیان کردند طلبه های خوزستانی پس از پایان این سطح دروس خود را تا پیمودن راه اجتهاد همزمان با فعالیت­ های تبلیغی ادامه دهند.

 

این مقام مسؤول به فراهم بودن امکانات و شرایط ادامه تحصیل برای طلاب سفیران هدایت اشاره و اظهار داشت: در حدود دو سال پیش شورای عالی حوزه علمیه استان خراسان بیش از 30 حوزه سنتی یا بلندمدت خواهران و برادران خود را به سفیران هدایت تبدیل کرد و با آغاز فعالیت این حوزه ­ها ابراز امیدواری کرد تا نیازهای استان را پاسخ دهد.

 

حجت الاسلام موسوی در پایان با اشاره به تغییرات حاصله در کتب حوزه­ های سنتی کشور که معاونت آموزش حوزه­ های علمیه کشور به آن اشاره کرده است، افزود: این طرح هم اکنون در چندین استان به صورت آزمایشی اجرا شده است و کم کم به کل حوزه های علمیه سراسر کشور انتقال داده خواهد شد./302/9456/ب1

ارسال نظرات