۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۳۷۱۰۶
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

بهترین ذکر و برترین عبادت، یاد مرگ است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه بهترین ذکر و برترین عبادت، یاد مرگ است، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید اگر کسی جانش را با یاد مرگ پر کند و سنگینی مرگ را در وجودش ببیند این انسان وقتی به قبرش می‌رسد، آن را باغی از باغ‌های بهشت می‌بیند و این اثر یاد مرگ است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین یکشنبه شب در جلسه تفسیر هفتگی که در امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه مرگ و حیات هر دو مخلوق خداوند هستند، گفت: برخلاف اندیشه خدایی، در اندیشه غیر خدایی این‌گونه است که نه حیات و نه مرگ، هیچ یک مخلوق نیستند.

 

وی در ادامه افزود: در اندیشه ما مسلمانان شاید خیلی‌ها بر این باور هستند که حیات وجودی است، اما مرگ عدم حیات است و همین که حیات نبود، به مرگ می‌رسیم که این تفکر اشتباه است چرا که قرآن می‌فرماید هم موت و هم حیات هر دو آفریده خدای متعال هستند.

 

مرگ و حیات مخلوق الهی هستند

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه دوم سوره ملک، ابراز کرد: ضروری است با زبان و لسان روایات بررسی کنیم که آیا روایات هم مرگ و حیات را مخلوق معرفی کرده‌اند یا خیر خدای متعال مرگ را آفریده و حیات را خلق کرده و این دو، مخلوق الهی هستند و برای این که این مسأله را بیشتر درک کنیم باید بدانیم عده‌ای کل عالم را مخلوق خدا نمی‌دانند و معتقدند این عالم بی خالق به وجود آمده است.

 

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: اندیشه و فکری که امروز در دانشگاه‌های جهان از طریق کسانی که عالم را بی خالق می‌پندارند و این فضا را برای عالم مهندسی می‌کنند، این است که یک دانشجو توجیه شود که این عالم خودگردان است و بدون آفریننده به وجود آمده و آن تفکر که همه عالم را منهای خدا می‌بیند، وقتی به مرگ هم می‌رسد می‌گوید ما می‌میریم و زنده می‌شویم و جز روزگار عوامل دیگری در مرگ و حیات ما دخالت ندارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هرچند در نظریه داروین در باب وجود خدا و این‌که آیا خدا انسان را آفریده یا خیر، حرفی ندارد و مخالفت با خدا به صراحت در کلام داروین هم وجود ندارد، اما آن‌هایی که با فکر عالم منهای خدا زندگی می‌کنند، تلاش کردند تا نظریه داروین را هم به نفع خودشان صادر کنند.

 

وی اظهار کرد: خدای متعال در معرفی این عالم می‌فرماید «اقْرَأْ به اسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» یعنی بدان که خدا خالق و انسان، مرگ، حیات و همه موجودات عالم مخلوق هستند و این ادبیات خدای متعال در نخستین پیام معرفی عالم است.

 

صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی است

امام جمعه قزوین صحبت از مرگ را در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی دانست و ابراز کرد: غفلت از مرگ منجر می‌شود، انسان بدون آمادگی به پیشواز مرگ برود و در زندگی حقیقی و جاودانه با مشکل مواجه شود از این رو توجه و یاد مرگ برای ما بسیار مهم و حیاتی است و باید تلاش کنیم تا در این زمینه مطالعات بیشتری داشته باشیم و در خلوت به مسأله مرگ فکر کنیم و آن را به‌عنوان یک مسأله جدی در زندگی در نظر بگیریم و بی‌اعتنا از آن عبور نکنیم.

 

بهترین ذکر و برترین عبادت، یاد مرگ است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه بهترین ذکر و برترین عبادت، یاد مرگ است، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید اگر کسی جانش را با یاد مرگ پر کند و سنگینی مرگ را در وجودش ببیند، این انسان وقتی به قبرش می‌رسد، قبرش را باغی از باغ‌های بهشت می‌بیند و این اثر یاد مرگ است.

 

وی در ادامه به روایتی از امام علی(ع) درباره مرگ اشاره کرد که می‌فرماید: اگر کسی مرگ را فراموش نکند و همواره آن را به یاد داشته باشد، در این دنیا به اندک رضایت می‌دهد و سیری‌ناپذیری، مقام، حرص و ولع در دنیا و این‌که همه‌چیز را برای خودمان می‌خواهیم، در وجودش خاموش می‌شود.

 

امام‌جمعه قزوین در ادامه با اشاره به آیات نخستین سوره عنکبوت تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید ما انسان‌هایی که می‌گویند ایمان آورده‌ایم را امتحان می‌کنیم تا صادق و کاذب شناخته شوند، نباید خیال کنیم همین ‌که گفتیم ایمان آورده‌ایم، ما را به حال خودمان رها می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند وقتی مرگ نازل می‌شود، دو حالت برای انسان پیش می‌آید، یکی سَکرت موت که همان مستی است، یعنی مرگ آن چنان آدمی را تحت فشار قرار می‌دهد که حالت مستی برای آدمی ایجاد می‌کند و این به خاطر عذاب خدای متعال است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که وقتی مرگ به سراغ انسان می‌آید، آثاری را به همراه دارد، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرماید همین‌که مرگ آمد دست، اعضا و جوارح، بی‌رمق می‌شوند و توان انجام ساده‌ترین کارها را هم ندارند و اگر مرگ موجود نباشد نمی‌تواند چنین اثری بر انسان داشته باشد.

 

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: زمانی که مرگ به سراغ انسان می‌آید، رنگ انسان دچار تغییر و مانند گچ سفید می‌شود و پس از این آثار مرگ بیشتر به وجود انسان رخنه می‌کند و این به معنای موجود بودن مرگ است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه انسان در زمان مرگ پشیمان می‌شود، گفت: در لحظه مرگ انسان به یاد کارها و اعمالش در طول زندگی می‌افتد، در حالی که دیر شده است و باید تا وقتی‌که جوان هستیم و می‌توانیم خسارت‌ها را جبران کنیم، و به فکر درست زندگی کردن باشیم./202/873/ب1

ارسال نظرات