۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۴۳۱۲۱۵
کارشناس ديني:

روزه داري موجب کنترل هواي نفس و تقویت ایمان مي شود

کارشناس ديني گفت: با روزه داري از انجام اموري که خداوند منع کرده است، خودداري شده و انسان به هواي نفس خود پشت مي کند که اين امر موجب تقويت باور و ايمان مي شود.
حجت الاسلام محمدرضا لاجوردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام لاجوردی، کارشناس دینی سه شنبه شب در مسجد امام حسين(ع) دارالسياده علوي در جلسه قرائت قرآن جوادالائمه(ع) اين روستا با اشاره به اينکه خداوند خوبي ها و بدي ها را به انسان الهام کرده است، گفت: جان ما خوبي ها و بدي ها را با تمام وجود گرفته است، از این رو براي رسيدن به سعادت الزامي براي به محضر پيغمبر خدا رسيدن نيست.

 

وي با بيان اينکه براي رسيدن به سعادت در مرحله اول مأمور عمل به فهم خدادادي هستيم، گفت: اصول خوبي ها و بدي ها را خداوند در وجود انسان نهادينه کرده است.

 

اين کارشناس ديني، عقل را حجت باطني خدا دانست و گفت: پيامبر اسلام(ص) به شخصي سفارش کرد براي پي بردن به خوبي ها و بدي ها به عقل و وجود خود مراجعه کنيد.

 

وي با اشاره به اينکه هرکاري که انجام آن موجب آرامش و رضايت دل شود، امر خوب محسوب مي شود و هر کاري که موجب عذاب وجدان شود، بد است، افزود: امام کاظم(ع) به يکي از ياران خود مي فرمايد، خداوند براي بندگان خود دو حجت به معناي دليل و راهنما قرار داده است که حجت باطني و ظاهري نام دارند.

 

وي ادامه داد: حجت باطني همان عقل است که البته عقل بايد از خيالات و شهوات به دور باشد تا بتوان از آن به عنوان حجت ياد کرد و حجت ظاهري نيز پيامبران و ائمه معصومان(ع) هستند.

 

حجت الاسلام لاجوردي گفت: برخي افراد خود درس عرفان و اخلاق مي دهند، اما عمل شان با گفته هاي شان فاصله دارند.

 

انديشه همراه با عمل لازمه رسيدن به کمال است

اين کارشناس ديني با بيان اين که انسان با انديشه، خود نیز مي آموزد، افزود: براي رسيدن به کمال، انديشه لازم است، اما کافي نيست و بايد همراه با عمل باشد.

 

وي استمرار در عمل خير را موجب تقويت ايمان و رسيدن به باور دانست و گفت: بسياري از ما داراي انديشه هستيم، اما انگيزه نداريم.

 

حجت الاسلام لاجوردي لازمه رسيدن دانش به هدف را عمل به آن دانست و گفت: به اصطلاح قرآن کريم کساني که از هواي نفس خود پيروي مي کنند، در واقع آن را معبود خود قرار داده و انگيزه شان در گرو خواهش هاي نفساني شان قرار گرفته است.

 

وی روزه داري را موجب کنترل هواي نفساني دانست و گفت: با روزه داري از انجام اموري که خداوند منع کرده است، خودداري شده و انسان به هواي نفس خود پشت مي کند که اين امر موجب تقويت باور و ايمان مي شود.

 

اين کارشناس ديني با بيان اينکه هدايت خدايي در دو قسم ابتدايي و پاداشي است، گفت: خداوند همه را هدايت کرده و حجت بر همه تمام شده است، از اين رو کساني که با دانش عمل نمي کنند، خداوند روي چشمان شان پرده اي مي افکند که قابل هدايت نيستند./1307/203/ب2

ارسال نظرات