۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۲۹۰۵۷
با حضور ولایتی؛

چهار جلد کتاب تاریخ پزشکی ایران رونمایی شد

عضو هیأت علمی بنیاد دائره المعارف اسلامی گفت: دانش پزشکی دوره اسلامی سه عرصه دارد که از طب یونانی ها و هندی ها نهضت می گیرد و ادبیات علمی دین محور در دوره پزشکی اسلامی به طب الائمه و طب الرضا برمی گردد.
تاریخ پزشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران(بازشناسی تاریخ پزشکی خراسان) با ارائه ۱۴ مقاله علمی تخصصی به مدت دو روز در 5 و 6 خرداد در مشهد برگزار شد.

 

در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل 6 خرداد در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد برگزار شد، از چهار جلد کتاب تاریخ پزشکی رونمایی شد.

 

این کتاب ها با عناوین کفایه مجاهدیه، تالیف منصور شیرازی، تصحیح یوسف بیک باباپور، مسعود غلامیه زیر نظر حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی، تاریخ دارالشفای آستان قدس رضوی از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار با تکیه بر اسناد، نوشته سالم حسین‌زاده‌سورشجانی، کتاب تاریخ پزشکی نوین مشهد، تالیف غلامرضا آذری‌خاکستر و نیز کتاب دارالشفای رضوی در گذر زمان(گزینه اسناد)، نوشته سالم حسین‌زاده‌سورشجانی، الهه محبوب و زهرا فاطمی‌مقدم هستند.

 

فرید قاسملو، عضو هیأت علمی بنیاد دائره المعارف اسلامی در بخش ارایه مقالات در این همایش به تاریخچه پزشکی دوره اسلامی پرداخت و گفت: پژوهش در عرصه تاریخ پزشکی و ورود مفاهیم اسلامی با نام طب سنتی شروع شد.

 

وی با بیان این که نامیدن پژوهش هایی در دوره اسلامی با نام طب سنتی از اقدامات ناصواب این دوران بوده است، تصریح کرد: درباره طبقه بندی علوم تاکنون جایگاه پزشکی اسلامی در میان این تقسیم بندی مشخص نشده است.

 

قاسملو اظهار کرد: دانش پزشکی دوره اسلامی سه عرصه دارد که از طب یونانی ها و هندی ها نهضت می گیرد و ادبیات علمی دین محور در دوره پزشکی اسلامی به طب الائمه وطب الرضا برمی گردد.

 

برپایی نمایشگاه اسناد تاریخ پزشکی درایران

براساس این گزارش، نمایشگاهی با محوریت اسناد، کتب خطی و پایان‌نامه‌های مرتبط با رشته تاریخ پزشکی اسلامی و ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران، طی روزهای پنجم تا ششم خردادماه در محل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دایر شده است.

 

در این نمایشگاه خلاصه ۴۰ مقاله به صورت پوستر و ۵۰ شاسی از تاریخ علم پزشکی با همکاری مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرض دید شرکت‌کنندگان در همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران گذاشته شده است.

 

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی، سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده طب سنتی و مکمل، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و کرج و نیز معاونت فرهنگی ـ دانشجوی دانشگاه آزاد از جمله برگزار کنندگان این همایش ملی هستند.

 

در جلسه اول روز نخست همایش، حسن تاج‌بخش در باب شخصیت علمی سیداسماعیل جرجانی به ایراد سخن پرداخت و امیر اعلم از نظر تا عمل، موضوع مقاله سالم حسن‌زاده سورشجانی و حمیرا مهدیه بود و امید محرری و فرزانه سعادتی‌فر با مقاله بررسی گزیدگی جانوران در قانون پورسینا و تطبیق آن با علوم جدید به ايراد سخنرانی پرداختند.

 

محمدرضا نورس و حمیدرضا بهرامی با مقاله بررسی همه‌گیری و سیر مداوا بیماری‌های واگیر دار در خراسان و نیز آمنه موسوی با مقاله بررسی ساختاری و محتوایی اسناد طب سنتی در دارالشفای آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا پایان دوره قاجاریه در این همایش حضور پیدا کردند.

 

در حاشیه برگزاری روز اول این همایش نیز میزگرد علمی با محوریت مطالعات تاریخی پزشکی در ایران، ضرورت‌ها و تأمل‌ها توسط اساتیدی همچون فرید قاسملو، دبیر جلسه، محمدرضا رجب‌نژاد، طاهره عظیم‌زاده و آرمان زرگران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

جلسه سوم روز نخست همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران با ارائه سخنرانی سیداحمد امامی با موضوع میراث مکتوب تاریخ پزشکی آغاز شد و در ادامه ابوالفضل حسن‌آبادی با ارائه مقاله تأملی بر شخصیت‌شناسی پزشکی در تاریخ محلی خراسان، زهرا علیزاده، اکرم ناصری و سمیه‌پور سلطانی با ارائه مقاله پیشگامی متولیان بهداشت بیرجند در ساماندهی و ارتقای بهداشت مدارس همایش را دنبال کردند.

 

همچنین مقالات بررسی اسناد تعمیرات دارالشفا امام رضا(ع) توسط اعظم نظرکرده، تحلیل بر شاخصه‌های توسعه پزشکی نوین در مشهد از سوی غلامرضا آذری خاکستر، بهداشت عمومی در عصر صفوی از دیدگاه جهانگردان اروپایی توسط لیلا احمدی و فهمیه مخبر دزفولی ارائه شد./934/202/ب3

 

ارسال نظرات