۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۳۲۵۲۴۸

مراحل آموزشی در جامعه المصطفی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ بسیاری از طلاب پس از پذیرش در مدارس جامعه المصطفی(ص) از روند آموزشی و مراحلی که باید طی کنند اطلاع کاملی ندارند، از این رو نمی توانند برنامه ریزی درستی طبق نیازهای آموزشی پیش رو داشته باشند.
جامعة المصطفي العالميه

به گزارش خبرگزاری رسا، بسیاری از طلاب پس از پذیرش در مدارس جامعه المصطفی(ص) از روند آموزشی و مراحلی که باید طی کنند اطلاع کاملی ندارند لذا نمی توانند برنامه ریزی درستی طبق نیازهای آموزشی پیش رو داشته باشند. پایگاه اطلاع‌رسانی صراط جامعةالمصطفی به تشریح مراحل آموزشی در این مرکز علمی حوزوی پرداخته است. 


فصل اول: کلیات
 
ماده 1)تعاریف
 
1. جامعه المصطفی(ص) العالمیه: نهادی است حوزوی، دارای شخصیت حقوقی مستقل، استقلال مالی، اداری و استخدامی که تحت نظارت عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مشغول به فعالیت است. این نهاد در سطح آموزش عالی برای تعلیم و تربیت طلاب غیر ایرانی با استقلال در برنامه ریزی و جذب و پذیرش طلاب، اقدام می کند.
 

2. واحد آموزشی تربیتی: شامل واحدهای آموزشی تربیتی المصطفی(ص) می باشد که در این آیین نامه به طور اختصار «واحد آموزشی» نامیده می شود.
 

3. گروه علمی تربیتی: گروهی متشکل از مدیر منصوب از سوی رئیس المصطفی(ص) و جمعی از اعضای هیأت علمی و اساتید که در گرایش حاصی یا چندین گرایش متجانس در چارچوب آیین نامه ی گروه های علمی تربیتی در المصطفی(ص) فعالیت دارند؛ مانند: گروه علمی تربیتی علوم قرآن و حدیث، گروه علمی تربیتی فقه و اصول.
 

4. رشته: رشته یکی از شاخه های فرعی در طبقه بندی علمی (علوم و معارف اسلامی، علوم انسانی، علوم پایه و …) است که از لحاظ موضوع کاملا مشحص و از دیگر موضوعات متمایز است و حداقل به یک کارآمدی مشخص می انجامد.
 

5. برنامه درسی: مجموعه ای است متشکل از دروس حوزوی، عمومی، مشترک و تخصصی، مربوط به هر رشته یا گرایش، مصوب شورای آموزشی المصطفی(ص) است که در حد معینی از واحدهای درسی را در خود جای داده است.
 

6. دروس الزامی: دروسی است که طلاب بدون گذراندن واحدهای آن، نمی توانند فارغ التحصیل شوند. این دروس قابل جابه جایی و تعویض با سایر دروس نیز نیستند و در برابر دروس اختیاری قرار دارند.
 

7. دروس اختیاری: دروسی است که طلاب بدون گذراندن واحدهای آن می توانند فارغ التحصیل شوند. انتخاب این دروس مشروط به این امر است که تعداد واحدهای انتخابی طلاب از سقف مجاز در هر رشته یا گرایش تجاوز نکند.
 

8. دروس غیر حضوری: دروسی است که با عدم حضور طلاب در کلاس نیز می توان آن را به عنوان واحد درسی انتخاب کرد. در دروس غیر حضوری طلاب مکلفند در فرصت مطالعاتی، آن را خوانده و در آخر نیم سال تحصیلی امتحان دهند. این دروس به عنوان واحدهای درسی آنها بحساب می آید.
 

9. دروس عمومی: به منظور افزایش اطلاعات و معلومات مورد نیاز طلاب، فراتر از دروس تحصصی آنان در حوزه ی کلیات فرهنگ ومعارف اسلامی، دروسی در برنامه ی درسی تحت عناوین دروس حوزوی، عمومی و مشترک (پایه) ارائه می شود که به دروس عمومی معروف است.
 

10. دروس مستقل: دروسی که گذراندن آنها وابسته به گذراندن دروس دیگر نیست و هر زمان و در هر نیم سال تحصیلی می توان آنها را به تنهایی و بدون توجه به انتخاب سایر دروس انتخاب نمود.
 
11. دروس پیش نیاز: دروسی است که گذراندن آن مقدم بر برخی از مواد درسی دیگر است و طلبه باید به عنوان پیش نیاز ابتدا آن دروس را بگذراند. این دروس مقرر و مصوب در برنامه های درسی هر دوره است و در جدول برنامه درسی ارائه می شود.
 
12. دروس جبرانی: دروسی اضافه بر واحدهای درسی مقرر در دوره ی کارشناسی است که گذراندن آن به عنوان دروس جبرانی، برای طلبه ضروری تشخیص داده می شود. وی مکلف است آن دروس را بر اساس برنامه ی مصوب، اضافه بر واحدهای درسی مقرر در دوره بگذارند.
 
13. دروس عملی: به دروسی اطلاق می شود که نیازمند کسب مهارت و کارورزی به صورت عملی با حضور استاد است و میزان آن دو برابر ساعات نظری است.
 
14. امتحانات ارتقایی: امتحانات ارتقایی در مقابل امتحانات عادی قرار دارد و به امتحاناتی گفته می شود که طلبه باداشتن شرایطی می تواند بدون حضور در کلاس و انتخاب واحد در ابتدای نیم سال، آن را امتحان دهد.
 
15. نظام واحدی: نظام واحدی به نظامی گفته می شود که ارزش هر درس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می شود و قبولی یا مردودی طلبه در یک درس به همان درس محدود است. سال تحصیلی در نظام سالی واحدی به صورت دو نیم سال پیوسته و تعداد هفته ها و ساعات برگزاری واحدهای نظری و عملی آن دو برابر نظام نیم سالی واحدی است.
 
16. واحد درسی: منظور از ان میزان درسی است که تحت عنوان واحد، ارائه می شود و طلبه ملزم است آن واحد را بخواند و امتحان دهد.
 
17. نیم سال تحصیلی: به مدت زمان چهار ماه و نیم آموزش که طی 16 هفته انجام می پذیرد، یک نیم سال تحصیلی گفته می شود.
 
18. سال تحصیلی: هر سال تحصیلی از دو نیم سال تحصیلی پیوسته یا ناپیوسته و در صورت ضرورت یک دوره تابستاتی تشکیل می شود.
 
19. دوره ی تابستانی: این دوره شامل 6 هفته آموزشی است و تعداد واحدهای انتخابی در دوره ی تابستانی حداکثر 8 واحد درسی است.
 
20. دوره ی کاردانی: پایین ترین دوره ی تحصیلی آموزشی در المصطفی(ص) است که به اعطای مدرک بالاتر از دیپلم و پایین تر از کارشناسی (فوق دیپلم یا دیپلم عالی) می انجامد و تعداد واحدهای آن تقریبا نیمی از تعداد واحدهای دوره کارشناسی است.
 
21. دوره ی کارشناسی: دوره ی بالاتر از «کاردانی» و پایین تر از «کارشناسی ارشد» است که سرانجام به اعطای مدرک «کارشناسی» در رشته مربوط منتهی می شود که می تواند به صورت پیوسته یا ناپیوسته اجرا شود.
 
22. طلبه:به آن دسته از افراد علاقه مند به تعلیم علوم و معارف اسلامی اطلاق می شود که المصطفی(ص) آنها را پذیرفته و طبق مقررات ثبت نام کرده اند و به صورت حضوری در یکی از واحدهای آموزشی المصطفی(ص) به تحصیل اشتغال دارند.
 
23. طلبه مشروط: هرگاه میانگین نمره های یک نیم سال تحصیلی طلبه در دوره ی کارشناسی کمتر از 12 باشد، طلبه ی مشروط نامیده می شود.
 
24. نام نویسی مشروط: منظور از آن ثبت نام از طلبه مشروط به منظور ادامه تحصیل او است.
 
25. انصراف از تحصیل: در صورتی که طلبه رسما عدم تمایل خود را به ادامه ی تحصیل اعلام کند، این اقدام او انصراف از تحصیل نامیده می شود.
 
26. ترک تحصیل: منفک شدن غیر موجه و بدون اجازه ی قبلی از واحد آموزشی را ترک تحصیل می گویند.
 
27. کمیته انضباطی: مرجعی است، که مطابق موارد مقرر در آیین نامه ی کمیته ی انضباطی، به تخلف گزارش داده شده در مورد طلبه، رسیدگی کرده و تصمیم متقضی را اخذ می کند.
 
28. حذف و اضافه: طلبه می تواند پس از شروع نیم سال تحصیلی با رعایت مقررات آموزشی در مهلت تعیین شده برای تعیین یا حذف برخی از واحدهای درسی اخذ شده و یا اضافه کردن برخی دیگر از واحدهای درسی اقدام کند.
 
29. انتقال: انتقال به معنای تغییر محل تحصیل طلبه بر اساس ضوابط و مقررات آموزشی المصطفی(ص) است.
 
30. طلبه مهمان: طلبه ای است که طبق ضوابط مقرر به طور تک درس، یا تمام وقت به میزان و مدت مشخص شده در آیین نامه، واحد آموزشی محل تحصیل (مدرسه ی مبدأ) خود را تغییر داده و در واحد آموزشی دیگری (مدرسه ی مقصد) به تحصیل ادامه می دهد.
 
31. مأموریت: اعزام طلبه به داخل یا خارج کشور به منظور تبلیغ یا تدریس، طبق ضوابط و مقررات، در مدت زمان موقت (بلند مدت یا کوتاه مدت) مأموریت نامیده می شود.
 
32. مرخصی اضطراری: چنانچه مرخصی، مشروط به شرط «احراز ضرورت» باشد، که مرجع تشخیص ضرورت رئیس واحد آموزشی است مرخصی اضطراری نامیده می شود. مرخصی اضطراری دو گونه است:
 •مرخصی ترمی (یک بار در طول دوره تحصیلی برای برادران و دو بار برای خواهران)؛
 •مرخصی یک ماهه (در هر نیم سال)؛
 
33. معادل سازی: واحدهایی که طلبه آن را قبلا در یکی از مراکز آموزشی مورد تأیید المصطفی(ص) (داخل یا خارج کشور) گذرانده است، با واحدهای درسی فعلی المصطفی(ص) در رشته مورد نظر به تشخیص گروه علمی تربیتی تطبیق می شود، معادل سازی می گویند.
 
34. ارزشیابی تحصیلی: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی طلبه در هر درس بر اساس میزان حضور و فعالیت او در کلاس، انجام تکالیف درسی و نتایج امتحانات کتبی و شفاهی بین نیم سال و پایان نیم سال صورت می گیرد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نیم سال تحصیلی بر اساس میانگین نمرات دروس و واحدهای درسی آن نیم سال می باشد.
 
35. تحقیق پایانی: منظور از تحقیق پایانی، تحقیق و نوشته ای است که طلبه بنابر ضوابط و مقررات حاصی در پایان دوره کارشناسی موظف است آن را در موضوعی خاص ارائه دهد. این تحقیق زیر نظر استاد راهنما انجام می شود و قواعد و قوانین خاص به خود را دارد و به عنوان دو واحد درسی محاسبه می شود.
 
36. فراغت از تحصیل: طلبه ای که کلیه واحدهای دوره کاردانی و کارشناسی را با موفقیت طبق برنامه مصوب بگذراند فارغ التحصیل محسوب می شود.
 
فصل دوم: شرایط پذیرش و معرفی
 
الف- شرایط پذیرش
 
ماده 2) پذیرش طلاب پس از احراز کلیه ی شرایط، اعم از عمومی ( شروط غیر آموزشی ) و اختصاصی ( شروط آموزشی ) صورت می گیرد.
 
تبصره: اعلام، تشخیص و بررسی کلیه شرایط پذیرشی اعم از عمومی و اختصاصی بر عهده ی معاونت آموزشی است.
 
شرایط عمومی
 
ماده 3) ورود به مقطع کاردانی و کارشناسی طبق شرایط عمومی مندرج در آیین نامه پذیرشی با لحاظ صلاحیت های رفتاری و تربیتی انجام می گیرد.
 
شرایط اختصاصی
 
ماده 4) شرایط اختصاصی ورود به مقطع کاردانی و کارشناسی
 1.برخورداری از توانایی و استعداد فکری و تحصیلی؛
 2.داشتن حداقل مدرک معتبر دیپلم؛
 
تبصره: در موارد خاص، طلابی که مدرک دیپلم آنها آماده نیست، ملزم به ارائه مدرک دیپلم خود تا دو سال قبل از پایان دوره آموزشی می باشند.
 1.تعهد اشتغال به تحصیل تا پایان دوره آموزشی؛
 2.قبولی در ارزیابی زبان فارسی و تمهیدی و یا با گذراندن موفقیت آمیز دوره ی آموزش زبان فارسی و تمهیدی؛
 3.تسلط به زبان آموزشی ( زبان فارسی یا عربی ).
 
تبصره: طلابی که مسلط به زبان عربی هستند و تمایل به تحصیل در بخش عربی را دارند می توانند دوره ی آموزشی زبان فارسی مقدماتی و متوسط را در طول دوره های تابستانی بگذرانند.
 
ب- شرایط معرفی
 
ماده 5) معاونت آموزشی، باید از یک ماه تا ده روز مانده به شروع هر نیم سال تحصیلی نسبت به معرفی طلاب به واحدهای آموزشی اقدام نماید.
 
تبصره 1: معاونت آموزشی، در صورت امکان تشکیل کلاس ( حداقل 8 نفره ) می تواند با هماهنگی واحد آموزشی، خارج از تاریخ مذکور نسبت به معرفی طلاب اقدام نماید.
 
تبصره 2: افرادی که مستقیما از خارج کشور برای دوره کارشناسی پذیرش می شوند تا یک ماه و نیم بعد از شروع نیم سال تحصیلی نیزمی توانند به واحد آموزشی معرفی شوند.
 
تبصره 3: طلابی که با تأخیر یک ماه از شروع نیم سال تحصیلی به واحد آموزشی معرفی می شوند، آن نیم سال جزء سال های تحصیلی آنها محسوب نمی شود.
 
ماده 6) طلبه پس از معرفی توسط معاونت آموزشی، حداکثر تا یک هفته از تاریخ معرفی ملزم به حضور در واحد آموزشی محل تحصیل خود است؛ در غیر این صورت معرفی نامه پس از یک هفته از درجه اعتبار ساقط می شود.
 
ماده 7) طلبه در یک زمان حق نام نویسی و ادامه تحصیل در بیش از یک رشته و در هر رشته بیش از یک گرایش در یک یا چند مرکز آموزشی را نخواهد داشت و در صورت تخلف، از ادامه تحصیل او در یکی از رشته های انتخابی بر اساس حکم کمیته انضباطی سازمان مرکزی جلوگیری می شود و وی از ادامه تحصیل محروم می شود.
 
تبصره 1: طلاب ممتاز ( استعدادهای درخشان ) و نخبه از شمول این ماده مستثنی هستند. تعریف طلبه ممتاز، نخبه و ضوابط اجرایی آن توسط معاونت آموزشی تعیین و ابلاغ می شود.
 
تبصره 2: ثبت نام در دوره های کوتاه مدت و آموزش های موقت با هماهنگی واحدهای آموزشی است.
 
فصل سوم: نظام آموزشی و درسی
 
ماده 8) نظام آموزشی المصطفی(ص) مبتنی بر نظام «واحدی» است و به دو صورت «نیم سالی واحدی» و «سالی واحدی» قابل اجرا است.
 
تبصره 1: هر نیم سال تحصیلی شامل 16 هفته و هر دوره ی تابستانی شامل 6 هفته آموزشی، مطابق با تقویم آموزشی اعلامی از سوی معاونت آموزشی المصطفی(ص) است.
 
تبصره 2: در شرایط خاص، واحد آموزشی می تواند دوره ی تابستانی را برای همه یا بخشی از طلاب الزام نماید.
 
تبصره 3: مدت امتخانان پایان هر نیم سال و دوره ی تابستانی جزو مدت آموزشی محسوب نمی شود.
 
ماده 9) هر واحد درس نظری طی 16 ساعت و هر واحد درس عملی 32 ساعت ارائه می گردد.
 
تبصره: در موارد استثنایی و ضروری به پیشنهاد گروه علمی تربیتی و موافقت واحد آموزشی یا رئیس مدرسه عالی، می توان یک واحد درسی را در مدت کوتاه تر از 16 هفته ارائه نمود، مشروط بر این که مجموع ساعات هر واحد درسی از حد مقرر خود کمتر نشود.
 
ماده 10) حداکثر واحد هر درس در هر نیم سال از 5 واحد نباید تجاوز کند.
 
ماده 11) هر درس، بخش مستقلی از برنامه آموزشی است که در یک موضوع معین با تعداد واحد مشخص برای یک نیم سال تحصیلی ارائه می شود.
 
ماده 12) کلاس درس با حداقل 10 نفر و حداکثر 25 نفر تشکیل می شود.
 
تبصره: در موارد خاص به تشخیص معاونت آموزشی واحد آموزشی و تأیید رئیس واحد آموزشی این میزان قابل تغییر است.
 
ماده 13) حضور کلیه طلاب در کلاس درس الزامی می باشد.
 
تبصره 1: در وارد خاص واحد آموزشی می تواند با تشخیص گروه علمی تربیتی و با تأیید معاونت آموزشی واحد آموزشی اجازه ی اخذ واحد به صورت غیر حضوری را صادر نماید. حداکثر سقف میزان واحد غیر حضوری برای هر طلبه در طول دوره ی کارشناسی 30 واحد درسی است.
 
تبصره 2: اخذ بیش از 30 واحد تا سقف 40 واحد مشروط به تأیید رئیس ارشد واحد آموزشی است.
 
ماده 14) دروس دوره ی کارشناسی المصطفی(ص) به صورت رشته ای است و از لحاظ محتوا به دروس حوزوی، عمومی، مشترک و تخصصی تقسیم می شود.
 
ماده 15) هر درس از نظر ارتباط با درس یا دروس دیگر به دو صورت وابسته (پیش نیاز) و مستقل ارائه می شود.
 
ماده 16) واحدهای درسی از نظر انتخاب طلبه، به الزامی و اختیاری تقسیم می شود.
 
ماده 17) درس از لحاظ نحوه ی ارائه، به نظری، عملی و نظری – عملی، تقسیم می شود.


فصل چهارم: تعداد واحدها و طول هر دوره
 
ماده 18) میزان واحدهای لازم برای مرحله ی کاردانی و کارشناسی بر حسب رشته، طبق سرفصل ها و برنامه های ابلاغ شده از سوی معاونت آموزشی المصطفی(ص) است.
 
ماده 19) چنانچه طلبه ای حداقل نیمی از مجموع واحدهای مصوب دوره کارشناسی را طبق مقررات با موفقیت گذرانده باشد و امکان ادامه ی تحصیل نداشته باشد، منوط به دارا بودن شرایط، به وی مدرک کاردانی معارف اسلامی اعطاء خواهد شد.
 
ماده 20) حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کاردانی 3 سال برای 98 واحد درسی و در دوره کارشناسی 5/4 سال برای 169 واحد درسی است.
 
تبصره 1: در رشته هایی که بیشتر یا کمتر از 169 واحد درسی هستند به ازاء هر 14 واحد درسی، یک نیم سال تحصیلی اضافه یا کسر می شود.
 
تبصره2: حداکثر مدت مجاز تحصیل برای طلابی که سوابق آموزشی و نمرات مورد قبول ارائه نموده اند به همان میزان کمتر خواهد بود.
 
تبصره 3: در صورتی که طلبه نتواند واحدهای دوره را طی حداکثر زمان مجاز تحصیل با موفقیت بگذراند، در صورت دارا بودن عذر موجه به تشخیص کمیته ی انضباطی واحد آموزشی یک نیم سال دیگر به او مهلت داده خواهد شد.
 
تبصره4: در صورتی که طلبه با حضور در کلاس نتواند در طی دو سال حداقل 50 واحد از واحدهای درسی دوره را بگذراند و یا کل واحدهای دوره را بر حسب مورد، طی حداکثر زمان مجاز تحصیل با موفقیت طی نکند از ادامه تحصیل محروم می شود.
 
تبصره 5: در موارد خاص با درخواست طلبه و پیشنهاد گروه علمی تربیتی، واحد آموزشی می تواند در دروس قرآن، ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و منطق برای هر طلبه – با رعایت مواد فصل سوم- حداکثر تا 40 واحد درسی فوق برنامه ارائه نماید. در موارد مذکور با تأیید رئیس ارشد واحد آموزشی به ازاء هر 20 واحد یک نیم سال تحصیلی به حداکثر مدت مجاز تحصیل اضافه می گردد.
 
ماده 21) تعداد واحدهای انتخابی طلاب در شرایط عادی طی یک نیم سال تحصیلی نباید کمتر از 18 واحد و بیشتر از 24 واحد باشد.
 
تبصره 1: طلاب خواهر متأهل می توانند حداقل 14 واحد اخذ نمایند.
 
تبصره 2: در آخرین نیم سال تحصیلی دوره ی کارشناسی، طلبه از رعایت شرط انتخاب حداقل و حداکثر واحد مصوب معاف است.
 
تبصره 3: در مواردی که طلبه دارای عذر موجه باشد، واحد آموزشی می تواند با حداقل 12 واحد نیز موافقت نماید اما آن نیم سال جزو سنوات تحصیلی او به شمار می رود.
 
تبصره 4: در صورتی که طلبه برای فراغت از تحصیل تنها 10 واحد درسی باقیمانده داشته باشد، با نظر گروه علمی تربیتی مربوط و با هماهنگی آموزش واحد آموزشی می تواند، آن دروس را در طول حداکثر یک ماه امتحان دهد.
 
تبصره 5: طلابی که آخرین معدل نیم سالی آنان حداقل 18 باشد، می توانند مشروط به گذراندن حداقل واحد با موافقت رئیس ارشد واحد آموزشی بیشتر از 24 واحد تا 28 واحد اخذ نمایند.
 
تبصره 6: به مدت مجاز تحصیل خواهران متأهل، یک نیم سال اضافه می شود.
 
ماده 22) حداکثر واحد برای دوره تابستانی 8 واحد درسی است.
 
ماده 23) در صورتی که به تشخیص استاد و تأیید گروه علمی تربیتی مربوط، تکمیل درسی در شرایطی استثنایی و اضطراری در طول یک نیم سال میسر نباشد، آن درس ناتمام تلقی می گردد و اجازه ی ادامه درس در نیم سال جدید صادر می شود. البته نمره ناتمام آن درس باید حداکثر تا پایان نیم سال بعد به نمره ی قطعی تبدیل و در کارنامه ی قبلی ثبت شود.
 
ماده 24) در صورتی که گروه های علمی تربیتی واحد آموزشی پس از ارزیابی علمی، گذراندن تعدادی از واحدهای درسی را تحت عنوان تقویتی، جبرانی و پیش نیاز برای طلبه در طول تحصیل ضروری تشخیص دهند، با تصویب شورای آموزشی واحد آموزشی، طلبه موظف است آن دروس را به صورت «فوق برنامه» بگذراند.
 
تبصره: حداکثر واحدهای «تقویتی، جبرانی و پیش نیاز» 8 واحد درسی بوده و پیش از آن مشروط به موافقت معاونت آموزشی المصطفی(ص) است. این مدت جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل طلبه به حساب می آید و به حداکثر مدت مجاز دوره افزوده نخواهد شد.

 
فصل پنجم: حذف و اضافه
 
ماده 25) طلبه می تواند در هر نیم سال تحصیلی فقط در مهلتی کمتر از دو هفته، پس از شروع نیم سال تحصیلی، حداکثر دو درس دیگر انتخاب یا دو درس انتخابی خود را حذف یا دو درس انتخابی خود را با دو درس دیگر جابه جا نماید، مشروط بر رعایت حداقل و حداکثر تعداد واحدهای انتخابی.
 
ماده 26) در موارد ضروری طلبه می تواند تا 5 هفته ی قبل از پایان نیم سال تحصیلی فقط یکی از دروس خود را با تأیید گروه علمی تربیتی مربوط حذف کند، مشروط بر آن که اولا غیبت طلبه در آن درس بیش از 16/3 مجموع ساعات آن درس نباشد و ثانیا تعداد واحدهای باقی مانده وی از 18 واحد کمتر نشود.
 
ماده 27) حذف درس های اخذ شده در یک نیم سال تنها در صورتی مجاز است که بنا به تشخیص واحد آموزشی، طلبه قادر به ادامه ی تحصیل در آن نیم سال نباشد. به فرض موافقت با حذف درس، اگر طلبه از مرخصی ترمی استفاده نکرده باشد، جزو مرخصی ترمی محسوب و در غیر این صورت نیم سال مزبور جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل طلبه محسوب خواهد شد.

 
فصل ششم: حضور و غیاب
 
ماده 28) شرکت طلبه در تمامی برنامه های درسی و فعالیت های آموزشی و پژوهشی الزامی است.
 
ماده 29) حضور و غیاب قبل از شروع درس صورت می گیرد و طلبه ملزم است قبل از شروع درس تا پایان آن در کلاس حاضر باشد.
 
تبصره 1: ترک کلاس درس و عدم مراجعه، غیبت محسوب می شود.
 
تبصره 2: تأخیر بیش از 5 دقیقه غیبت محسوب می شود.
 
ماده 30) مدت زمان هر جلسه درس 50 دقیقه می باشد.
 
ماده 31) در صورتی که مجموع غیبت های غیر موجه طلبه در کل نیم سال به 16/1 ساعات درسی آن نیم سال برسد، توسط معاونت آموزشی به وی تذکر داده می شود و در صورتی که به 16/2 برسد، از وی تعهد گرفته شده و در پرونده نامبرده درج می شود و در صورتی که به  16/3 برسد، پرونده، جهت تصمیم گیری به کمیته ی انضباطی واحد آموزشی ارسال می گردد.
 
ماده 32) اگر غیبت بیش از 16/3 طلبه در هر درس تماما غیر موجه باشد، موجب حذف ان درس با نمره صفر خواهد شد و اگر موجه یا تلفیقی از موجه و غیر موجه باشد موجب خذف آن درس بدون نمره صفر می گردد.
 
تبصره 1: قید «حذف» با نمره صفر یا بدون نمره صفر درستوننمره کارنامه طلبه درج می گردد.
 
تبصره 2: در فرض فوق رعایت حداقل 18 واحد در نیم سال لازم نبوده و لکن نیم سال مزبور به عنوان نیم سال کامل و جزو سنوات تحصیلی طلبه محسوب می شود.
 
تبصره 3: مرجع تشخیص موجه یا غیرر موجه بودن غیبت ها، معاونت آموزشی آن واحد آموزشی است.
 
ماده 33) هرگونه عدم حضور در کلاس درس منوط به اخذ اجازه ی قبلی از مسئولان مربوط است.
 
تبصره: هرگاه اخذ اجازه از قبل برای طلبه امکان نداشته باشد، وی موظف است در اولین فرصت ممکن علت غیبت را کتبا به ضمیمه ی مدارک مربوط، به معاونت آموزشی واحد آموزشی اعلام کند.
 
ماده 34) غیبت غیر موجه در روز امتحان هر درس، به منزله ی گرفتن نمره صفر در آن درس است و غیبت موجه در امتحان هر درس موجب حذف آن درس می گردد.

 
فصل هفتم: مرخصی و مأموریت به خارج کشور
 
الف- مرخصی
 
ماده 35) طلبه در فصل تابستان می تواند حداکثر به مدت 2 ماه با شرایط زیر از کشور خارج شود:
 1.وضعیت مطلوب آموزشی؛
 2.وضعیت مطلوب انضباطی؛
 3.عدم مشکل اداری؛
 4.موافقت رئیس ارشد واحد آموزشی.
 
ماده 36) طلبه می تواند در طول دوره تحصیلی از مرخصی اضطراری ترمی یا یک ماهه اتفاده نماید.
 
تبصره 1: مرخصی ترمی فقط یک باز در طول دوره ممکن است و مرخصی یک ماهه در هر نیم سال ممکن است.
 
تبصره 2: شرایط مندرج در ماده 35 به علاوه شرط «احراز ضرورت» برای مرخصی اضطراری لازم است.
 
تبصره 3: در مواردی که با مرخصی طلبه به علت ضرورت گذراندن دوره ی سربازی موافقت شده باشد او می تواند پس از بازگشت به مدت یک نیم سال به طور مشروط رد واحد آموزشی سابق خود ادامه تحصیل دهد و در طول این مدت، معاونت آموزشی المصطفی(ص) موظف است وضعیت وی را از جهت پذیرشی مشخص کند.
 
ماده 37) در صورت استفاده ی طلبه از مرخصی اضطراری یک ماهه، مدت مزبور جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل وی محسوب می شود و او ملزم به جبران و شرکت در امتحانات دروس تعیین شده است.
 
ماده 38) مرخصی ترمی و یک ماهه در موارد زیر امکان پذیر است:
 1.بیماری خود یا بستگان درجه یک؛
 2.انجام امور اداری؛
 3.فوت بستگان درجه یک؛
 4.ازدواج.
 
تبصره 1: نسبت به خواهران متأهل برای مرخصی اضافی با تشخیص رئیس ارشد واحد آموزشی تصمیم گیری می شود.
 
تبصره 2: سایر موارد با تشخیص رئیس ارشد واحد آموزشی است.
 
تبصره 3: مرجع تشخیص احراز ضرورت، رئیس ارشد واحد آموزشی است.
 
ماده 39) طلابی که کمتر از یک نیم سال تحصیلی تأخیر داشته و عذرشان نیز موجه بوده است، در صورتی که قبلا از مرخصی ترمی استفاده نکرده باشند، تأخیر آنها، جزو مرخصی ترمی محسوب می گردد و در صورتی که تأخیر غیر موجه باشد، مرجع تصمیم گیرنده، کمیته ی انضباطی واحد آموزشی خواهد بود.
 
تبصره : طلابی که کمتر از یک نیم سال تحصیلی تأخیر داشته باشند، در صورتی که از مرخصی ترمی استفاده کرده باشند، کمیته انضباطی واحد آموزشی نسبت به ادامه تحصیل یا لغو پرونده تصمیم می گیرد.
 
ماده 40) طلابی که بیش از 3 ماه تحصیلی تأخیر داشته باشند و از مرخصی ترمی نیز استفاده کرده باشند، پرونده آنها توسط واحد آموزشی تعلیق و 3 ماه پس از تعلیق در صورت عدم مراجعت، پرونده توسط واحد آموزشی مسدود می گردد. در موارد فوق واحد آموزشی می بایست مراتب را به معاونت آموزشی المصطفی(ص) اطلاع دهد.
 
تبصره 1: در صورت تعلیق شدن و یا مسدود شدن پرونده ی طلبه، واحد آموزشی مربوط می بایست مراتب را به معاونت آموزشی المصطفی(ص) اطلاع دهد.
 
تبصره 2: در صورت بازگشت طلبه، تا 6 ماه پس از انسداد پرونده، واحد آموزشی پس از بررسی دلایل تأخیر، می تواند نسبت به جاری شدن پرونده اقدام نماید.
 
تبصره 3: مرجع رسیدگی به موجه یا غیر موجه بودن تخلفات ناشی از تأخیر در بازگشت از مسافرت، تا یک ماه بر عهده ی رئیس ارشد واحد آموزشی و بیش از آن بر عهده ی کمیته ی انضباطی آن واحد آموزشی است.
 
ب- مأموریت
 
ماده 41)طلبه در صورت احراز ضرورت و دارا بودن کلیه ی شرایط واحد آموزشی مربوط، می تواند جهت اعزام تبلیغی و تدریسی اقدام کند.
 
ماده 42) مأموریت های تبلیغی و تدریسی باید از طریق مراجع معتبر اعزام کننده و هماهنگی بخش مربوط در المصطفی(ص) و با موافقت رئیس ارشد واحد آموزشی صورت پذیرد.
 
ماده 43) حداکثر زمان مأموریت بلند مدت یک سال و برای کوتاه مدت 40 روز است.
 
تبصره: دو مأموریت کوتاه مدت در یک نیم سال تحصیلی ممنوع است.
 
ماده 44) مدت زمان مأموریت بلند مدت، جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل طلبه محسوب نمی گردد؛ ولی مدت زمان مأموریت های کوتاه مدت حساب می شود و طلبه ملزم به جبران و شرکت در امتحانات دروس تعیین شده است.
 
تبصره 1: با مأموریت بلند مدت در اثنای نیم سال تحصیلی و امتحانات و نیز در صورت تقارن مأموریت کوتاه مدت با ایام امتحانات و همچنین در آخرین نیم سال تحصیلی موافقت صورت نمی گیرد.
 
تبصره 2: سفر حج واجب و اعزام های تبلیغی حج از شمول این ماده مستثنی است و امتحانات مربوط در موعد دیگر برگزار می شود.
 
ماده 45) طلاب مشغول به تحصیل در دوره کارشناسی فقط یک بار می توانند به مأموریت بلند مدت اعزام شوند.
 
ماده 46) قوانین و ضوابط تأخیر در مراجعت از مأموریت، همانند قوانین تأخیر در مراجعت از مرخصی است.
 
ماده 47) ملاک شروع و پایان مدت زمان مأموریت طلبه،  تاریخ مورد موافقت واحد آموزشی بوده و طلبه تا زمان خروج، باید تابع کلیه ی ضوابط آموزشی واحد آموزشی خود باشد و حق تعطیل کردن برنامه های آموزشی خود را ندارد.
 
ماده 48) در صورتی که به هر علتی زمان خروج طلبه بیش از یک ماه به تعویق بیفتد، جهت اخذ مجوز جدید، به استعلام مجدد مراجع اعزام کننده از واحدهای آموزشی، احتیاج است.
 
تبصره: تمدید مأموریت کمتر از یک سال فقط در صورت هماهنگی قبلی و موافقت واحد آموزشی انجام پذیر بوده و نمی بایست از حداکثر زمان تجاوز کند.
 
ماده 49) شرایط مأموریت تدریسی و تبلیغی
 1.تقاضای انجام مأموریت از مراجع مربوط؛
 2.داشتن سوابق مطلوب آموزشی، انضباطی و تربیتی؛
 3.گذراندن نصف واحدهای درسی دوره کارشناسی؛
 4.موافقت واحدهای آموزشی.
 
تبصره: در موارد خاص در صورت فقدان بعضی از ضوابط و شرایط پس از موافقت رئیس ارشد واحد آموزشی با مأموریت طلبه موافقت می گردد.
 
فصل هشتم: انصراف و ترک تحصیل
 
ماده 50) انصراف طلبه از تحصیل با شرایط ذیل پذیرفته می شود:
 1.درخواست کتبی با ذکر ادله؛
 2.موافقت رئیس ارشد واحد آموزشی؛
 3.تأیید معاونت آموزشی المصطفی(ص).
 
تبصره: حداکثر زمان اعلام نظر واحد آموزشی پس از درخواست طلبه 10 روز و اعلام نظر معاونت آموزشی المصطفی(ص) نیز حداکثر به مدت 10 روز است و عدم اعلام نظر، به معنای تأیید انصراف خواهد بود.
 
ماده 51) پس از قطعیت انصراف و انسداد پرونده، بازگشت طلبه منوط به اجرای مراحل پذیرش و قبولی او در آزمون های مربوط است.
 
ماده 52) ترک تحصیل بدون کسب اجازه و هماهنگی با واحد آموزشی به مدت بیش از یک ماه، انصراف از تحصیل محسوب و موجب انسداد پرونده توسط واحد آموزشی می گردد.
 
تبصره: در صورت بازگشت طلبه در مدت زمان کمتر از یک نیم سال و ارائه دلایل موجه، واحد آموزشی می تواند نسبت به جاری شدن پرونده ی وی اقدام نماید.
 
فصل نهم: امتحانات و ارزشیابی تحصیلی
 
الف- امتحانات پایانی
 
ماده 53) امتحانات مقطع کاردانی و کارشناسی پایان هر نیم سال و پایان هر دوره تابستانی برگزار می شود.
 
تبصره: واحد آموزشی می تواند برای دروس بیش از 3 واحدی، امتحان میان نیم سال برگزار کند.
 
ماده 54) عدم حضور طلبه در جلسه امتحان بدون عذر موجه یا عدم تحویل اوراق امتحانی، به منزله اخذ نمره صفر است و در صورت موجه بودن عذر، آن درس بدون صفر حذف می گردد.
 
تبصره 1: هرگونه عذر جهت عدم شرکت در امتحانات، قبلا باید به صورت رسمی به معاونت آموزشی واحد آموزشی اعلام شود و در صورت عدم امکان هماهنگی و اخذ مجوز، طلبه باید در اولین فرصت، با مراجعه به معاونت آموزشی نسبت به موجه کردن غیبت خود اقدام کند.
 
تبصره 2: اگز تعداد برگزاری ساعات یک ماده درسی در هر شرایطی کمتر از 16/13 ساعات درسی باشد، امتحان آن درس برگزار نخواهد شد؛ و به صورت درس ناتمام اعلام و پس از تکمیل با هماهنگی آموزش، امتحان آن برگزار می شود.
 
ماده 55) نمره نهایی طلبه در هر درس به صورت عددی بین صفر تا بیست ارزش گذاری می شود.
 
ماده 56) از مجموع بیست نمره امتحان کتبی در هر ماده درسی نظری فاقد تحقیق الزامی، سه نمره به فعالیت کلاسی و پنج نمره به امتحان میان نیم سال و دوازده نمره به امتحان پایان نیم سال اختصاص می یابد و نمره امتحان شفاهی از بیست محاسبه می گردد.
 
تبصره 1: دروسی که امتحان میان نیم سال ندارد، پنج نمره امتحان میان نیم سال آن به نمره ی پایان نیم سال اضافه شده و نمره ی آن از هفده محاسبه می گردد
 
تبصره 2: نمره نهایی در دروسی که علاوه بر امتحان کتبی، امتحان شفاهی نیز دارند، از میانگین دو نمره کتبی و شفاهی به دست می آید.
 
تبصره 3: چنانچه طلبه با هماهنگی، درس فاقد تحقیق الزامی را به صورت غیر حضوری یا ارتقایی اخذ و امتحان دهد، نمره پایان نیم سال وی بر اساس ارزش عددی بیست محاسبه می گردد. (بر اساس آیین نامه تحقیقات ضمن کلاسی)
 
تبصره 4: در صورتی که طلبه با عذر موجه در امتحانات میان نیم سال شرکت ننماید نمره پایان نیم سال بر اساس ارزش عددی هفده محاسبه می گردد.
 
ماده 57) از مجموع بیست نمره امتحان کتبی در هر ماده درسی نظری دارای تحقیق الزامی، سه نمره به فعالیت کلاسی، پنج نمره به تحقیق الزامی و دوازده نمره به امتحان پایان نیم سال اختصاص می یابد و نمره امتحان شفاهی از بیست محاسبه می گردد.
 
تبصره: چنانچه طلبه با هماهنگی، درس دارای تحقیق الزامی را بصورت ارتقائی یا غیر حضوری اخذ نماید نمره پایان نیم سال وی بر اساس ارزش عددی پانزده محاسبه می گردد و پنج نمره آن منوط به ارائه تحقیق است.
 
ماده 58) امتحانات دروس ادبیات، فقه، اصول و عقاید در دروس عمومی مشترک و پایه به صورت کتبی و شفاهی و سایر دروس فقط به صورت کتبی برگزار می گردد.
 
تبصره 1: در رشته فقه و معارف اسلامی امتحان شفاهی در دروس فقه شامل فقه 1 تا 8 و اصول شامل اصول 1 تا 6 است.
 
تبصره 2: نسبت به برگزاری امتحان شفاهی در دروس اختصاصی بر اساس پیشنهاد گروه های علمی-تربیتی و تصویب شورای آموزشی واحد آموزشی عمل خواهد شد.
 
ماده 59) حداقل نمره قبولی در مقطع کارشناسی در هر ماده درسی 12 و نمره پایین تر از 12 مردود محسوب می شود؛ در صورت مردودی، طلبه ملزم است آن درس را دوباره اخذ نماید.
 
ماده 60) دروسی که علاوه بر امتحان کتبی، امتحان شفاهی نیز دارند حداقل نمره قبولی در هر کدام 10 است مشروط بر این که میانگین دو نمره از دوازده کمتر نباشد.
 
تبصره: در صورت عدم اخذ نمره قبولی در یکی از امتحانات شفاهی یا کتبی، طلبه در آن درس مردود و بر اساس نظر گروه علمی و تربیتی مربوط، ملزم به تکرار آن درس یا موظف به امتحان کتبی یا شفاهی (حسب مورد) در نیم سال بعد است.
 
ماده 61) واحد آموزشی ملزم است در پایان هر نیم سال پس از آخرین امتحان بر اساس جدول امتحانات، حداکثر تا 45 روز برای کلیه طلاب کارنامه تحصیلی صادر کند.
 
تبصره 1: نمرات کلیه دروس اعم از قبولی و ردی، در کارنامه طلبه ثبت و در میانگین محاسبه خواهد شد.
 
تبصره 2: در دروس ارتقایی و غیر حضوری علاوه بر درج نمره درستونمربوط، در ملاحظات کارنامه نیز عنوان ارتقایی یا غیر حضوری تکرار می گردد.
 
تبصره 3: نمرات دروس فوق برنامه نیز در کارنامه ثبت می شود ولیکن در معدل محاسبه نمی گردد. در صورت نیاز طلبه جهت ارائه ی نمرات فوق برنامه به سایر مراکز آموزشی، واحدهای فوق برنامه ی مندرج در کارنامه، رسمیت خواهد داشت.
 
ماده 62) نمره پس از ثبت در کارنامه و کارتکس مربوط، غیر قابل تغییر بوده و تنها در صورت احراز اشتباه و تأیید رئیس ارشد واحد آموزشی با موافقت معاونت آموزشی المصطفی(ص) تغییر نمره ممکن است.
 
ماده 63) در پایان هر نیم سال میانگین نمرات اعم از قبولی و مردودی در کارنامه و در پایان دوره کارشناسی معدل میانگین نمرات هر نیم سال در کارتکس ثبت می شود.
 
تبصره 1: تنظیم و صدور کارنامه تحصیلی و محاسبه میانگین نمرات بر اساس دستورالعمل مربوط است که از سوی معاونت آموزشی المصطفی(ص) ابلاغ می گردد.
 
تبصره 2: دوره تابستانی به عنوان نیم سال تحصیلی محسوب نمی شود و نمرات این دوره تنها در میانگین کل محاسبه می گردد.
 
ب) امتحانات ارتقایی
 
ماده 64) واحد آموزشی می تواند برای طلاب امتحان ارتقایی برگزار نماید به شرط آنکه طلاب در یکی از سه گروه ذیل قرار گیرند:
 1.طلاب مستعدی که در دو نیم سال متوالی حداقل واحدهای مصوب را با معدل بالای هفده گذرانده اند و قبلا نیز در موضوعی که متقاضی امتحان ارتقایی آن هستند، نمده کمتر از پانزده نداشته باشند.
 2.طلابی که در ابتدای معرفی به واحدهای آموزشی، دروسی را قبلا خوانده و آمادگی امتحان دارند.
 3.طلابی که گروه علمی تربیتی پس از ارزیابی علمی، شرکت آنها را در کلاس واحدهای اخذ شده، ضروری تشخیص ندهد.
 
تبصره: در مورد طلابی که دارای وضعیت خاص هستند، بر اساس نظر گروه علمی تربیتی مربوط و تأیید واحد آموزشی عمل می شود.
 
ماده 65) طلاب در هر درس فقط برای یک باز می توانند در امتحان ارتقایی شرکت کنند.
 
ماده 66) امتحانات ارتقایی همانند(از حیث کتبی و شفاهی) و همزمان با امتحانات عادی واحد آموزشی برگزار می گردد.
 
تبصره: در موارد خاص، واحد آموزشی می تواند امتحانات ارتقایی را در غیر از زمان فوق برگزار کند.
 
ماده 67) در صورتی طلبه می تواند در امتحان ارتقایی شرکت کند که دروس مورد نظر جزو واحدهای اخذ شده نیم سال مربوط نباشد.
 
ماده 68) امتحانات ارتقایی بر اساس برنامه آموزشی و متون مصوب المصطفی(ص) به عمل خواهد آمد.
 
ماده 69) مقررات مربوط به امتحانات عادی شامل امتحانات ارتقایی و غیر حضوری نیز می شود و عدم شرکت در امتحانات بدون عذر موجه موجب درج نمره صفر در کارنامه می گردد.
 
ج) ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
 
ماده 70) ارزشیابی پیشرفت تحصییلی طلبه در هر درس بر اساس میزان حضور و فعالیت او در کلاس، انجام تکالیف درسی و نتایج امتحانات کتبی و شفاهی بین نیم سال و پایان نیم سال صورت می گیرد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نیم سال تحصیلی بر اساس میانگین نمرات دروس و واحدهای درسی آن نیم سال می باشد.
 
ماده 71) میانگین نمرات طلبه در هر نیم سال نباید کمتر از 12 باشد، در غیر این صورت، نام نویسی طلبه در نیم سال بعد به صورت مشروط خواهد بود.
 
تبصره: واحد آموزشی موظف است موضوع مشروط بودن را کتبا به طلبه و معاونت آموزشی المصطفی(ص) اطلاع داده و یک نسخه از آن را در پرونده آموزشی وی درج کند.
 
ماده 72) در مقطع کاردانی و کارشناسی اگر طلبه طی دو نیم سال تحصیلی مشروط شود در هر مرحله ای از تحصیل که باشد واحد آموزشی می تواند با توجه به شرایط طلبه پرونده او را مسدود نماید.
 
تبصره: مشروط شدن در سه نیم سال متوالی یا چهار نیم سال متناوب، موجب لغو پرونده توسط واحد آموزشی می گردد.
 
فصل دهم: انتخاب و تغییر رشته
 
ماده 73) انتخاب رشته توسط طلبه انجام می گیرد و با تأیید واحد آموزشی قطعی می شود.
 
تبصره 1: روند اجرایی تعیین رشته در هر نیم سال توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان واحدهای آموزشی تربیتی و معاونت آموزشی المصطفی(ص) مشخص می گردد.
 
تبصره 2: در صورتی که انتخاب رشته، مستلزم تغییر واحد آموزشی باشد موافقت واحد آموزشی مقصد و تأیید نهایی معاونت آموزشی المصطفی(ص) ضروری است.
 
ماده 74) طلبه در طول دوران تحصیل در صورت داشتن کلیه شرایط با هماهنگی گروه های علمی تربیتی مربوط و با موافقت واحد آموزشی می تواند فقط یک بار رشته تحصیلی خود را تغییر دهد.
 
ماده 75) شرایط تغییر رشته
 1.ادامه تحصیل متقاضی در رشته قبلی از نظر مقررات آموزشی بلامانع باشد؛
 2.گذراندن حداقل یک نیم سال تحصیلی در رشته مربوط؛
 3.معدل کل واحدهای گذرانده متقاضی کمتر از 12 نباشد؛
 4.با توجه به حداکثر مدت مجاز تحصیل، متقاضی امکان گذراندن واحدهای درسی رشته جدید را داشته باشد.
 
تبصره: چنانچه تغییر رشته طلبه ای باعث انتقال وی از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر شود، متقاضی علاوه بر دارا بودن شرایط تغییر رشته باید واجد شرایط انتقال (فصل 11) نیز باشد.
 
ماده 76) در صورت موافقت با تقاضای تغییر رشته، طلبه موظف است در اولین نیم سال در رشته جدید نام نویسی کند.
 
تبصره: عدم نام نویسی در رشته جدید به منزله انصراف از تغییر رشته تلقی شده و طلبه در طول دوران تحصیل حق تغییر رشته مجدد را نخواهد داشت.
 
ماده 77) طلابی که پس از تغییر رشته، در رشته ی جدید مشغول به تحصیل می شوند، واحدهای درسی گذرانده شده ی آنها در رشته قبلی مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس ضوابط معادل سازی (فصل 13) در مورد آنها عمل می شود.
 
ماده 78) طلبه باید درخواست تغییر رشته خود را کتبا به انضمام مدارک لازم حداقل یک ماه پیش از شروع درس ها به معاونت آموزشی واحد آموزشی محل تحصیل خود تسلیم کند و واحد آموزشی نیز موظف است حداکثر دو هفته پس از دریافت درخواست طلبه پاسخ طلبه را با توجه به نظر گروه های علمی تربیتی ارائه دهد.
 
فصل یازدهم: انتقال
 
ماده 79) منظور از انتقال، تغییر محل تحصیل طلبه است.
 
ماده 80) شرایط انتقال
 1.گذراندن یک نیم سال تحصیلی در واحد آموزشی مبدأ؛
 2.باقی ماندن حداقل دو نیم سال تحصیلی از واحدهای درسی دوره؛
 3.داشتن میانگین کل نمرات بالای 12 نسبت به واحدهای اخذ شده پیشین؛
 
ماده 81) طلبه در هر یک از دوره های تحصیلی فقط برای یک بار می تواند درخواست انتقال دهد.
 
تبصره: طلبه می بایست بعد از طی مراحل انتقال، خود را به واحد آموزشی مقصد معرفی کند؛ در صورت عدم معرفی، متخلف محسوب شده و طبق ضوابط با او برخورد می شود.
 
ماده 82) بعد از قطعی شدن انتقال طلبه، واحد آموزشی مبدأ می بایست کلیه مدارک طلبه را به واحد آموزشی مقصد ارسال کند.
 
ماده 83) مراحل انتقال
 1.درخواست کتبی طلبه از واحد آموزشی مبدأ؛
 
تبصره: تقاضای انتقال طلبه حداقل یک ماه و نیم قبل از شروع دروس می بایست تسلیم واحد آموزشی محل تحصیل گردد.
 1.موافقت واحد آموزشی مبدأ؛
 
تبصره: واحد آموزشی مبدأ در صورت موافقت با انتقال، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ وصول تقاضا موافقت خود را همراه تقاضا و سوابق آموزشی به واحد آموزشی مقصد ارسال می نماید.
 1.موافقت واحد آموزشی مقصد؛
 
تبصره: واحد آموزشی مقصد مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ دریافت مدارک، نظر خود را نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش اعلام کند.
 1.تأیید معاونت آموزشی المصطفی(ص)
 
تبصره 1: معاونت آموزشی حداکثر ظرف مدت یک هفته، نتیجه نهایی را به طلبه، واحد آموزشی مبدأ و واحد آموزشی مقصد اعلام می نماید.
 
تبصره 2: در صورتی که انتقال مستلزم تغییر رشته باشد لازم است طلبه شرایط تغییر رشته را هم داشته باشد.
 
تبصره 3: در خصوص انتقال از شهرستان های دیگر به قم، پس از تأیید واحد آموزشی مبدأ و موافقت معاونت آموزشی المصطفی(ص) طلبه به واحد آموزشی معرفی می گردد.
 
تبصره 4: در خصوص انتقال از یک شهر به شهر دیگر، معاونت آموزشی المصطفی(ص) با مرکز امور طلاب و خانواده ها هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.
 
تبصره 5: در مواردی که دوره آموزشی در مدرسه مبدأ وجود ندارد؛ معاونت آموزشی المصطفی(ص) می تواند شخصا نسبت به انتقال طلاب تصمیم گیری کند.
 
فصل دوازدهم: طلبه مهمان
 
ماده 84) در مواردی که طلبه به طور موقت ناگزیر به تغییر محل تحصیل خود باشد، می تواند با موافقت واحد آموزشی مبدأ و واحد آموزشی مقصد به عنوان طلبه مهمان محل تحصیل خود را به مدت معینی تغییر دهد.
 
ماده 85) مهمان شدن طلبه در المصطفی(ص) به سه صورت انجام می پذیرد:
 1.مهمان شدن از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر المصطفی(ص)؛
 2.مهمان شدن از المصطفی(ص) به مراکز آموزشی معتبر دیگر؛
 3.مهمان شدن از مراکز آموزشی دیگر به المصطفی(ص)؛
 
ماده 86) واحد آموزشی میزبان موظف است در طول مدت تحصیل طلبه در آن واحد، گزارش نمرات درسی طلبه و موارد ضروری دیگر را به واحد آموزشی مبدأ ارسال نماید.
 
فصل سیزدهم: معادل سازی
 
ماده 87) معادل سازی واحدهای درسی گذرانده شده پذیرفته شدگانی که قبلا دروسی را در یکی از مراکز آموزشی مورد تأیید المصطفی(ص) در داخل یا خارج کشور گذرانده اند، مشروط به شرایط ذیل است:
 1.سرفصل های دروس گذرانده شده طلبه با دروس برنامه المصطفی(ص) به تشخیص گروه علمی تربیتی مربوط در واحد آموزشی مقصد حداقل 75% اشتراک محتوایی داشته باشد و از نظر تعداد واحد کمتر نباشد؛
 2.نمرات دروس گذرانده شده طلبه کمتر از 12 نباشد؛
 3.پذیرش دروس معادل سازی شده، مشروط به ارزیابی علمی طلبه توسط گروه علمی تربیتی مربوط است.
 
ماده 88) به ازای هر 22 واحد درسی معادل سازی شده- بر اساس حداکثر واحدهای درسی- یک نیم سال از مدت مجاز تحصیل کسر می شود.
 
ماده 89) دروس پذیرفته شده در کارنامه طلبه ثبت و نمرات آنها در محاسبه میانگین کل نمرات طلبه در پایان تحصیل منظور می گردد.
 
فصل چهاردهم: تحقیق پایانی
 
ماده 90) طلبه موظف است پس از گذراندن 4/3 واحدهای درسی، موضوع تحقیق پایانی خود را بر اساس آیین نامه تدوین تحقیق پایانی مقطع کارشناسی انتخاب نماید.
 
ماده 91) طلبه پس از انتخاب موضوع تحقیق پایانی تا زمانی که آن را به پایان نرسانده است، موظف است بر اساس تقویم تحصیلی المصطفی(ص) در نیم سال های بعد نیز برای آن ثبت نام کند؛ در این صورت نمره تحقیق پایانی پس از دفاع در آخرین نیم سال بحصیلی ثبت نام شده، وارد کارنامه طلبه می شود و در میانگین منظور خواهد شد.
 
فصل پانزدهم: فراغت از تحصیل
 
ماده 92) طلبه ای که کلیه واحدهای درسی دوره کاردانی یا کارشناسی را طبق برنامه مصوب و بر اساس این آیین نامه با موفقیت گذرانده باشد، فارغ التحصیل این دوره (حسب مورد) شناخته می شود.
 
ماده 93) مدرک کاردانی یا کارشناسی به کسانی داده می شود که شرایط زیر در مورد آنان احراز شده باشد:
 1.اتمام دوره در مدت زمان مجاز تحصیل؛
 2.داشتن معدل کل حداقل 12؛
 3.آشنایی به زبان فارسی در حد متوسط؛
 
تبصره: مواردی که کمیته انضباطی المصطفی(ص) طبق آیین نامه مربوط از اعطای مدرک به طلبه خودداری کند، مدرک به او تعلق نمی گیرد.
 
ماده 94) تاریخ فراغت از تحصیل، پس از اعلام نتایج آخرین نمرات دروس دوره کارشناسی خواهد بود.
 
ماده 95) واحدهای آموزشی موظفند حداکثر دو ماه پس از آخرین امتحان طلبه مراتب فارغ التحصیل طلبه را به منظور صدور مدرک به معاونت آموزشی المصطفی(ص) اعلام نمایند.
 
ماده 96) مدرک تحصیلی پس از تأیید معاونت آموزشی المصطفی(ص) و امضای رئیس المصطفی(ص) قطعی می گردد.
 
ماده 97) طلبه ای که به احاظ مشروط شدن بیش از حد، از ادامه ی تحصیل در دوره ی کارشناسی محروم می شود، در صورتی که واحدهای مقطع پایین تر رشته ی مربوط را تا سقف مجاز، با موفقیت گذرانده باشد و میانگین کل نمرات او در این واحدها کمتر از 12 نباشد، می تواند با رعایت سایر ضوابط مربوط، مردک مرسوم دوره پایین تر را در آن رشته دریافت نماید.
 
ماده 98) میانگین کل نمرات طلبه در پایان  دوره تحصیل، باید حداقل 12 باشد، تا در رشته تحصیلی خود حسب مورد مدرک کاردانی یا کارشناسی دریافت کند. در صورتی که میانگین نمرات طلبه از 12 کمتر باشد، چنانچه از نظر طول تحصیل مانعی نداشته باشد می تواند حداکثر تا 20 واحد درسی به میزان یک نیم سال از درس هایی را که با نمره کمتر از 12 قبول شده است، مجددا انتخاب و آن درس را تکرار کند تا میانگین کل خود را جبران نماید.
 
تبصره: به طلابی که معدل آنها بین 10 تا 12 باشد، گواهی اتمام دوره ی مربوط اعطا می شود و مدرک کاردانی و کارشناسی به او تعلق نمی گیرد.
 
ماده 99) تصمیم گیری و رفع ابهام در مواردی که آیین نامه از ذکر آن ساکت بوده یا مبهم به نظر می رسد، بر عهده معاونت آموزشی المصطفی(ص) است.
 
این آیین نامه مشتمل بر 99 ماده و 85 تبصره می باشد که در تاریخ 20/7/1389 به تصویب شورای آموزشی المصطفی(ص) رسیده و در تاریخ 1/10/1389 توسط رئیس المصطفی(ص) تأیید و ابلاغ شده است./920/101/ب2

 

منبع: صراط المصطفی

ارسال نظرات