۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۲۲۲۸۱

نقشه دوم آمریکا با سپردن نقش به کردها خنثی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ در حالی که نگاه عمومی به ژنو 3 و مذاکرات جاری در آنجا با واسطه‌‌گری دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه بین هیأت‌های دولت سوریه و مخالفان است و فرمان ولادیمیر پوتین برای خروج بخشی از نیروهای روسی از سوریه توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده، کردهای سوریه هم در استان حسکه واقع در شمال سوریه کنفرانسی به راه انداخته‌اند.
کردهاي سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در حالی که نگاه عمومی به ژنو 3 و مذاکرات جاری در آنجا با واسطه‌‌گری دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه بین هیأت‌های دولت سوریه و مخالفان است و فرمان ولادیمیر پوتین برای خروج بخشی از نیروهای روسی از سوریه توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده، کردهای سوریه هم در استان حسکه واقع در شمال سوریه کنفرانسی به راه انداخته‌اند. شاید اهمیت خبری و تحلیلی این کنفرانس به اندازه مذاکرات فعلی در ژنو و فرمان پوتین نباشد اما نمی‌توان آن را دست کم گرفت، به خصوص اینکه نواف خیل، سخنگوی حزب کردی اتحادیه دموکراتیک، به آسوشیتدپرس گفته که حزب او در این کنفرانس برای اعلام منطقه فدرال در شمال سوریه برنامه‌ریزی کرده و خبرگزاری رویترز هم به نقل از ادریس نسان، یکی از مقام‌های محلی کردهای سوریه، خبر از اعلام این منطقه در روز چهارشنبه 16 مارس داد.

 

قبل از هر چیز، هم برگزاری کنفرانس در حسکه و هم اعلام نظام فدرالی از سوی کردها نوعی واکنش آنها به ژنو 3 است. با وجود اینکه روسیه برای شرکت کردها به ژنو 3 اصرار داشت و حتی به نظر می‌رسید که امریکا هم نظر مساعدی در این مورد دارد اما مخالفت شدید ترکیه از یک سو و دعوت نشدن کردهای سوریه به نشست مخالفان در ریاض، پایتخت عربستان باعث شد کردهای سوریه نتوانند نماینده‌ای در هیئت مخالفان داشته باشند و از ژنو3 حذف شدند. این اتفاق برای کردها به هیچ وجه قابل قبول نیست چراکه آنها بعد از مقاومت کوبانی و شکست دادن داعش در آن شهر توانستند رفته‌رفته به یکی از نیروهای تأثیرگذار در جنگ سوریه تبدیل شوند و حتی نیروهای خود را به 45 کیلومتری رقه، مرکز داعش هم رساندند، علاوه بر این کردهای سوریه تنها گروهی در این کشور هستند که هم از سوی روسیه و هم امریکا حمایت می‌شوند و در نبردهای اخیر حلب، هماهنگ با ارتش سوریه به مواضع گروه‌های تروریستی در اطراف شهر اعزاز در شمالی‌ترین نقطه سوریه حمله کردند و پیروزی‌هایی هم به دست آوردند.

 

با توجه به این موارد است که کردهای سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک آنها، خود را محق به مشارکت در آینده سوریه می‌دانند و حالا که با کارشکنی ترکیه و عربستان سعودی از این موضوع کنار گذاشته شده‌اند، خود با برگزاری یک کنفرانس در حسکه دست به کار شده‌اند و می‌خواهند سهم خود را از آینده سیاسی سوریه مشخص کنند. این آینده و نظام فدرالی مورد نظر آنها به طور خاص سه منطقه کردنشین به نام کانتون‌های جزیره، کوبانی و عفرین را در برمی‌گیرد که از ابتدای درگیری‌ها و حدود چهار سال قبل تشکیل شدند و هر کدام نظام خودمدیریتی داشته‌اند. هر کانتون شورای محلی موسوم به شورای خلق کانتون دارد که امور داخلی کانتون را به عهده دارد و نمایندگان هر سه کانتون مجلسی به نام مجلس خلق غرب کردستان را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد که حزب اتحاد دموکراتیک می‌خواهد این ترکیب را به نام نظام فدرالی سوریه مطرح کند تا با تکیه بر حمایت‌های روسیه و امریکا، این نظام مبدل به رقیبی برای ژنو 3 شود، به خصوص اینکه بعید است هیئت دولت سوریه و حتی هیئت مخالفان با نظام فدرالی نگاه موافقی داشته باشند.

 

وجه حمایت خارجی با توجه به اخباری مشخص می‌شود که بنابر آنها، امریکا موافق ایجاد نظام فدرالی در سوریه است که آن را به نام پلن یا طرح ب مطرح کرده و تنها مسئله در نحوه و میزان قدرت دولت فدرال است که نظرات متفاوتی از قدرت به شدت محدود تا قدرت گسترده برای دولت فدرال مطرح شده است.

 

از این جهت، کنفرانس حسکه و اقدام حزب اتحاد دموکراتیک یک نوع پیش‌درآمد امریکایی برای اجرای «پلن ب» در سوریه است که با وضعیت فعلی در کانتون‌های کردی کلید بخورد. در واقع، امریکا «پلن ب» و نظام فدرالی مورد نظر خود را با استفاده ابزاری از کردها به ژنو 3 و به هر دو طرف از دولت و مخالفان تحمیل می‌کند تا قبل از تشکیل هیئت مشترک و بحث در مورد قانون اساسی آینده سوریه، این موضوع تثبیت شده باشد.

 

از هم اکنون معلوم است که این طرح امریکایی با توجه به ترکیب بسیار متنوع و پراکنده قومی- مذهبی در سوریه کارایی ندارد و در صورت تحمیل این طرح و نوشته شدن قانون اساسی سوریه بر مبنای آن، باید انتظار تجزیه این کشور را در آینده داشت. امریکا به این ترتیب مسیری را برای سوریه ترسیم می‌کند که بعد پنج سال خونریزی و خرابی به سوی تجزیه پیش برود و برای شروع هم از کردها استفاده می‌کند که به دلیل کوته‌بینی‌های ترکیه و سعودی‌ها آمادگی اجرای این برنامه را دارند. هر چند کنفرانس حسکه و اعلام نظام فدرالی در این مقطع نمی‌تواند چندان تعیین‌کننده باشد اما با توجه به این نقش از امریکا و مسیر امریکایی به سوی تجزیه، نمی‌توان به کنفرانس حسکه بی‌توجه بود و از حالا باید با دادن نقشی قابل قبول برای کردهای سوریه در آینده سیاسی از سوق دادن مسیر به سوی تجزیه سوریه ممانعت کرد./998/102/ب2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات