۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۷۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

خانواده مهم ترین کانون بشری است

خبرگزای رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانواده مهم ترین کانون بشری است، گفت: خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است.
بنيان خانواده از منظر اسلام

خانم طباطبایی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان در رابطه با بنیان خانواده از منظر اسلام گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید کسی که ایمان و اخلاق آن مورد تائید است باید آن را قبول کنید و ایمان و اخلاق دو ستون اصلی در تحکیم خانواده هستند و هر کدام به تنهایی نمی تواند به خوبی در تحکیم خانواده عمل کند؛ از این رو خانواده ای اگر بخواهد بنیان خود را حفظ کند باید هر دو مورد را دارا باشد.

 

طباطبایی با اشاره به نقش سبک زندگی در بنیان خانواده اظهار داشت: در موضوع خانواده برای به دست آوردن سبک زندگی اسلامی ما، باید ارتباطات درون خانواده ای و برون خانواده ای مورد بررسی قرار گیرد، اعضای خانواده نسبت به همدیگر چه ارتباطاتی باید داشته باشند؟ زن و شوهر نسبت به همدیگر؟ پدر و مادر نسبت به فرزندان، فرزندان نسبت به پدر و مادر، و فرزندان نسبت به یکدیگر چگونه باید ارتباط داشته باشند؟ و در ارتباطات برون خانواده ای، ارتباط اعضای خانواده با سایر فامیل ها، با همسایگان، با دوستان و با سایر افراد جامعه چگونه باید باشد؟

 

این مشاور اضافه کرد: خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری ، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است؛ بنابراین سعادت هر جامعه ای بستگی به نیک بختی خانواده های آن جامعه دارد؛ بنابراین باید هر چه بیشتر در جهت سعادت مندی آن کوشید که دست یابی به این امر مهم تنها از طریق شناسایی کامل عوامل تحکیم بنیان خانواده امکان پذیر است.

 

وی با بیان مهم ترین عوامل تحکیم خانواده بیان داشت: ایمان و فضیلت گرایی ،عشق و محبت، شناخت نقش ها و وظایف خانوادگی، وجود همکاری و تفاهم بین اعضا، عدالت، اخلاق نیکو، مدیریت صحیح و رعایت ادب و احترام، اعتماد و نیز وفاداری اعضای خانواده است.

 

طباطبایی تاکید کرد: زندگی مقدمه آخرت است و همچنین بنیان تکامل آن؛ لذا بسیار حساس و سرنوشت ساز بوده و نباید آن را دست کم گرفت.

 

این مشاور ادامه داد: یکی از محیط هایی که انسان اغلب از آغاز تا پایان زندگی رابطه ای تنگاتنگ و سرنوشت ساز با آن دارد کانون خانواده است حال باید دانست برای موفقیت در زندگی خانوادگی کسب چه مهارت هایی ضرورت دارد.

 

وی افزود: کانون خانواده بر اساس حس مهرورزی شکل می گیرد، مهرورزی با قلب و با زبان و عمل همچنین بنیاد خانواده بر اساس مهر است، و زندگی که بر اساس ارزش های روحی و معنوی شکل گرفته باشد ماندگار است چراکه زیبایی های معنوی پایان ناپذیرند.

 

طباطبایی تصریح کرد: وفاداری اعضای خانواده سبب ایجاد صمیمیت و محبت می گردد و نیز سیری است محکم در برابر مشکلات و سختی ها و پشتیبانی جهت استحکام بنیان خانواده است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان همواره به شناخت آنچه در طول زندگی با آن در ارتباط است نیاز دارد، از مهم ترین آنها خانواده است که نحوی تشکیل و بقای آن نقش مهمی در سعادتمندی افراد،جوامع و ملت ها دارد و لذا باید در تحکیم بنیان های خانوادگی بسیار کوشید بنابراین دین اسلام در این عرصه نیز همچون سایر ابعاد و عرصه ها آموزه های متعالی و حیات بخشی را ارائه می نماید و بر عواملی چون وجود ایمان و تقوا تاکید دارد./972/302/ب3

ارسال نظرات