۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۶۰۵
مدیر حج و زیارت خراسان شمالی خبر داد؛

پاسخ مثبت عربستان برای پرداخت دیه شهدای منا

خبرگزاری رسا ـ مدیر حج و زیارت خراسان شمالی با بیان اینکه کشور عربستان برای پرداخت دیه به شهدای منا پاسخ مثبت داده است، گفت: با وجود این مسأله به دلیل نبود رابطه دیپلماتیک بین ایران و عربستان فعلاً امکان پرداخت این دیه نیست.
قاصري- نشست حج و زيارت خراسان شمالي قاصري- نشست حج و زيارت خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، محمدباقر قاصری، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی، امروز در دومین نشست هماهنگی نهادهای مسؤول در اعزام زائران که با هدف برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از فعالیت آزادبرها در استان برگزار شد، با ارائه گزارشی از عملکرد نهاد حج و زیارت استان در سال 94، اظهار کرد: امسال در موسم حج تمتع در مجموع 620 زائر خراسان شمالی در قالب شش کاروان به بیت‌الله الحرام اعزام شدند.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان فاجعه منا 15 نفر از زائران حج تمتع استان جان خود را از دست دادند، افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت این افراد در زمره شهدا قرار گرفته و در گلزار شهدای شهرهای مختلف تدفین شدند.

 

قاصری ادامه داد: پس از آن نیز با اقدامات انجام شده، بیمه چند نفر از زائران استان که در فاجعه منا به شهادت رسیده بودند پرداخت شد و افزون بر این عربستان سعودی هم برای پرداخت دیه به شهدای منا پاسخ مثبت داده است اما به دلیل نبود رابطه دیپلماتیک بین ایران و عربستان فعلاً پرداخت این دیه ممکن نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به اعزام زائران عتبات عالیات از خراسان شمالی، گفت: در ایام اربعین امسال نیز پنج هزار و 414 نفر در استان برای اعزام به عتبات عالیات نام‌نویسی کردند که از این تعداد برای چهار هزار و 830 نفر روادید عراق صادر شده و این افراد موفق به زیارت کربلای معلی در ایام اربعین شدند.

 

قاصری تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز در مجموع 110 کاروان به صورت زمینی و 43 کاروان به صورت هوایی از استان خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام شدند اما با وجود این متأسفانه اعزام 79 گروه زیارتی به دلیل فعالیت آزادبرها در استان لغو شد.

 

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اقدام مناسب و به‌موقع در راستای جلوگیری از فعالیت آزادبرها در خراسان شمالی تأکید کرد و افزود: در سال‌های اخیر اعزام زائران به عتبات عالیات از سوی آزادبرها در استان مشکلات زیادی را برای فعالیت کاروان‌ها و دفاتر زیارتی و زائران ایجاد کرده به همین دلیل لازم است در عین برنامه‌ریزی و جلوگیری از فعالیت این آزادبرها، اقدامات روشنگرانه و اطلاع‌رسانی نیز در مورد فعالیت آن‌ها در بین مردم صورت گیرد.

 

قاصری با یادآوری اینکه از 10 سال پیش آزادبرها در خراسان شمالی برای اعزام زائران به سوریه فعالیت می‌کردند، اضافه کرد: اما در چند سال اخیر به دلیل شرایط نامساعد سوریه و لغو سفرهای زیارتی این کشور، آزادبرهای استان فعالیت خود را به سمت سفرهای عتبات عالیات متمرکز کرده‌اند.

 

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در راستای جلوگیری از فعالیت آزادبرها در استان انجام شد اما به دلیل نداشتن اطلاعات قانونی این اشخاص در مورد فعالیت‌های اعزام و امور زیارتی و نیز آگاه نبودن مردم، مشکلات عدیده‌ای برای مدیریت حج و زیارت استان و زائرانی که از طریق آزادبرها اقدام به انجام این سفرهای زیارتی کردند، پیش می‌آمد.

 

قاصری با بیان اینکه غالب آزادبرهای خراسان شمالی در شهرستان‌های این استان و با وعده پایین بودن هزینه سفر اقدام به جذب زائر می‌کنند، تصریح کرد: با وجود این تبلیغات، کاروان‌های آزاد از بیمه و امنیت کافی برخوردار نبوده و سازمان حج و زیارت هیچ‌گونه مسؤولیتی در مورد این زائران نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به عزم جدی سازمان حج و زیارت و سایر نهادهای متولی برای برخورد قانونی با آزادبرها، اظهار کرد: در استان خراسان شمالی شماری از این آزادبرها شناسایی و اخطارهای لازم برای اتمام فعالیت به آن‌ها داده شده و از طرف دیگر پیگیری‌ها برای صدور حکم از سوی مراجع قضایی نیز شروع شده است.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 925 هزار نفر جمعیت دارد و پیش از وقایع حج امسال، همه‌ساله از این استان قریب به هشت هزار نفر به حج عمره، حدود هزار نفر به حج تمتع و افزون بر هفت هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شدند./9314/202/ب3

ارسال نظرات