۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۳۱۸۶۲۹
حجت‌الاسلام واعظی:

عدالت پژوهشی در ایران معاصر با ضعف جدی مواجه است

خبرگزاری رسا ـ ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: با توجه به ریشه‌های تاریخی و تمدنی ما که گرایش شدید به عدالت خواهی دارد، اما کار جدی در این باره انجام نشده است، بخشی از این آسیب به عدم اهتمام دولت‌ها و مقنین بازمی‌گردد و بخش دیگری از آن ناظر به ضعف نظام‌های آموزشی و پژوهشی در این باره است.
احمد واعظي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی پیش از ظهر امروز در نشست علمی آسیب شناسی عدالت پژوهی در ایران معاصر اظهار داشت: معنای آسیب شناسی درباره عدالت پژوهی را باید بررسی کرد.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وقتی صحبت از آسیب شناسی می‌شود، با انباشتی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی مواجه هستیم که می‌خواهیم کاستی‌های آن‌چه که موجود است را بررسی کنیم.

 

وی افزود: آسیب شناسی عدالت پژوهی تفاوت اساسی با سایر آسیب‌شناسی‌ها دارد؛ در این حوزه با انباشتی از دانش و فعالیت‌های علمی مواجه نیستیم.

 

حجت‌الاسلام واعظی گفت: آن‌چه که درباره عدالت پژوهی صورت گرفته و به عنوان عدالت پژوهی در کشور و محیط‌های علمی تبلور پیدا کرده، آن‌قدر زیاد نیست که بتوانیم با ذهن پر به آسیب شناسی آن بپردازیم.

 

وی عنوان کرد: حقیقت آسیب شناسی عدالت پژوهی باید ترجمه شود به بیان کاستی‌ها و ناقصی‌ها و بایسته‌هایی که باید در این حوزه وجود داشته باشد.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: با توجه به جایگاه و ریشه اعتقادی عدالت خواهی که در کشور و جامعه ما وجود دارد، و با توجه به جایگاهی که در جمهوری اسلامی با توجه به شعارهای آن موجود است، ما در بستر مدیریت کلان جامعه در طول حاکمیت جمهوری اسلامی، عدالت را جدی نگرفتیم.

 

وی تصریح کرد: همه دولت‌ها کم و بیش شعار عدالت را سر می‌دهند اما هنوز نظریه جامع عدالت اسلامی را از سوی حوزه‌های علمیه به عنوان پشتوانه تئوریک نظام اسلامی، تبیین نکرده‌ایم.

 

حجت‌الاسلام واعظی بیان کرد: دولت‌ها همواره شعار عدالت اجتماعی سر می‌دهند اما برخی از آنان می‌پنداشتند که اگر به شکوفایی اقتصادی برسیم و اقشار ضعیف جامعه توان اقتصادی پیدا کنند، به معنای عدالت دست خواهیم یافت.

 

وی افزود: برخی دیگر از دولت‌ها همچون دولت نهم و دهم هم تصورشان از عدالت، گسترش خدمت رسانی به مناطق مختلف کشور بوده است؛ در حالی که عدالت معنای بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تری دارد.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به معنای واقعی خود حداقل 20 سال زمان می‌برد؛ اما قانون گذاران به صورت سطحی با این قضیه برخورد می‌کند و توقع دارد تا زمان برنامه توسعه بعدی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تهیه شود.

 

وی ابراز کرد: زمانی که قانون گذار به مسأله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت سطحی نگاه کند، قوه مجریه هم به آن سطحی نگاه می‌کند و صرفا با تشکیل کارگروهی به کار خاتمه می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام واعظی عنوان کرد: امروز در سطح دانشی حوزه‌های علمیه با نقص جدی مواجه هستیم اما برای پر کردن این نقص‌ها، ریل گذاری مناسبی انجام نمی‌دهیم.

 

وی گفت: عدالت و معنویت منحصر به بخشی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیست، بلکه باید مانند یک روح به تمام این الگو سرایت کند.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: امروز دنیا در عرصه هنر به ویژه هنر تصویری و سینما، برای کشور ما ریل گذاری کرده و حتی ذائقه هنرمندان ما را به سوی انتظارات خود برده است.

 

وی تأکید کرد: ریل گذاری غربی‌ها در ایران به طوری پیش رفته که حتی در جشنواره‌های فجر هم بر اساس میل و انتظارات آنان، فیلم سینمایی تولید می‌شود.

 

حجت‌الاسلام واعظی گفت: نظام اسلامی و جامعه هر کدام یک سری نیازهای اساسی دارند اما متأسفانه ریل گذاری مناسبی در فضای علمی صورت نمی گیرد.

 

وی بیان کرد: در شرایطی که باید اصل و شیوه پژوهش‌های علمی آسیب شناسی شوند، اما ارزیابی‌های ما تنها به این باز می‌گردد که دقت علمی به مباحث در پژوهش‌ها صورت گرفته است یا خیر.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی دیگر از آسیب‌ها هم به سطح کلان کشور باز می‌گردد؛ سیاست‌گذاری و ریل گذاری مناسبی در عرصه پژوهش صورت نگرفته و عدالت پژوهی در این خصوص از سهم ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آسیب‌شناسی‌ها باید در مواجهه با یک امر واقعی صورت بگیرد، در حوزه عدالت پژوهی نمی‌توان عنوان آسیب‌شناسی را محقق دانست.

 

حجت‌الاسلام واعظی افزود: با توجه به ریشه‌های تاریخی و تمدنی ما که گرایش شدید به عدالت خواهی دارد، اما کار جدی در این باره انجام نشده است.

 

وی اظهار داشت: بخشی از این آسیب از ناحیه دولت‌ها، مقننین و سیاستگذاران خورد به وجود آمده و بخش دیگری از آن، به عدم اهتمام ویژه به مبانی تئوریک است؛، در دولت‌های مختلف، نگاه تقلیلی به عدالت شده است.

 

ریس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت: آسیب دوم ناظر به نظام‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه و دانشگاهی است که اهتمامی به این مباحث نمی‌شود./997/201/ب2

ارسال نظرات