۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۳۱۸۰۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی:

حضرت زهرا بقیة‌النبوة در کمال انسانیت است/ دفاع حضرت زهرا از امیرمؤمنان سند محکمی بر غصب ولایت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت زهرا(س) در صحنه دفاع از امیرمؤمنان علی(ع) وارد شدند تا مجالی برای تحلیل‌گران تاریخی جهت جناحی‌کردن خلافت رسول اکرم(ص) وجود نداشته نباشد.
حجت الاسلام سيد علي حسيني آملي، از اساتيد اخلاق و عرفان اسلامي حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی، استاد اخلاق، فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: عده‌ای پس از حضرت رسول اکرم(ص) مدعی جانشینی ایشان شدند، در حالی که امیرمؤمنان علی(ع) در روز عید غدیر و مواضع بسیار دیگری، جانشین حضرت محمد(ص) معرفی شده بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی بیان کرد: این عده در نهایت ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را غصب کرده و توانستند بر منصب حکومت‌داری بنشینند؛ در چنین شرایطی افرادی می‌بایست از ولایت امیرمؤمنان(ع) دفاع کنند تا این مهم به فراموشی سپرده نشود.

 

وی ادامه داد: در شرایط بحرانی غصب ولایت، اگر صحابی‌هایی همچون سلمان فارسی به حق‌خواهی امام علی(ع) می‌پرداختند، بعدها تحلیل‌گران تاریخی قائل به درگیری دو جناح برای جانشینی رسول اکرم(ص) می‌شدند و به امر مهم ولایت، توجهی نمی‌شد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در صحنه دفاع از امیرمؤمنان علی(ع) وارد شدند تا مجالی برای تحلیل‌گران تاریخی جهت جناحی‌کردن خلافت رسول اکرم(ص) وجود نداشته نباشد.

 

وی افزود: پس از حضرت رسول اکرم(ص) یک معصوم و یک غیرمعصوم ادعای ولایت و خلافت داشتند؛ مدافعان هم، در دو دسته معصومین و غیر معصومین قرار داشتند؛ اما در دفاع از معصوم، بهتر بود فقط معصومین به دفاع بپردازند تا این اختلاف میان معصومین و غیرمعصومین باشد و از آن تعبیر به جدال حق و باطل شود.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ در طول تاریخ، همواره تلاش شده که زشتی‌ عمل غاصبان ولایت پوشیده شود، اما هیچ‌گاه کسی نتوانسته است که به آنان شأنیت معصوم بودن را عطا کند؛ از این رو، دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان یک معصوم از امیرمؤمنان(ع) نمایانگر جدال حق و باطل شد.

 

حضرت زهرا بقیة النبوة در کمال انسانیت هستند

وی یادآور شد: تمام حقیقت انسان کامل، قرآن کریم است و تمام حقیقت قرآن نیز همان انسان کامل است؛ یعنی اگر در کفه‌ای از ترازو قرآن و در کفه دیگر، انسان کامل باشد، این دو کفه باهم برابری می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی تأکید کرد: رسول اکرم(ص) خلق عظیم است و بنابر روایات متعدد، شخصیت انسانی ایشان برابری با قرآن کریم دارد؛ اما ایشان مرد بودند و بخشی از حقایق وجودی زن‌ها را نداشتند، در حالی که قرآن با تمام کمالات حقیقی‌اش باید با مصداق معینی تطابق داشته باشد.

 

وی گفت: با توجه به این‌که بقای نسل بشری سبب شده که خصوصیات جسمی زنان و مردان از هم متمایز شود، تطبیق تمام حقیقت قرآن نیازمند مکملی از زن و مرد در انسان کامل دارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) بقیة النبوة در شخصیت انسان کامل و نمودار شخصیتی حضرت رسول اکرم(ص) است./997/302/ب2

ارسال نظرات