۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۳۱۵۹۷۵
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

شجاعت در ابراز حکم حق و پایبندی به اصول ارزشی نشانه عقل است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ترس آگاهانه را حاصل علم و یقین دانست و گفت: شجاعت در ابراز حکم حق و پایبندی به اصول ارزشی نشانه عقل است.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان صبح امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در مورد غضب، اظهار کرد: اعمال غضب بیجا حرام است چون گاهی فرد فحاشی کرده و حتی ممکن است منجر به قتل شود.

 

وی در ادامه افزود: غضب بجا واجب اخلاقی است و غضب بر منکر یا محارب فی الارض واجب می باشد.

 

حجت الاسلام ضیایی غضب را راه تسلط شیطان بر انسان دانست و تشریح کرد: شیطان موجود موذی است که از راه نفس بر انسان مسلط می شود و اگر انسان به القائات شیطانی دشمن بها دهد دشمن بر او مسلط شده و تسلط دشمن از بی عقلی است.

 

وی تصریح کرد: آدم (ع) معصوم است ولی بنی آدم معصوم نبوده و فاعل مختار است که اگر سوء اختیار را انتخاب کند جهنمی شده و اگر حسن اختیار را انتخاب کرد بهشتی می شود.

 

استاد حوزه علمیه غضب بیجا را آتش برافروخته شیطان که در قلب آدم و فرزندان آدم افکنده می شود عنوان و اظهار کرد: اعمال غضب بیجا اعمال وظیفه نیست بلکه جمود فکری است. وقتی شیطان وارد نفس انسان شود نفس لوامه، مطمئنه و ملهمه را گرفته، نفس را تسخیر کرده و از نفس به قلب سلیم گلوله های آتش می ریزد و تا قلب خاضع را واژگون نکند دست بردار نیست و انسانیت و اسلام فرد را از بین می برد. 

 

وی با بیان این که اگر فرد می خواهد در دام شیطان نیفتد باید ذکر حقیقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ذاکر حقیقی در برخورد با واجب به یاد خدا افتاده و کار واجب را انجام می دهد و در برخورد با حرام به یاد خدا افتاده و کار حرام را انجام نمی دهد.

 

شجاعت در ابراز حکم حق و پایبندی به اصول ارزشی نشانه عقل است

حجت الاسلام ضیایی ترس آگاهانه را حاصل علم و یقین دانست و بیان کرد: وقتی رهبر انقلاب می فرمایند «مرّ قانون باید رعایت شود و شورای نگهبان با کسی در این رابطه شوخی ندارد چه درشت و چه ریز همه باید پایبند قانون اساسی باشند قانون فصل الخطاب است» فرمایشات ایشان همگی بر اساس علم و یقین است تا جامعه هرج و مرج نشود؛ هرج و مرج و تضعیف خطوط مرزی نشانه بی عقلی و تصرف شیاطین جن و انس در نفوس مردم است. سخنان ایشان از روی ترس آگاهانه بوده و این ترس، شجاعت در ابراز حکم حق و پایبندی به اصول ارزشی که نشانه عقل است.

 

وی با اشاره به این که در فتنه ها همیشه خاموش کننده فتنه باشید نه آتش افروز، تأکید کرد: هر کسی می ترسد غضب بیجا داشته باشد ملازم با زمین باشد حرکات فیزیکی و احساسی نابخردانه نکند و اگر نسبت به کسی غضبناک شد باطل را بی اعتنایی کند تا غضبش افول کند؛ در فتنه ها همیشه خاموش کننده فتنه باشید نه آتش افروز و بی تفاوت.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: کسی که می خواهد ایمانش بالفعل و عزتش مستمر باشد باید علم و یقین داشته و برای تحصیل علم و یقین بایستی تلاش کند.

 

وی بقای اسلام و مسلمین را به دست حق شناسان دانست و تشریح کرد: اموال و نفوس مردم باید دست کسانی باشد که به حق شناخت داشته باشند و تسلیم ولایت حقه بوده توانایی در معروف دارند و فناء اسلام و مسلمین به دست کسانی است که شناخت به حق نداشته و توانایی در معروف ندارند نمونه بارز آن هیأت حاکمه عربستان سعودی که مسلمانان و اسلام را به خطر انداخته اند./861/202/ب1

ارسال نظرات