۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۳۱۵۷۵۳
استاد دانشگاه:

نقش علما و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مؤثر بود

خبرگزاری رسا ـ حسینی با بیان اینکه علما تأثیر زیادی در راه پیروزی انقلابی و بیداری اسلامی داشتند، گفت: به یقین در پیروزی انقلاب ، شخصیت‌های بزرگی نقش داشتند که نمی توان در اینجا از همه آنها یاد کرد، اینان و بسیاری دیگر از علما و متفکران، جان خود را در راه پیروزی انقلابی فدا کردند که تأثیرات زیادی بر جهان گذاشته و موج بیداری اسلامی را در جغرافیای جهان اسلام برپا کرده است.
روحانيت

دکتر سید محسن حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه نقش روحانیت و علما در شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: در دنیای امروز انقلابات زیادی شکل گرفته است که بعد از اندکی همه این انقلاب ها یا به فراموشی سپرده شده اند یا از مسیر اصلی که بنیان گزار انقلاب در نظر گرفته بود فاصله گرفتند؛ از این رو انقلاب اسلامی ما تنها انقلابی است که به رهبری روحانیت به ویژه رهبر انقلاب حضرت امام توانست بر همان اصولی که مدنظر داشتند برهمان اصول باقی بمانند و با رهبری رهبر انقلاب این مسیر ادامه دارد.


وی اظهار داشت: روحانیان در ایران در میان مردم زندگی کرده و ارتباط بسیار نزدیک‌تری با آنها داشته اند و در نتیجه از احساسات توده ها آگاهی بیشتری دارند، مسجد نیز جزء لاینفک زندگی توده های مردم است؛ از این رو زمانی که روحانیت با برخی سیاست‌ها مخالفت می کند ، نظراتش دارای چنان مشروعیتی است که حتی در سخت ترین شرایط ، مورد توجه مردم قرار می گیرد؛ همچنین ،ارتباط روحانیت و سیستم مسجد ، قدرت تماس با همه اقشار مردم را برای آنها فراهم می کند.


این کارشناس مذهبی بیان داشت: مردمی که امروزه از روحانیت اعتقادات خود را می گیرند وقتی از زبان یک روحانی عالم و آگاه می شنوند که در مقابل ظلم و بی عدالتی سکوت نکنند، قطعا این ها تأثیرگزاریش از عالم معمولی بیشتر است؛ بنابراین مردمی که به روحانیت به عنوان یک افرادی که مقدس و عالم هستند نگاه می کنند.


حسینی تصریح کرد: بین مردم و مسؤولان نباید جدایی وجود داشته باشد، از این رو مردم از مسؤولان کار، ساده زیستی و همدردی می‌خواهند، همچنین اگر ببینند مسؤولان به خوبی ایفای نقش می‌کنند قطعا احساس مشترک که حفظ انقلاب و اسلام است را در خود می‌بینند.


وی با اشاره به نقش مدیریتی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: قطعا هر کس دیگری جای حضرت امام انتخاب می‌شد نمی توانست خلأ امام را پر کند؛ از این رو امام شخصیتی عادی نبودند، شخصی فیلسوف، مدیر و محدث بودند؛ بنابراین شخصیتی که توانست این خلأ را پر کند حضرت امام خامنه‌ای بودند که در هر زمینه ای ایشان دارای درایت هستند و با مدیریتی که داشتند توانستند راه امام را ادامه بدهند؛ از این رو مقام معظم رهبری آگاه دنیا و ذخیره‌ای برای انقلاب هستند.


حسینی تأکید کرد: به یقین در پیروزی انقلاب، شخصیت‌های بزرگی نقش داشتند که نمی‌توان در اینجا از همه آنها یاد کرد، اینان و بسیاری دیگر از علما و متفکران، جان خود را در راه پیروزی انقلابی فدا کردند که تأثیرات زیادی بر جهان گذاشته و موج بیداری اسلامی را در جغرافیای جهان اسلام برپا کرده است.


این کارشناس مذهبی یادآور شد: این شخصیت‌های برجسته به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مبارزه با رژیم حاکم چندین نوبت تبعید و زندانی شدند و هر بار بعد از آزادی با عزمی راسخ به مبارزات خود ادامه می‌دادند.


وی در پایان گفت: آنان را می توان مصداق آیه 30 سوره فصلت دانست که می فرماید «بی تردید کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت و پایداری کردند، فرشتگان بر آنها نازل می شوند(و می‌گویند) که نهراسید و اندوهگین نباشید، شما را به بهشتی که وعده داده شده، بشارت باد./972/302/ب2

ارسال نظرات