۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۳۱۵۶۶۹

گذر از خط قرمز هنجارهای اجتماعی روی فرش قرمز فجر

خبرگزاری رسا ـ درست یا نادرست هنرمندان، ورزشکاران و به طور کلی چهره‌ها خواه ناخواه بیشتر از سایر اعضای جامعه در معرض نگاه‌ها هستند و بسیاری از افراد به ویژه گروه‌های سنی جوان و نوجوان از این اقشار الگو می‌پذیرند.
جشنواره فيلم فجر

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، درست یا نادرست هنرمندان، ورزشکاران و به طور کلی چهره‌ها خواه ناخواه بیشتر از سایر اعضای جامعه در معرض نگاه‌ها هستند و بسیاری از افراد به ویژه گروه‌های سنی جوان و نوجوان از این اقشار الگو می‌پذیرند.

 

درست همین نکته است که یک مسئولیت اجتماعی خطیر را بر دوش افراد مشهور و چهره‌ها می‌گذارد. به بیان دیگر برای آنکه بتوانیم جامعه سالم‌تر و منطقی‌تری داشته باشیم باید الگوهای سالم و مناسبی را به جوانان و نوجوانان‌مان معرفی کنیم. رفتار، ‌گفتار و طرز پوشش چهره‌های مشهور رفته رفته در جامعه انعکاس می‌یابد و به مدهای اجتماعی تبدیل می‌شود.

 

با نگاهی به تصاویر منتشر شده از حضور بازیگران و هنرمندان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و حضور در محل برگزاری این جشنواره در برج میلاد می‌توان جدی‌تر به ریشه‌های بدپوششی و بدحجابی در جامعه پی برد.

 

بازیگرانی که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به گونه‌ای مطابق با هنجارهای فرهنگی و اجتماعی ظاهر می‌شوند وقتی قرار است از قاب جعبه جادو در بیایند و بر پرده نقره‌ای سینما بنشینند ماهیت متفاوتی می‌یابند.

 

مراسم فرش قرمز جشنواره فیلم فجر و پوشش بازیگران حاضر در آن نیز گاهی اوقات از مراسم فرش قرمز هالیوود فراتر می‌رود و چهره‌ها، ‌آرایش‌ها و لباس‌های چهره‌های مشهور و محبوب میان جوانان تداعی‌گر مراسم‌ بالماسکه است.

 

در کنار تمام اینها برخی از این چهره‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی به معرفی و تبلیغ برای طراحان لباس و مزون‌هایی که لباس‌شان را از آنجا تهیه کرده‌اند می‌پردازند.

 

ناگفته پیداست که وقتی برخی بازیگران برای حضور در مراسم افتتاحیه یک کافی‌شاپ یا فست‌فود چند میلیون پول دریافت می‌کنند برای چنین تبلیغاتی نیز دستمزدهای کلانی را دریافت کنند.

 

خلاصه اینکه جشنواره فیلم فجر که قراراست نمایشگر هنر و سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی باشد و هنرمندانی که بناست به نمایندگی از ایران و ایرانی روی پرده نقره‌ای ظاهر شوند و در جشنواره‌های مختلف جهانی معرف هنر و فرهنگ ایرانی باشند، گاهی به گونه‌ای رفتار می‌کنند و لباس می‌پوشند که بازتابش به معنای نوعی استحاله هویت هنری‌شان است.

 

امسال هم جشنواره فیلم فجر و برخی ازهنرمندان شرکت‌کننده در آن به جای ارائه خوراک فکری، ارتقای ذائقه فرهنگی و هنری جامعه و ارائه الگوهای معقول و مطلوب، الگویی از پوشش‌های نامناسب و در مواردی رفتارهای غیر‌معقول و در تضاد با ذات هنر و هنرمند را ارائه داده‌اند آن هم در شرایطی که میلیون‌ها نگاه کنجکاو داخلی و خارجی کوچک‌ترین رفتار آنها را زیر نظر دارد.

 

تدبیر حضور گشت ارشاد برای کمرنگ کردن تناقض میان تصویر تلویزیونی و تصویر واقعی برخی از بازیگران هم نه فقط نتوانسته این تضاد را جبران کند که انگار به این ماجرا دامن زده است. انعکاس جشنواره فیلم فجر، ‌لباس‌های بازیگران، ‌نشست‌های خبری و مراسم فرش قرمزش را از هم اکنون در پوشش و رفتار بخش مهمی از جامعه می‌توان دید.

 

این مسئله به مسئولان فرهنگی جامعه یادآوری می‌کند اصلی‌ترین راهکار برای اصلاح ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بدحجابی اصلاح الگوها و ابزار انتقال فرهنگ و ذائقه‌سازی در جامعه است چراکه برخی از افراد و شخصیت‌ها در میدان شهرت هویت خود را می‌بازند./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

 

 

 

 

ارسال نظرات