۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۳۱۴۵۲۸
حجت الاسلام اشکوری تشریح کرد؛

ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام اشکوری به تبیین ریزش‌ها و رویش‌های در انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: زمانی که خواص دچار انحراف از مسیر حق می‌شوند، عملکرد خویش را توجیه می‌کنند و این مسأله سبب می‌شود که افکار جامعه نسبت به جبهه حق تغییر کند.
حجت الاسلام عبدالمجيد اشكوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، کارشناس مسائل سیاسی، امروز در برنامه پلاک 57 به تبیین ریزش‌های و رویش‌های در انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در مبنای قرآنی جامعه به دو بخش اهل حق و اهل باطل تقسیم می‌شوند، زمانی فرد یا گروهی از مسیر حق منحرف شد و به سوی باطل روی آورد، از مسیر حق ریزش کرده است.

 

حجت الاسلام اشکوری به معیارهای ریزش‌ها از جبهه حق اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه را به دو بخش عوام و خواص تقسیم‌بندی کردند و خواص را به اهل حق و اهل باطل تقسیم‌بندی کرده‌اند.

 

کارشناس مسائل سیاسی به معیارهای ریزش‌ها از جبهه حق اشاره کرد و گفت: خواص اهل باطل خیمه‌گاه خویش را در اردوگاه اهل باطل بنا کرده‌اند؛ اما خواص اهل حق کسانی که در اردوگاه اهل حق خیمه زده‌اند، در میان خواص اهل حق به افرادی وجود دارد که به مسؤولیت‌های خویش عمل می‌کنند، اما بخش دیگر از آنها به مسؤولیت‌ها خودشان عمل نمی‌کنند، زمانی که باید حرف بزنند سکوت اختیار می‌کنند و جای نباید مسأله‌ای را مطرح شود، بیان می‌کنند.

 

حجت الاسلام اشکوری ابراز کرد: فردی که اهل حق است زمانی که اردوگاه خویش را تغییر می‌دهد و به اردوگاه باطل بنا می‌کند و از مسیر انقلاب خارج می‌شود و با اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی زاویه و فاصله می‌گیرد، عنوان ریزش بر آنها گذاشته می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: بخشی از افراد جامعه دارای موضع نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی هستند و بخش دیگر حالت انفعالی نسبت به این مسائل را دارند و بنابراین این افراد در برابر حق و باطل دارای موضع مشخص و قاطعی نیستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این جریان اعتزالی مانعی بزرگ در تحقق اهداف و ارزش‌های انقلاب محسوب می‌شود و آنها مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند، هر چند عنوان ریزش به آنها داده نمی‌شود، اما افراد و جریاناتی که در گذشته دارای مواضع انقلابی بودند و اکنون به گوشه‌گیری و اعتزال روی آورده‌اند عنوان ریزش از مسیر حق به آنها اطلاق می‌شود.

 

وی انواع ریزش‌ها را ریزش فردی، عمومی، حزبی و احساسی عنوان کرد و گفت: بر حسب شرایط و زمانه احساس می‌شده است که افرادی جبهه حق را همراهی می‌کردند و در مقاطعی دارای موضع‌گیری‌هایی حق جویانه بوده‌اند، اما در این زمان به مواضع باطل روی آورده‌اند، در حالی که در واقع آنها در جبهه حق نبوده‌اند، بنابراین احساس ریزش برای این افراد می‌شود.

 

نویسنده کتاب «چالش‌ها روشنفکری در ایران» ریزش خواص را تأثیرگذارترین ریزش در جامعه بیان کرد و افزود: ریزش خواص، جامعه را دچار آشفتگی فکری می‌کند و فضای غبارآلودی را در کشور به وجود می‌آید که مردم نمی‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص داد.

 

حجت الاسلام اشکوری با بیان این که خواص صاحب نفوذ و دارای قدرت تأثیرگذاری بسیاری در جامعه هستند، ابراز کرد: زمانی که خواص دچار انحراف از مسیر حق می‌شوند عملکرد خویش را توجیه می‌کنند و این مسأله سبب می‌شود که افکار جامعه نسبت به جبهه حق تغییر کند.

 

نویسنده کتاب «چالش‌ها روشنفکری در ایران» به علت ریزش‌های خواص اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) در روایتی فرموده است که برای ماندگاری در جبهه حق، بصیرت و صبر لازم است.

 

کارشناس مسائل سیاسی به ویژگی های  فرد بصیر اشاره و بیان کرد: فرد بصیر دارای قدرت تحلیل بالا و توانایی تشخیص حق و از باطل، همچنین دارای قدرت تشخیص موقعیت و قدرت درک پیچیدگی رفتارها دوست و دشمنان است.

 

حجت اسلام اشکوری در پایان ابراز کرد: نداشتن قدرت تحلیل و درک موقعیت و عدم تطابق رفتار خویش با این سه اصل سبب ریزش‌های خواص است./998/202/ب2

ارسال نظرات