۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۳۱۴۲۲۳

خیز مخالفان برای شکست نشست ژنو

خبرگزاری رسا ـ با وجود شرکت مخالفان سوری در گفت‌وگوهای ژنو دلایل و شاخص‌های زیادی وجود دارد که نگاه تاکتیکی آنها را به این گفت‌وگوها آشکار می‌کند.
ژنو

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، خیز مخالفان برای شکست نشست ژنوبا وجود شرکت مخالفان سوری در گفت‌وگوهای ژنو دلایل و شاخص‌های زیادی وجود دارد که نگاه تاکتیکی آنها را به این گفت‌وگوها آشکار می‌کند. نخست اینکه مخالفان نه با میل و رغبت بلکه با زور سرنیزه در این نشست شرکت کرده‌اند و هدف اصلی‌شان این است که مسئولیت شکست را از خود دور کنند و بیش از این با متحدان سابق خود در غرب چالش پیدا نکنند.

 

دوم اینکه مخالفان با تأخیر و با قید شروطی همچون برقراری آتش‌بس و آزادی زندانیان و پایان دادن به وخامت انسانی در حوزه‌های درگیری در این دور از نشست‌ها شرکت کرده‌اند که طرح این شروط هم با درخواست دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور حل بحران سوریه مغایرت دارد و هم اینکه ایجاد فضای تنفسی برای مخالفان مسلح و گروه‌های تکفیری محسوب می‌شود. علاوه بر این از آنجا که دولت سوریه و روسیه از همان ابتدا بر این نکته تأکید و تصریح کرده‌اند که راه گفت‌وگو‌های سیاسی از مبارزه با تروریسم جدا خواهد بود و ورود به مذاکرات به منزله توقف مبارزه با تروریسم تکفیری نخواهد بود، از این رو طرح چنین شروطی به منزله دور زدن چارچوب‌های توافق شده برای این دور از مذاکرات نیز محسوب می‌شود.

 

سوم اینکه با وجود اینکه قرار بود پیش از برگزاری این نشست نیروهای تروریستی از غیرتروریستی تفکیک و مجزا شوند تا نیروهای تروریستی نتوانند با تغییرنام و چهره در این نشست حضور داشته باشند اما برخی از گروه‌های تکفیری مانند احرار الشام و جیش‌الاسلام که در سال‌های گذشته پا به پای داعش و النصره علیه دولت و ملت سوریه به حملات تروریستی دست زده‌اند، در سایه حمایت‌های عربستان و ترکیه امکان حضور در این نشست را پیدا کرده‌اند اما در مقابل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که هم در کنار دولت سوریه و هم در کنار نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا علیه داعش جنگیده، از این مذاکرات کنار گذاشته شده است. 

 

چهارم اینکه عربستان و ترکیه دست از تسلیح و تجهیز مخالفان مسلح و تکفیری برنداشته‌اند و شواهد موجود دال بر ادامه روند تسلیح مخالفان مسلح و گروه‌های تکفیری است و علاوه بر این بررسی مصاحبه مطبوعاتی وزرای امور خارجه ترکیه و عربستان در ریاض (که همزمان با نشست ژنو صورت گرفت) نشان می‌دهد آنها تمایل چندانی به موفقیت این نشست ندارند، بنابراین از مخالفان خواسته‌اند در صورت اجرا نشدن شروط خود نشست را ترک کنند. پنجم اینکه همزمان با نشست ژنو چند حمله تروریستی در منطقه زینبیه دمشق صورت گرفت که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. این مسئله نشان می‌دهد چگونه داعش سر بزنگاه به کمک ائتلاف‌برانداز آمده به گونه‌ای که هم برای به شکست کشاندن نشست ژنو تلاش کرده و هم اینکه از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی کرده است.

 

مجموع این دلایل و شاخص‌ها نشان می‌دهد مخالفان با وجود شرکت دیرهنگام در نشست ژنو رغبت و اراده لازم را برای پیشرفت مذاکرات ندارد، این در حالی است که دولت سوریه از چند روز پیش هیئت نمایندگی خود را به سرپرستی بشار جعفری سفیر کارکشته خود در سازمان ملل به نشست ژنو اعزام کرده است و با وجود برتری‌های میدانی نیروهای خود کماکان برای حل سیاسی بحران سوریه تلاش می‌کند. انتشار آمار تکان‌دهنده اخیر پلیس اروپا مبنی بر مفقود شدن بیش از 10‌هزار کودک آواره سوری در اروپا نشان می‌دهد مردم مظلوم این کشور علاوه برتکفیری‌ها و حامیان آنها، گرفتار گروه‌های تبهکار و قاچاق انسان در اروپا و غرب نیز شده‌اند و برای مقابله با این فجایع انسانی و اخلاقی حتی حل زودتر یک روز هم ضروری است.

 

اما افشای این مسئله در کنار رسوایی اخلاقی آن از یک جهت دیگر قابل توجه است و آن اینکه نشان می‌دهد چگونه کسانی که سنگ حمایت از مردم سوریه را به سینه می‌زنند با آوارگان این کشور چه برخورد غیرانسانی و غیراخلاقی می‌کنند. دست‌کم نقش چند عنصر در این زمینه بارز و آشکار است: نخست ترکیه است که برای انتقام از اروپا برای تغییر موضع خود در پروژه براندازی سیل آوارگان سوری را به اروپا هدایت کرد. دوم رژیم صهیونیستی است که هم ایده اجرای این پروژه را در اختیار ترکیه گذاشت و هم اینکه باندهای تبهکار قاچاق انسان را برای ربایش کودکان سوری بسیج کرد. سوم تعلل پلیس اروپاست که در قبال محافظت کودکان آواره سوری قصور کرده است. چهارم عربستان و دیگر حامیان گروه‌های تکفیری است که باعث ویرانگری در سوریه و سیل فرار مردم این کشور شده‌اند و نهایتاً اینکه امریکاست که با سکوت خود چراغ سبز لازم را به بازیگران آشوب‌ساز برای برهم زدن سوریه نشان داد اما اکنون با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و گره خوردن منافع حزب حاکم دموکرات با مهار بحران‌های خاورمیانه در اقدامی دیرهنگام دست به‌کار شده است./988/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات