۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۴۰۵
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم:

انتخاب تکوینی سرنوشت به‌ ویژه در عرصه سیاسی بر هر انسانی واجب شرعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه انسان فقط در حوزه تکوینی دارای قدرت انتخاب و اختیار است، گفت: اختیار انسان او را مجاز به انجام هر کاری نمی‌کند ولی انتخاب سرنوشت به صورت تکوینی بر هر موجودی واجب شرعی است.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک شامگاه امروز در برنامه همدلی از رادیو معارف با اشاره به اینکه انسان در حوزه تشریع که منحصرا در اختیار خداوند است قدرت انتخاب و اختیار ندارد، گفت: اما در حوزه تکوین انسان مجاز به انتخاب است و می‌تواند سرنوشت خود را به وسیله این قدرت اختیار تکوینی انتخاب کند.

 

وی افزود: حق تعیین سرنوشت دلیل نمی‌شود که انسان خود را مجاز به هر انتخابی بداند بلکه باید گفت انسان تنها در همان حوزه و زمنیه ای که به او اجازه داده شده است می تواند انتخاب کند.

 

عضو هیأت علی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: برای مثال به انسان اجازه داده شده که در عرصه تکوین، دین خود را انتخاب کند و قرآن هم بر این موضوع تأکید دارد اما در ادامه قرآن بیان می‌کند و می‌فرماید با وجود اینکه انسان اجازه انتخاب دارد ولی راه و دین حق بسیار روشن است و هر انسانی که مریض دل نباشد می‌تواند راه درست را انتخاب کند بنابراین با وجود این قدرت انتخاب، باز هم اگر انسان راه کج را برود با عذاب و تنبیه الهی مواجه می شود.

 

حجت الاسلام بهروزی لک ادامه داد: در عرصه سیاسی و انتخاب نوع حکومت هم به انسان اجازه داده شده که سرنوشت خود را انتخاب کند و در انتخاب حاکم و نوع حکومت آزاد است ولی این به معنا نیست که اگر حکومتی غیر از حکومت اسلامی را انتخاب کرد و یا حاکمی به جزمعصوم برگزید به سعادت رسیده و از عذاب الهی مصون باشد.

 

وی افزود: براساس آنچه گفته شد باید این‌طور نتیجه‌گیری کنیم که انسان در عرصه انتخاب حاکم در نظام اسلامی دارای قدرت اختیار است و این قدرت اختیار او به گونه‌ای است که نه تنها مجاز به انتخاب است بلکه از نظر شرعی هم انتخاب کردن بر او واجب می‌شود و اگر از این قدرت اختیار خود استفاده نکرد و فرد نالایقی روی کار آمد نه تنها مجبور به تحمل ظلم بوده بلکه در روز قیامت هم در پیشگاه خداوند متعال باید درباره این عمل خود پاسخگو باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: همانطور که گفته شد انتخاب تکوینی سرنوشت به‌ ویژه در عرصه سیاسی بر هر انسانی واجب شرعی است و از آن جایی که این وظیفه یک وظیفه واجب شرعی است، انسان در برابر انتخاب‌هایی که می‌کند مسؤول است و باید در این زمینه مسؤولانه فکر کند./968/202/ب2

ارسال نظرات