۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
کد خبر: ۳۰۹۹۵۱
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد:

خون شهدای فتنه 88 امتداد خون شهدای انقلاب اسلامی و قیام مسجد گوهرشاد است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اخلاقی با بیان این‌که مردم در حماسه 9 دی، ولایت مداری و بصیرت سیاسی خود را یکبار دیگر به اثبات رساندند و همچون قیام مسجد گوهرشاد، از ارزش های اعتقادی خود دفاع کردند، گفت: خون پاک شهدای فتنه 88 امتداد خون پاک شهدای انقلاب اسلامی و شهدای قیام گوهرشاد است.
حجت الاسلام اخلاقي

حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی، نماینده مردم مشهد و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز قیام مسجد گوهرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر، ریشه ها و مقدماتی داشت و یکی از این مقدمات، قیام مسجد گوهرشاد است. به عیارت دیگر، قیام مردم مشهد در اعتراض به قانون رضاخانی کشف حجاب، از بسیاری جهات شباهت به انقلاب اسلامی سال 57 ملت ایران دارد؛ چرا که قیام مسجد گوهرشاد به عنوان یک قیام مردمی، با انگیزه پاسداشت ارزش های دینی و دفاع از کیان اسلام در کشور به وقوع پیوست و این الگو ـ یعنی مردمی بودن و اعتقادی بودن ـ در سال 57 نیز تکرار شده است.


وی ادامه داد: پدیده کشف حجاب یکی از آشکارترین مظاهر دین ستیزی رژیم پهلوی است و به خاطر آن که اعتقاد به مبانی اسلامی در ذات ملت ایران است و از دیرباز توجه به ارزش های اسلامی ملاک مشروعیت یک حکومت بوده است، رضاخان در ابتدای حکومت خود با شرکت در مراسمات و عزاداری های مذهبی و ظاهرسازی های مختلف توانسته بود بخشی از بدنه ملت را با خود همراه کند و این نفاق و فتنه رضاخانی، تبیین و مبارزه انقلابیون را سخت تر کرده بود. اما قانون کشف حجاب، ذات و ماهیت ضد اسلامی رژیم را رسوا کرد و از این منظر، کشف حجاب و به دنبال آن قیام مسجد گوهرشاد سکوی پرش انقلابیون در راه بصیرت افزایی و روشنگری توطئه های خاندان پهلوی بود.

 

خیزش های مردمی، سنت یا اعتقاد
حجت الاسلام اخلاقی با واکاوی ریشه های خیزش ها و جنبش های مردمی در تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: برخی ریشه های اعقادی خیزش های مردمی در ایران را از ذات سنت گرا و ایرانی گری ملت جدا می دانند؛ درحالی که این دو از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و قیام مسجد گوهرشاد در عین آن که بدنه مردمی و پایگاه ملی در بین ایرانیان داشت، برگی از زحمات ملت در جهت دفاع از ارزش های اعتقادی به شمار می رود.


وی افزود: از زمانی که ملت ایران اسلام را دین حق یافت و آن را با جان و دل پذیرفت، تلاش های زیاد و هزینه های سنگینی برای دفاع از کیان اسلامی ایران و حفظ ارزش های اعتقادی ملت انجام شده است؛ مثلا در تاریخ معاصر مصائبی که عزاداران سیدالشهدا (ع) برای اقامه مجالس عزا تحمل می کردند، به زندان می افتادند، شکنجه می شدند و پای چوبه دار می رفتند اما دست از اقامه عزا برنمی داشتند، یا رنج هایی که مردم ایران ـ فارغ از هر قومیت و دسته بندی خاص ـ تحمل می کردند و از راه های دور و نزدیک، به قصد زیارت مضجع شریف امام رضا (ع) خود را به مشهدالرضا می رسانده اند و این مصائب و رنج ها همچنان نیز وجود دارد.

 

حماسه 9 دی، همچون قیام مسجد گوهرشاد، قیام 9 دی نام گیرد
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با بیان اینکه فتنه در هر زمانی متناسب با مقتضیات همان دوره عارض می شود، گفت: در ادبیات دینی، فتنه دسیسه شیاطین خوانده شده ـ با یادآوری آن که شیاطین از نوع جن و از نوع انس هستند ـ و از این بابت، پدیده کشف حجاب رضاخان را می توان یکی از مظاهر دسیسه های شیطان در جامعه آن زمان دانست که البته واکنش مردم در دفاع از ارزش های اخلاقی خود و مقابله با نفوذ شیطان و پیشرفت فتنه که در قیام مسجد گوهرشاد متبلور شد، توانست مشت شیطان های جن ـ ابلیس ـ و انس ـ آمریکای جنایتکار و استکبارجهانی ـ را برای ملت باز کند.


وی تاکید کرد: اما فتنه به کلی ریشه کن نشد و فعالیت مخفیانه و پنهانی دشمن در سال 88 و در فتنه آن سال دوباره توانست زمینه ظهور پیدا کند. عوامل داخلی فتنه 88 در اثر بی بصیرتی وارد بازی پیچیده دشمن شده و به عنوان عروسک استکبار وقایع تلخی را رقم زدند. برهم زدن نظم و امنیت عمومی، مخالفت با قانون و در  انتها نیز بی حرمتی به ارزش های مذهبی و حمله به خیمه اباعبدالله (ع) تنها گوشه ای از تلخ کامی های سال 88 بود اما مردم در حماسه باشکوه نهم دی، ولایت مداری و بصیرت سیاسی خود را یکبار دیگر به اثبات رساندند و  همچون قیام مسجد گوهرشاد، از ارزش های اعتقادی خود دفاع کردند. به همین سبب، شایسته است که حماسه 9 دی، همچون قیام مسجد گوهرشاد، قیام 9 دی نام گیرد.


خون شهدای فتنه 88، امتداد خون پاک شهدای قیام گوهرشاد بود

حجت الاسلام اخلاقی در انتها تصریح کرد: با یک بررسی ساده می توان دریافت که قیام مسجد گوهرشاد، انقلاب اسلامی و حماسه نهم دی سه حلقه از یک زنجیره به هم پیوسته هستند که هرسه با هدف پاسداری از ارزش های اسلامی، اعتقادات و سنت های متعالی ملت ایران به وقوع پیوسته است. قیام مسجد گوهرشاد برای حفظ حجاب بود و قیام نهم دی سال 88 برای حفظ ولایت فقیه که هردو یکی از بنیان های اعتقادی در اسلام هستند. از این منظر، می توان خون پاک شهدای فتنه 88 را امتداد خون پاک شهدای انقلاب اسلامی و شهدای قیام گوهرشاد دانست./863/202/ب1

ارسال نظرات