۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۳۰۸۰۵۸
آیت الله حسینی بوشهری:

بیش از پژوهشگر، مراکز پژوهشی داریم/ عدم نیاز سنجی آفت پژوهش های حوزوی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور در پنجمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر، با تاکید بر این که آموزش حوزه های علمیه باید پژوهش محور باشد، گفت: طلاب آگاهی لازم از روش های تحقیق و پژوهش را ندارند و بدون نیازسنجی، پژوهش و تحقیق می کنند در حالی که پژوهشگر باید بر اساس نیاز جامعه و حوزه پژوهش خود را شروع کند.
بوشهري
آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه آيت الله حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پنجمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: آموزش حوزه های علمیه باید پژوهش محور باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، افزود: مطالعات و تحقیق و پژوهش مستمر در مسائل علمی باعث شکوفایی و رشد عقل انسان می شود و بینش شخص را افزایش می دهد.
 
آیت الله حسینی بوشهری خاطر نشان کرد: ضرورت پژوهش در حوزه های علمیه و جامعه امروز از مسائل و دغدغه های مهم حوزه های علمیه است؛ آنچه که باعث پیشرفت کشور و انجام کارهای بزرگ می شود تحقیق و پژوهش در آن زمینه ها است.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که عالمان گذشته نگاه ویژه ای به تحقیق و پژوهش داشتند، اظهار کرد: اگر شخصی بدون کارهای پژوهشی بخواهد در هر زمینه ای سرمایه گذاری کند در حقیقت یک نوع اتتلاف وقت و بودجه کرده است.
 
امام جمعه قم عنوان کرد: امروز کار پژوهشی برای طلاب یک امر لازم و اجتناب ناپذیراست و طلاب باید با توجه به شرایط و نیازمندی های امروز سخن بگویند؛ طلاب باید تحقیق و پژوهش را از سال های اول طلبگی شروع کنند و تکالیف پژوهشیباید به مدارس برده و پژوهش باید در مدارس عملیاتی شود و تنها به شعار ختم نشود.
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آسیب های پژوهش در حوزه های علمیه، بیان داشت: طلاب آگاهی لازم از روش های تحقیق و پژوهش را ندارند و بدون نیازسنجی، پژوهش و تحقیق می کنند در حالی که پژوهشگر باید بر اساس نیاز جامعه و حوزه پژوهش خود را شروع کند.
 
وی ادامه داد: سطح نگری در تحقیق و نداشتن عمق لازم در پژوهش ها، مراجعه به منابع دست چندم، عدم رعایت اخلاق حرفه ای پژوهش و شتاب زدگی در تحقیقات و پژوهش ها دیگر آسیب های است که می شود به آن اشاره کرد.
 
وی در پایان گفت: افراد پژوهشگر در جامعه امروز کم است و می شود گفت که مراکز پژوهشی در جامعه بیش از پژوهشگران است و حمایت های مالی لازم از پژوهشگران نمی شود./1325/پ202/ج
ارسال نظرات