۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۷۴۱۸
رییس سازمان حج و زیارت کشور:

57 نفر از جانباختگان فاجعه منا در عربستان دفن شده‌اند/ خانواده 37 حاجی اعلام رضایت کردند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه پیکر مطهر 57 نفر از حجاج ایرانی جانباخته در فاجعه منا در کشور عربستان دفن شده است، گفت: از این تعداد خانواده های 37 حاجی رضایت خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده اند.
سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت کشور، عصر امروز در دیدار با استاندار و مسؤولان ارشد خراسان شمالی، با اشاره به آخرین پیگیری ها در رابطه با تعیین تکلیف پیکر جانباختگان فاجعه منا، اظهار کرد: تقریبا پیکر تمامی حجاج ایرانی جانباخته در فاجعه منا که شناسایی شده اند، به کشور بازگردانده شده و تنها 57 نفر از آنها در عربستان به خاک سپرده شده اند.

 

وی اضافه کرد: از این تعداد، خانواده 37 حاجی دفن شده در عربستان رضایت خود را نسبت به این مسأله اعلام کرده اند و موضوع بازگرداندن پیکر آنها خاتمه یافته است.

 

اوحدی ادامه داد: اما خانواده های 20 نفر از حجاج ایرانی که در عربستان سعودی دفن شده اند یا رضایت خود را نسبت به دفن میت خود در عربستان اعلام نکرده اند و یا به صراحت درخواست بازگرداندن پیکر عزیزان خود را داشته اند.

 

به گفته وی در مورد خانواده هایی که در خواست بازگرداندن پیکر حجاج خود از عربستان را دارند اکنون وزارت امور خارجه به صورت جدی پیگیر بوده و موضوع در دست رسیدگی است.

 

اوحدی خاطرنشان کرد: در زمینه فاجعه منا و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از زائران بیت الله الحرام که از استان های مختلف کشور به مکه مکرمه اعزام شده بودند، مسؤولان دولتی و استانی با سازمان حج و زیارت همکاری و همراهی مناسبی داشتند.

 

وی با بیان اینکه استانداران نمایندگان رییس جمهور در استان های مختلف کشور هستند، افزود: همه استانداران در مسأله فاجعه منا و موضوعات مبتلابه آن اهتمام ویژه ای داشتند و سازمان حج و زیارت از آنها قدردانی می کند.

 

اوحدی با بیان اینکه در موسم حج امسال عربستان سعودی بار دیگر بی لیاقتی و ناتوانی خود را در برگزاری این مراسم بزرگ به جهانیان نشان داد، اظهار کرد: کشورهای اسلامی باید این موضوع را به صورت حقوقی پیگیری کنند.

 

وی در مورد پیگیری حقوقی آسیب دیدگان فاجعه منا نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه کمیته ای در وزارت خارجه و نیز معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل شده و در عربستان سعودی نیز پیگیری حقوقی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده در دست اقدام است.

 

سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار با بیان اینکه بایستی اولویت سازمان حج و زیارت ارائه خدمات بهتر و شایسته تر به زائران باشد، افزود: صداقت، پاک دستی و داشتن فضای سالم اداری از اولویت های دولت تدبیر و امید بوده تا از این طریق بتواند خدماتی شایسته و در شأن مردم ایران اسلامی ارائه کند.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم فضای ادارات و دستگاه ها به سمت سالم سازی پیش رفته است، اظهار کرد: هدف اصلی دولت و مدیران دستگاه های اجرایی در کشور ارائه خدمت صادقانه به تمامی اقشار مردم است.

 

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به فاجعه منا، افزود: حادثه تلخ منا و صحنه های دردآور حجاج بیت الله الحرام، نه تنها قلب مسلمانان بلکه قلوب همه مردم دنیا را آزرد.

 

وی اضافه کرد: این فاجعه نشان دهنده بی لیاقتی حکام آل سعود بود و سران رژیم عربستان سعودی باید برای این ظلم و کم کاری خود پاسخگو باشند.

 

پرویزی اظهار کرد: البته با تدابیر اندیشیده شده، مسأله فاجعه منا و بازگشت پیکر مطهر حجاج جانباخته به خراسان شمالی به خوبی مدیریت شد و حضور مردم در مراسم تشییع و تدفین این عزیزان نیز باشکوه و گسترده بود./9314/202/ب2

ارسال نظرات