۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۳۰۷۰۹۱
امام جمعه پردیسان:

فسادهای اجتماعی و اقتصادی پیامد غفلت از فریضه امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قوامی، فسادهای اجتماعی و اختلاس‌های میلیاردی را نتیجه غفلت از فریضه امر به معروف خواند و گفت: متأسفانه تا مشکلی را تذکر می‌دهیم و از منکرات نهی می‌کنیم به ما انگ تندروی می‌زنند؛ اما این یک وظیفه است و برای جلوگیری از منکرات همه مردم باید به این واجب عمل کنند.
سيدصمصام الدين قوامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت شهادت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع)، امشب همه هیأت‌های مذهبی پردیسان قم به صورت هماهنگ با حضور در مسجد امام حسن(ع) پردیسان به عزاداری پرداختند.

 

این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین قوامی، امام جمعه پردیسان و مسؤولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر پردیسان برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین قوامی بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: با این که ما بسیار بر این امر تأکید داریم اما امر به معروف و نهی از منکر در این شهر سامان قوی ندارد و فراموش کردن این واجب بسیار خطرناک است.

 

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد در اعتلای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گفت: با این که تلاش زیادی در این شهر صورت گرفته است؛ اما متأسفانه این واجب به فراموشی سپرده شده و این برای جامعه بسیار خطرناک است.

 

امام جمعه پردیسان با بیان این که منکر فقط بی‌حجابی نیست، افزود: این که یک جمعیت را سر ریز کنیم به جایی که زیر ساخت‌های فرهنگی و رفاهی وجود ندارد، یک منکر بزرگ است و ما باید این را به مسؤولان با صدای بلند بگوییم و وظیفه خود را انجام دهیم.

 

اگر کوتاهی مسؤولان را نگوییم جامعه فاسد خواهد شد

وی سرازیر کردن جمعیت به منطقه‌ای که زیر ساخت فرهنگی و رفاهی ندارد را از منکرات دانست و اظهار داشت: امام حسن(ع) در رابطه با مدیریت و سیاست یک جمله دارند که مدیران و حاکمانتان را دوست داشته باشید و از آنها حمایت کنید، اما اگر کج رفتند مقابلشان بایستید و صدایتان را بلند کنید که این همان امر به معروف است؛ اگر مسؤولان کوتاهی کنند باید به آنها گفت و گرنه جامعه فاسد می‌شود و باید زن و مرد و پیر و جوان دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم مدینه فاضله را درست کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که معاویه که یک قدرت شیطانی بود توانست 3 امام را از حقشان محروم کند، گفت: نمی‌شود از روحانیت به تنهایی انتظار داشت که جلو منکرات را بگیرد بلکه باید همه مردم از آنها حمایت کنند ولی متأسفانه ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم که بگوییم رهبر هست، روحانیت هستند؛ ما باید درس بگیریم که این سه امام چرا در خانه نشستند و نتوانستند حکومت کنند؛ زیرا مردم با آنها نبودند و حق آنها را درک نکردند زیرا اگر مردم نخواهند هیچ چیز درست نخواهد شد.

 

امام جمعه پردیسان نشناختن دوست از دشمن را امری منکر خواند و ابراز داشت: تا انسان حرف می‌زند و منکرات را بیان می‌کند انگ تندروی می‌زنند؛ نهی از منکرات وظیفه ما است و من به صورت جدی این را دنبال خواهم کرد و مطمئن هستم که مردم هم حمایت خواهند کرد.

 

اگر مردم از امام حسن(ع) حمایت می‌کردند مذاکره و صلحی در کار نبود

وی با بیان این که نور و ظلمت با هم قابل جمع نیستند، گفت: امام حسن(ع) تا جایی که ممکن بود نرمش قهرمانانه نشان داد ولی در نهایت هم معاویه که وجودش منبع ظلمت بود نتوانست نور امام را تحمل کند و ایشان را به قتل رساند؛ این نرمش امام حسن(ع) به خاطر عدم حمایت مردم از ایشان بود و نامیدن تنهاترین سردار برای ایشان از همین جهت است و اگر مردم حمایت می‌کردند و با پول فریب نمی‌خوردند نرمش و مذاکره و صلحی در کار نبود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) در رابطه با آثار مسجد در زندگی انسان، گفت: در حدیثی نقل شده که هر کسی رفت ‌و آمدش به مسجد زیاد و مستمر باشد، هشت بهره و امتیاز خواهد برد.

 

آثار مسجد در زندگی انسان

وی تحکیم اعتقادات و یافتن دوستان خوب را از آثار مهم مسجد دانست و اظهار داشت: دوستان مسجدی دوستان آسمانی هستند و به انسان فایده می‌ر‌سانند و در صحفه‌های اجتماعی و فضای مجازی دوست خوب پیدا نمی شود و قابل اعتماد نیستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی سومین اثر مسجد را کسب علم دانست و خاطرنشان کرد: در مسجد باید دانش و علم نوین عرضه شود و تمام علوم چه انسانی و چه تجربی با نگاه اسلامی مطرح شود و مسجدی‌ها باید از بروزترین مردم باشند.

 

وی امتیاز دیگر مسجد را بهره‌مندی از رحمت خدا دانست و افزود: در مسجد انسان‌ها مهربانی و محبت را می‌آموزند و مسجد محل تفریح معنوی است و این معنویت و آرامش روحی در خانه و سریال و اینترنت پیدا نمی‌شود.

 

امام جمعه پردیسان هدایت به راه راست و نجات از انحراف را از دیگر برکات مسجد دانست و یادآور شد: شیطان راهزن است و با ایجاد جاذبه‌های مجازی و فانتزی مانع مسجد رفتن و هدایت می‌شود، اما مسجد همانند یک پلیس که انسان‌ها را از خطرات آگاه می‌کند تا جان آنها را از خطرات حفظ کند خطرات معنوی را به انسان گوشزد می‌کند تا به بیراهه نروند.

 

وی با بیان این که زینت مساجد حضور بچه‌ها و علما هستند، افزود: مسجد همچنین سبب ترک گناه می‌شود یا به خاطر خجالت از اهل مسجد و یا به خاطر ایمان و ترس از خدا و به تدریج در زندگی انسان تأثیر می‌گذارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به انجمن خانه و مدرسه که بعد از انقلاب به انجمن اولیا و مربیان تغییر پیدا کرد، گفت: نام قبلی این انجمن بهتر بود؛ زیرا به ارتباط میان خانه و مدرسه تأکید داشت و باید توجه داشته باشیم که مسجد هم ضلع سوم این مثلث است و باید این سه محیط را برای فرزندان و خود محیطی امن قرار دهیم تا به سمت آن جذب شوند و از آن فرار نکنند./843/پ201/ف2

ارسال نظرات