۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۸۶۱
استاد حوزه علمیه قم تبین کرد؛

چرا خداوند پذیرش نذر بانوان را منوط به اجازه همسرشان کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در بیان شروط مختلف صحت نذر، اجازه همسر را یکی از شروط پذیرش نذر بانوان برشمرد و به اختصار حکمت این مسأله را تبیین کرد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام افتخاری ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه نذر کردن دارای شرایطی است، گفت: فرد باید نذر خود را از روی اراده و اختیار انجام دهد تا نذرش صحیح باشد؛ مکلف بودن و بالغ بودن از دیگر شرایطی است که برای صحت نذر لازم است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دومین شرط برای نذر کردن این است که فرد عاقل باشد و نذر را از روی قدرت عقل انجام دهد بنابراین نذر شخصی که از نعمت عقل برخوردار نیست صحیح نخواهد بود؛ وادار کردن و اجبار فرد به انجام نذر نیز نذر را باطل می کند، نذری که انسان از روی عصبانیت و بی‌اختیار انجام دهد قبول نیست.

 

وی افزود: دومین مسأله در زمینه نذر این است که زنان برای نذر کردن باید اجازه و رضایت شوهر خود را کسب کنند زیرا بدون اجازه شوهر نذر زن باطل است؛ اگر شوهر اجازه نمی‌دهد زن می‌تواند بدون اینکه نذر کند از اموال خودش نه از اموال شوهرش کارهای خیر انجام دهد و برای انجام کارهای خیر زن نیاز به اجازه شوهر ندارد.

 

حجت‌الاسلام افتخاری ادامه داد: اگر یک خانم با اجازه شوهر نذر کرد و بعد شوهر گفت که من پشیمان شدم و نمی‌خواهد نذر خود را انجام دهی، طبق فتوای مراجع شوهر نمی‌تواند نذر را به هم بزند و زن می‌تواند نذر خود را ادا کند.

 

وی دلیل این موضوع را استرس های زیاد زنان عنوان کرد، گفت: متأسفانه به این علت که زنان تحمل کمتری در برابر فشارهای عصبی دارد برای هر موردی نذر می‌کنند و گاهی نذرهایی را انجام می‌دهند که توان انجام آن را ندارند به همین دلیل اسلام نذر زن را منوط به اجازه شوهر کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین نذرهای معنوی مانند تلاوت قرآن و سایر اعمال عبادی هم نیاز به اجازه شوهر دارد و اگر به زندگی زناشویی و خانوادگی زن آسیب می‌رساند انجام این‌گونه نذرها هم باطل است زیرا مهم‌ترین رسالت زن پرداختن به امور خانه و خانه داری و همچنین تربیت صحیح فرزندان است./968/پ203/ف

ارسال نظرات