۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۰۵۶۷۵
لاریجانی:

اگر مسأله PMD حل نشود توافقی در کار نخواهد بود/ برای جلوگیری از نفوذ باید وفاق داشته باشیم

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس با بیان این که اگر مسأله PMD برطرف نشود توافقنامه هسته ای دنبال نخواهد شد، گفت: در بحث اجرای توافقنامه هم هیأتی تشکیل شده است که اگر کارها سامان یافت این توافق ادامه داشته باشد؛ متأسفانه طرف مقابل به دنبال چالش است اما ایران ظرفیت دیپلماسی خوبی دارد و به فضل خدا از این چالش‌ها عبور خواهد کرد.
علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی،  امروز در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم برگزار شد، با  تسلیت اربعین حسینی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه ظرفیت مهمی در عرصه فرهنگی دارا است و نقش بانوان درتعالی فکر جامعه هم جنبه شخصی دارد و هم جنبه عمومی زیرا نقش بانوان در عرصه اجتماع خیلی بلندتر از کاری است که اقایان می‌کنند و این کاملا مکشوف است.


وی با اشاره به این که الان ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر بانوان هستند، گفت: در حوزه علمیه تأسیس حوزه خواهران خیلی ارزشمند است و باید همه بخش های کشور خود را مدیون این بداند و چه آموزش عالی و چه آموزش و پرورش این ظرفیت را قدر بداند و اینها بهترین کسانی هستند که می‎توانند فرزندان ما رابا معارف دینی آشنا کنند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز احتیاج به تسلط به زبان‌های بین المللی داریم و باید به این کار اهتمام بدهیم و در صحنه بین اللی این نقص مشاهده می شود که معارف اصیل اهل بیت کم است و در برخی دانشکاهها تطوعات علمی تا حدودی وجود دارد اما این نقص است برای ما که فلسفه ملاصدرا کمتر مورد توجه است و نمی‌شناسند.

 

وی با اشاره به مسائل کلان کشور گفت: در یک نگاه کلان در چند حوزه مسائلی داریم که یا حاد است یا چالش‌برانگیز است یک بخش حوزه بین الملل است که چالش های مزمنی از قبل از انقلاب وجود داشته بخش دیگر مسأله هسته‌ای که حدود 12 سال با آن درگیر بودیم و مسائلی مانند حقوق بشرو ترورست که در رسانه‌ها هم اخبارش را می‌شنویم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یک بخش دیگر که درحد بحران است مسائل منطقه‌ای است که شاید بشود گفت که در هیچ زمانی تا این حد آشفته نبوده است و فقط بعد از جنگ جهانی دوم تا حدودی منطقه غرب آسیا آشفته بود که غربی‌ها یک نظم دروغین را ایجاد کردند که آرامشی تصنعی به وجود آورد و زمینه ساز به وجود آمدن تروریست در منطقه شده است.


نگاهمان به اقتصاد باید طبیبانه باشد
وی با بیان این که آشفتگی امروز در منطقه امری گذرا نیست و ما با یک پدیده بد خیم مواجه هستیم، گفت: در مباحث داخلی، حوزه اقتصاد نقطه ضعف ما است که در تراز کشورهای اسلامی نیست و باید مشکل را بشناسیم و رفع کنیم زیرا این مشکل با شعار قابل رفع نیست و باید عاقلانه این موضوع را بررسی کنیم به شرط این که نگاهمان طبیبانه باشد.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:بحث دیگر آسیب های اجتماعی است که از رواج طلاق گرفته تا حاشیه نشینی و اعتیاد که وقتی توجه به روند صعودی آن می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که باید انرژی زیادی برای حل آن گذاشت تا بشود آن را ریشه ای برطرف کرد.


وی یادآور شد: بحث دیگر مسأله فرهنگ است که باید به زیربناهای فرهنگی اهمیت بدهیم و اگر مورد تهاجم فرهنگی دشمن هستیم دلیل بر اهمیت این بخش است.


لاریجانی تصریح کرد: ریشه برخی از این مشکلات برمی‌گردد به قبل از انقلاب و پس از انقلاب با اهدافی که امام(ره) برای ایران ترسیم کردند باعث شده غربی‌ها رویکرد سلطه طلبانه ای نسبت به جهان اسلام ومخصوصا ایران داشته باشند.


وی با بیان این که در ذات تفکر لیبرال تفکر امپریالیستی و استبدادی معنا ندارد، گفت: اندیشمندان غربی معتقدند که برخی جوامع استعداد پیشرفت دارند که نیاز به دخالت ندارد ولی برخی جوامع در دنیا هستند که نیاز به قیم دارند و با این تئوری که این کشورها نیاز به کمک دارند به حمایت از حاکمان استبدادی در این کشورها پرداختند.


رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جان استوارنت میل در کتاب خود می‌گوید حکومت استبدادی گونه‌ای مشروع در ارتباط با بربرها است به شرطی که توسعه آنها در نظر گرفته شود و زمانی که شاه حکومت استبدادی داشت اکثر صاحب نظرها می‌گفتند ما باید حمایت بکنیم زیرا شاه توسه ایجاد می‌کند و این فکر در طول قرن بیستم حاکم شد و اکثر کشورهای اسلامی گرفتار این اندیشه بودند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:اگر امروز غربی‌ها از عصیانی که در کشورهای اسلامی وجود دارد در حراسند باید به عملکرد خود در این کشورها رجوع کنند.


وی یادآور شد: شیوه تقسیم بندبی کشورها در منطقه سبب بروز این نا به سامانی است زیرا مسلمانان نگاه حقارت آمیزی را از این تقسیم بندی احساس کردند و به خاطر این احساس حقارت به گروه‌های تروریستی جذب می‌شوند تا به مبارزه با اندیشه تجدد بپردازند.


لاریجانی با اشاره به این که غربی‌ها نگاه منفعت طلبانه‌ای به منابع هیدروکربنی منطقه دارند، تصریح کرد: آنها می‌گویند ما باید با این منابع، خسارات جنگ جهانی دوم را بازسازی کنیم و پول و هزینه آن را کشورهای اسلامی بپردازند و این باعث نفرت جوان‌های مسلمان از غرب است؛ در ایران هم همین شد که آمریکایی‌ها روی منابع نفتی ما دست گذاشتند و امروز این ثروتی که دارند از منابع ما است.


مردم هیچ کشوری تحمل نمی‌کنند کشورشان زیر چکمه بیگانگان باشد
وی ادامه داد: عامل دیگر این آشفتگی در منطقه جنگ طلبی که بعد از فرو پاشی شوروی صورت گرفت است که جنگ سخت را در منطقه ایجاد کردند و افغانستان و عراق را تصرف کردند زیرا مردم تحمل نمی‌کنند که کشورشان زیر چکمه‌های کشوری بیگانه باشد و همین باعث جذب جوانان به تروریست می‌شود.



رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته دیگر هوشیاری مردم است که در منطقه ایجاد شده و ارتباطات نزدیک شده و با هوشیاری سیاسی در مردم منطقه مواجهیم ولی آمریکایی‌ها  هنوز فکر می‌کنند با بمباران می‌توانند این مسأله را رفع کنند؛ در افغانستان هم به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند و ظرف این سالها رشد تروریست در افغانستان بیشتر شده و تنوع پیدا کرده است.


جنس ایران با جنس دیگر کشورهای منطقه متفاوت است
وی با بیان این که تا این رویکرد غربیها تغییر پیدا نکند این مسأله حل نخواهد شد، افزود: اکنون فهمیدند که قدرتهای منطقه ای در این منطقه ایجاد شده است و فهمیده‌اند که جنس ایران از جنس دیگر کشورها نیست زیرا ایران تفکر افراطی ندارد و پایه‌های عقلایی برای زیست اجتماعی تعریف کرده است ولی به خاطر این تفکر که باید جلو افکار اسلامی را گرفت باعث شده غربی‌ها به این مزیت ایران توجه نکنند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غربی ها با تروریستها مبارزه نمی‌کنند بلکه بازی می‌کنند؛ تروریستها هم این را می‌دانند و راه فرار رابلدند و به همین دلیل برداشت من این است که این مسأله زود گذر نیست.


ایران مواضع بسیار منطقی و عاقلانه‌ای را در منطقه دنبال کرده است
وی با اشاره به این که ایران مسیر بسیار منطقی و عاقلانه‌ای را دنبال کرده و مواضع ایران تقریبا بی عیب بوده است، یادآور شد: در مسأله هسته‌ای ایران با مقاومت خود نشان داد که تسلیم زورگویی نمی‌شود و به فضل خدا نتیجه بخش بوده است و چون ما به دانش هسته‌ای رسیدیم از سر اضطرار هسته‌ای بودن ایران را قبول کردند و مجبور شدند به پای میز مذاکره بیایند.


لاریجانی با بیان این که ما به جایگاهی رسیدیم که قابل غفلت و نسیان نبود و این دانش را صیانت کردیم، تصریح کرد: ما با این امکان، اهداف دیگر خود را پیگیری کنیم و در این راه آگاهانه قدم برداشتیم و این مربوط به این دولت نیست و از یک سال قبل از این دولت مذاکرات شروع شد و چیزهایی که دادیم برای ما اهمیت نداشت ولی چیزهایی بدست اوردیم که اهمیت داشت؛ ما تحقیق و توسعه را متوقف نکردیم و پایه‌ای از غنی سازی را در کشور نگه داشتیم و آن مقدار اضافی تأثیری بر دانش غنی سازی نداشت زیرا کارخانه‌های هسته‌ای به حرکت خود ادامه می‌دهند.


وی با اشاره به این که در زمینه رآکتور اراک ساعت‌ها رویش فکر شد، ادامه داد: ما این دانش را حراج نکردیم و جاهایی که باید ایستادگی می‌شد ایستادگی شد و این سند برای ایران قابل قبول است به شرط این که طرف مقابل تحریم ها را بردارد.


اگر مسأله PMD حل نشود توافقی نخواهد بود
رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مسأله PMD در گذشته برای ما  درد سر ساز بود و اگر این مسأله برطرف نشود این توافقنامه که مانند یک بسته به هم پیوسته است دنبال نخواهد شد؛ در بحث اجرای توافقنامه هم هیأتی تشکیل شده است که اگر کارها سامان یافت و این توافق ادامه داشته باشد برای ایران آورده‌ای خوب است؛ متأسفانه طرف مقابل به دنبال چالش است ولی ایران ظرفیت دیپلماسی خوبی دارد و به فضل خدا از این چالش‌ها عبور خواهد کرد.


باید برای جلوگیری از نفوذ وفاق داشته باشیم
وی با بیان این که باید در کشور وفاق داشته باشیم و راجع به نفوذ تحلیل درستی داشته باشیم، افزود: غربی‌ها با کشوری مواجه شدند که مردمی هوشیار دارد و در صحنه حضور دارند؛ به همین سبب به دنبال این هستند که از درون جامعه را به هم بریزند و منظور از نفوذ، حساس بودن روی این مسأله است؛ نفوذ وقتی اتفاق می‌افتد که در داخل وفاق نباشد؛ پس باید در مسائل مختلف وفاق را جدی بگیریم و وحدت را حفظ کنیم و نامیدن امسال به نام همدلی و همزبانی پیامی بسیار هوشمندانه از طرف رهبر معظم انقلاب بود.


مشکل اقتصاد با یک راه حل موقتی حل نمی‌شود
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مشکلات حوزه اقتصاد را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: افراد تحصیل کرده ما بیکار هستند و این مشکل با یک راه حل موقتی حل نمی‌شود؛ تا موتور تولید کشور راه نیفتد بیکاری حل نمی‌شود.

 

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی بر پایه تولید است، افزود: الان ما دچار رکود هستیم؛ اصل 44 بیمار گونه اجرا شده و به دلیل عدم رقابت در اقتصاد مشکلات ما دو چندان شده است؛ دولت و مجلس باید زمینه سرمایه گذاری را فراهم کنند زیرا بدون اقتصاد زاینده که تولید ثروت کند این اقتصاد شکل نمی‌گیرد.


لاریجانی یادآور شد: ما باید مجاهدت داشته باشیم و منبری ها باید به مردم بگویند زیرا دولت متورم شده است و مردم به دنبال استخدام دولتی نباشند و باید جوانان بداند که بخش خصوصی باید فعال شود تا اقتصاد کشور به روال سعودی برسد./843/پ202/ج1

ارسال نظرات