۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۱۱۰
رییس سازمان اوقاف:

بیش از 2 هزار موقوفه متعلق به حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والملسمین محمدی با بیان این که 2 هزار و 700 موقوفه متعلق به حوزه‌های علمیه است، گفت: کمیته مشترکی از شورای عالی حوزه و سازمان اوقاف، مجموعه موقوفات مربوط به حوزه علمیه را شناسایی می‌کنند.
حجت‌الاسلام علي محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه کشور، حجت‌الاسلام و المسلمين علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در دیدار با مراجع تقلید به تشریح فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: مجموعه موقوفات در سطح کشور که در سامانه به ثبت رسیده 173 هزار و 627 موقوفه است.


وی افزود: بخشی از وقف‌ها موقوفات انتفاعی است که شامل مساجد و حسینیه‌ها می شود که 94 هزار و 982 موقوفه هستند، بخشی دیگر منفعتی بوده که از آنها درآمد حاصل می شود که 78 هزار و 645 موقوفه است، نیات موقوفات 779 نیت بوده است.


نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که در سال 92 و 93 ابلاغ کردیم که تمامی وقف‌نامه‌ها باید ثبت و ضبط رسمی شده و بابت آن شهادت شرعی گرفته شود، اظهار داشت: بیش از 500 هزار صفحه از موقوفات بررسی شده و در سامانه قرار گرفت.


وی ادامه داد: بخشی از موقوفات متولی دارد که به وسیله آنها اداره می شود، 12 هزار 819 موقوفه در اختیار متولیان بوده و بقیه موقوفات نیز در اختیار سازمان قرار دارد، یکی از اقداماتی که به حفظ موقوفات کمک می کند اخذ سند رسمی و مالکیت غیر از وقفنامه است.


رییس سازمان اوقاف با بیان این که از سال 1310 تا پایان سال 88 شصت و یک هزار سند رسمی برای موقوفات ثبت شده است، ابراز داشت: از سال 88 تا 94 بیش از 49 هزار موقوفه به ثبت رسیده است، تلاش چند سال اخیر دست اندرکاران سازمان اوقاف با تلاش چند دهه گذشته تقریبا برابر است.


وی عنوان کرد: از اول انقلاب موقوفات جدیدی که توسط مردم وقف شده 6 هزار 336 موقوفه بوده است، از سال 90 تا 96 این آمار به 9 هزار 689 موقوفه افزایش پیدا کرده است، یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که موقوفات کشور را موضوعی کنیم، هزار و 127 موقوفه درمانی در کشور وجود دارد، بیش از 95 درصد از مجموعه درمانی قم موقوفه به شمار می رود، موقوفاتی که نیات آنها برای فقرا بیان شده بیش از 3 هزار موقوفه است.


وی اضافه کرد: 42 موقوفه برای ازدواج جوانان وجود دارد که درآمد آن حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که به 809 زوج مساعدت شده است، 148 موقوفه در سطح کشور برای دانش آموزان وجود دارد که 21 هزار نفر از درآد این موقوفات استفاده می کنند.


نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که 50 هزار موقوفه برای امام حسین(ع) در کشور وجود دارد، گفت: کمیته مشترکی از شورای عالی حوزه و سازمان اوقاف به استان ها سفر کرده و مجموعه موقوفات مربوط به حوزه علمیه را شناسایی می کنند.


وی افزود: 2 هزار و 700 موقوفه برای حوزه‌های علمیه وجود دارد، سال 93 از درآمد این موقوفات حدود 15 میلیارد تومان در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفته است، 205 موقوفه در کشور برای اعزام افراد به عتبات عالیات است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که بیش از هزار مدرسه از موقوفات در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، اظهار داشت: در سطح کشور بیش از 8 هزار بقعه وجود داشته که برای آن ها نیز برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است.


وی ادامه داد: سالانه بیش از 12 هزار مبلغ در مناطق و اماکن گوناگون به کار گرفته شده است، برای اوقات فراغت دانش آموزان در ایامی همانند تابستان نیز برنامه هایی هرساله اجرا می شود، در ماه مبارک رمضان در 2 هزار و 100 بقعه برنامه ضیافت الهی اجرا می شود.


رییس سازمان اوقاف اظهار داشت: در سراسر کشور 22 دانشکده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشغول به فعالیت است، بیش از 5 هزار دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند؛ بودجه مساجد از سال 90 تا 94 از سوی مجلس شورای اسلامی 370 میلیارد تومان تصویب شده که دولت 47 میلیارد تومان را در اختیار مساجد قرار داده است./1323/پ202/ف2

ارسال نظرات