پیشرفت علمی در جمهوری اسلامی برخلاف غرب، برای مردم و در خدمت مردم است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، محمد علی راددرویش، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم و از اعضای سابق بسیج دانشجویی، در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب که با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به ابعاد علمی و اجتماعی بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: در موضوعاتی همچون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد عدالتمحور، مبارزه با فساد و تقویت استقلال، مباحث ارزشمندی مطرح شد؛ اما در حوزه تخصصی دندانپزشکی، بخشی بسیار عملی وجود دارد که متأسفانه در کشور مورد غفلت قرار گرفته و در صورت توجه، اثرات اقتصادی و اجتماعی بزرگی به همراه خواهد داشت.
دندانپزشکی پیشگیرانه؛ غفلت کمهزینه و پُربازده در اقتصاد سلامت
راددرویش با اشاره به اینکه دندانپزشکی پیشگیرانه یکی از کمهزینهترین و پرمنفعتترین حوزههای سلامت است، افزود: زیرساختهای این حوزه در کشور بسیار محدود است؛ در حالی که همین بخش باعث ارتقای سلامتی مردم، کاهش هزینههای درمانی و حتی افزایش روحیه امید و نشاط در جامعه میشود.
وی ادامه داد: بخش مهمی از سلامت دندانی به سبک زندگی درمانی و ابزارهای پیشگیرانه بازمیگردد؛ مواردی که از سالهای نخست تولد تا بزرگسالی قابل اجراست. «فیشور سیلانت» به عنوان یک نمونه ساده، روشی است که در آن شیارهای دندان پوشانده میشود تا پوسیدگی شکل نگیرد؛ روشی که حتی والدین، بهیاران یا دندانپزشکان عمومی میتوانند آن را آموزش دیده و در خانوادهها به کار گیرند.
ضرورت همکاری شرکتهای دانشبنیان با دانشجویان پزشکی
این دانشجوی دندانپزشکی در ادامه با اشاره به مهمترین خلأ موجود گفت: زیرساخت لازم برای همکاری دانشجویان دندانپزشکی با شرکتهای دانشبنیان ضعیف است. امری که رهبر معظم انقلاب بارها در پیشرفت علمی کشور در بیانیه گام دوم و بیانات متعدد به آن اشاره فرموده اند.
وی افزود: اگر ابزار و مواد دندانپزشکی در داخل کشور با همفکری دانشجویان و متخصصان تولید شود، هزینهها به شدت کاهش خواهد یافت و میتوانیم به جای وابستگی، به تولید و نوآوری علمی دست یابیم.
آموزش علمی خارج از نظام بسته آموزشی
درویش با بیان اینکه فضای آموزشی دندانپزشکی باید از ساختار بسته و محدود خارج شود، اظهار داشت: امروز دانشجو تنها از متخصص یاد میگیرد؛ در حالی که ظرفیتهای مهمی مغفول مانده است.
راددرویش افزود: دانشجوی سالبالا میتواند به دانشجوی سالپایین آموزش دهد؛ دندانپزشک عمومی میتواند مهارتهای عملی را به گروههای آموزشی دیگر یا حتی نیروهای بهداشت ارائه کند و این موضوع در محرومیتزدایی و خدمات انقلاب نقش مستقیم دارد.»
وی تأکید کرد: نگاه انقلابی در دندانپزشکی به معنای توجه به نیاز مردم و اجرای آموزشهای کاربردی و کمهزینه است؛ نه صرفاً نمایش پرستیژ، ظاهر و تجملات فضای درمانی.
راددرویش با گلایه از برخی نگاههای تخصصمحور و بازدارنده خاطرنشان کرد: ممکن است برخی نپسندند که یک دندانپزشک عمومی آموزش ارائه دهد، اما نتیجه این کار وقتی در کف جامعه و میان مردم دیده میشود، تأثیر بیشتری بر محرومیتزدایی دارد.
وی در پایان گفت: ارائه آموزشها و خدمات ساده اما موثر، میتواند امیدآفرینی کند و نشان دهد که پیشرفت علمی در جمهوری اسلامی، برخلاف الگوی غربی، برای مردم و در خدمت مردم است؛ نه برای نمایش یا انحصار.