تربیت پژوهشگر و پیوند علم با نیازهای روز جامعه در اولویت ماست/جزئیات برنامههای هفته پژوهش
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی معاون پژوهش حوزه های علمیه در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در مرکز رسانه و فضای مجازی برگزار شد، به تشریح اولویتها و دغدغههای اصلی این معاونت در دوره جدید پرداخت و بر نقش محوری پژوهش حوزوی در تمدنسازی تأکید کرد.
وی کتابهای تولید شده توسط حوزویان را «بینظیر» و «افتخار حوزه علمیه» خواند و اظهار داشت: این آثار در عرصه تولید علم و حل مسائل، به ویژه در زمینه نظامات اجتماعی و علوم انسانی جدید، گامهای مهمی برداشتهاند که باید به سطح جامعه علمی معرفی شوند.
پنج اولویت کلیدی معاونت پژوهش حوزه های علمیه
حجتالاسلام والمسلمین عباسی در ادامه به تشریح اولویتهایی پرداخت و ابراز کرد: معاونت پژوهش وظیفه خود میداند جهت شناسایی افراد، حمایت از پژوهشهای حوزوی را در صدر برنامههای خود قرار دهد.
فرایند تربیت پژوهشگر
وی افزود: اولین اولویت معاونت پژوهش حوزه، تربیت نیروی انسانی متخصص به عنوان عامل اصلی پژوهش و پژوهشگری است. این پژوهشگر باید هم بهرهمند از دانش باشد، هم روشمند باشد و بتواند میان مباحث بنیادین و نیازمندیهای امروز جامعه پیوند ایجاد کرده و خروجی آن را به عرصه قلم درآورد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: مدارس علمیه اولین پایگاه تربیت طلبه پژوهشگر هستند و لذا تربیت اساتید توانمند در زمینه تدریس پژوهش یا تدریس پژوهشمحور دروس جاری، جزو اولویتهای معاونت است و گام دوم در این راستا، شناسایی و حمایت از طلاب مستعد در این زمینه می باشد.
اولویتبندی مسائل پژوهشی
وی با بیان این که باید نظامی از مسائل پژوهشی به صورت متوازن در عرصههای مختلف علمی و کاربردی، همراه با اولویتهای مشخص، طراحی شود، اظهار داشت: درحال حاضر، معاونت پژوهش حوزه های علمیه در ۱۵ عرصه علمی مشغول اولویتسنجی مسائل دانشهای مختلف است و اولویتبندی مسائل علمی و دینی استانها نیز در دستور کار قرار دارد که با همکاری پژوهشگران هر استان درحال شناسایی مسائل اولویتدار هستیم تا در نهایت یک نظام پژوهشی ملی تدوین شود و خود حوزویان متصدی پاسخگویی به این نظام مسائل شوند.
حمایت و اعتباربخشی پژوهشگران
حجتالاسلام والمسلمین عباسی سومین اولویت را حمایت از پژوهشگران و تسهیل و تسریع در اعتباربخشی به آنها عنوان کرد و ابراز داشت: این اولویت دهی به این خاطر است که پژوهشگران بتوانند از رتبهها و اعتبارهای نظام علمی کشور و پایگاههای استنادسازی برخوردار شوند.
وی افزود: در این راستا، دبیرخانهای تحت عنوان «دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام اسلامی»تشکیل شده است. این دبیرخانه تاکنون از قریب به ۶۰۰ طرح که برای حل مسائل مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی ارائه شده، حمایت کرده و ۳۵۰ مورد از این مسائل به تولید و انتشار کتاب منجر شده است.
راهبری و همافزایی میان نهادهای پژوهشی
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: با توجه به حجم عظیم نهادها و مراکز پژوهشی حوزوی، نیاز به راهبری و ایجاد یک همسویی واحد احساس میشود. معاونت پژوهش امیدوار است با راهاندازی شوراها و طراحی نقشههای کلان راهبری، در خدمت این مراکز باشد.
نقش حوزه در تثبیت علم و کاربردی کردن علوم
وی افزود: معاونت پژوهش حوزه، نقش حوزه علمیه، به ویژه پژوهش، در تثبیت علم در زیرساختهای پیشرفت و تمدنسازی را بسیار جدی میداند و بنا بر این است که با تقویت گفتمان علم دینی و خلق نظریههای علمی برآمده از عقلانیت متکی بر آموزههای دینی، تولید علم صورت گیرد.
رهبری جریان علم و نقد علوم وارداتی
حجتالاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: یکی از دغدغههای اصلی، رهبری جریان علم کشور از طریق تعیین اولویتهای علمی و ملی و همچنین نقد و تصحیح علوم وارداتی است که تلاش میکنند علوم انسانی غربی را به کشور تحمیل کنند.
برنامههای هفته پژوهش
معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به برنامه های معاونت پژوهش حوزه در هفته پژوهش بیان داشت: در این هفته برنامههای متعددی در حدود ۳۵ عنوان دستهبندی شده وجود دارد. یکی از مهمترین برنامهها، «زنگ پژوهش» است که روز دوشنبه در ۴۰۰ مدرسه علمیه کشور با سخنرانی آیتالله اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی افزود: شعار هفته پژوهش امسال «حوزه پیشرو و تمدن اسلامی بر پایه رسالت نبوی و حکمت علوی» است. این شعار تحت تأثیر و اخذ شده از دو اتفاق بزرگ امسال حوزه های علمیه است که عبارتند از: پیام حوزه پیشرو و سرآمد رهبری معظم انقلاب در کنگره یکصدسالگی حوزه علمیه قم و دیگری سالروز ۱۵۰۰مین سال میلاد پیامبر اعظم(ص).