۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۹۴۵
آیت الله دری نجف آبادی:

فاجعه منا ناتوانی دولت عربستان را نشان داد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله دری نجف آبادی با بیان این که فاجعه منا قضا و قدر الهی نیست بلکه سوء مدیریت و ناتوانی دولت عربستان است، خاطر نشان کرد: اما در رابطه با حادثه منا، توجیه امام جمعه آل سعود این بود که حادثه جبری و قضا و قدر بوده است و نباید در آن دخالت کرد.
آيت الله دري نجف آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی،  آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، شب گذشته در نشست بررسی راهکارهای حقوقی و فقهی پیگیری فاجعه منا که در سالن جلسات دادگستری استان مرکزی برگزار شد، با بیان این که آل سعود همیشه قانون‌گریز است، گفت: عربستان سعودی به هیچ اصلی از حقوق بین‌المللی پایبند نیست.

 

عربستان در فاجعه منا دارای مسؤولیت‌های بین‌المللی، شرعی و قانونی است

آیت الله دری نجف آبادی با بیان این که فاجعه منا قضا و قدر الهی نیست بلکه سوء مدیریت و ناتوانی دولت عربستان است، خاطر نشان کرد: اما در رابطه با حادثه منا، توجیه یکی از عالمان این کشور این بود که حادثه جبری و قضا و قدر بوده است و نباید در آن دخالت کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به این که، حجاج در لباس احرام به بدترین شکل زیر دست‌وپا مانده و به شهادت رسیدند، اظهار داشت: عربستان در فاجعه منا افزون بر مسؤولیت‌های بین‌المللی، دارای مسؤولیت‌های شرعی و قانونی نیز است.

 

عربستان به هیچ اصلی پایبند نیست

امام جمعه اراک بیان کرد: قرآن کریم فرموده هر کس داخل این حرم شود صد در صد درامان است ولی شمار زیادی از زائران در ذیحجه که از ماه های حرام است در لباس احرام در بدترین شکل با لبان تشنه و له شدن زیر دست و پای یکدیگربه شهادت رسیدند که ماهیت خبیث آل سعود را هزاران برابر به دنیا نشان داد.

 

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به این که حادثه انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت توطئه آل سعود بود، خاطر نشان کرد: کاملا مشهود است عربستان به هیچ اصلی پایبند نیست و از 200 سال قبل میان آل سعود که بار سیاسی دارد و آل شیخ که بار وهابیت دارد، تعامل ایجاد شده است.

 

بی توجهی عربستان به سهم تعیین شده از سوی اوپک

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به این که عربستان بی توجه به سهم تعیین شده از سوی اوپک برای صادرات نفت 10،3 میلیون بشکه نفت صادر می کند و بخشی از سهم 2،6 میلیون بشکه ای نفت ایران را هم به خود اختصاص می دهد، گفت: در این راستا کشوری با شیوه عربستان مخالفت نمی‌کند و همچنین  هیچ کشوری بجز ایران فاجعه منا را محکوم نکرد.

 

امام جمعه اراک در ادامه اظهار داشت: عربستان از ابتدا بنای ناسازگاری را گذاشت و تنها پس از اعلام موضع صریح مقام معظم رهبری در رابطه با بازپس‌گیری اجساد حادثه منا، دولت عربستان حاضر به همکاری با مقامات ایرانی شد.

 

نشست تخصصی بررسی راهکارهای حقوقی و فقهی پیگیری فاجعه منا توسط مرکز آموزش علمی کاربردی دادگستری کل استان مرکزی با همکاری مرکز امور حقوق بین المللی نهاد ریاست جمهوری، پژوهشکده حج و زیارت و دادگستری کل استان مرکزی برگزار شد./842/پ202/ج

 

ارسال نظرات