۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۱۰۷
استاد حوزه و دانشگاه:

برای مقابله با هجمه دشمنان علیه اسلام باید نگاه جهانی به تبلیغ داشت

خبرگزاری رسا ـ دانشور با اشاره به هجمه گسترده دشمنان علیه اسلام و تشیع، گفت: ما باید خودمان را در صحنه جهانی درگیر بدانیم و نگاه جهانی داشته باشیم یعنی در واقع مبلغ باید برای جهان آماده باشد نه صرفا برای منبرهای داخلی تربیت شود.
جهان اسلام

یوسف دانشور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود و متناسب با فهم و درک مخاطبان امروز توقعی که از حوزه علمیه می رود همگام بودن با تحولات جهان و ارائه مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: حوزه علمیه برای این کار قطعا نیاز دارد دائما وضعیت موجود، یعنی جهان اندیشه را رصد کند جهان اندیشه ای که مخاطبان ما در آن فکر می‏کنند و زندگی می‏کنند و اندیشه و افکار در زمینه‏های مختلف در آن تولید می شود.

 

وی با بیان اینکه مکتب اهل بیت(ع) باید به صورت درست بیان شود و متناسب با مخاطبان باشد، خاطرنشان کرد: اگر حوزه علمیه بخواهد با مخاطبین جهانی اش همگام سازی را ایجاد کند، باید در هر حال نظریه پردازی کند، چون همین نظریه پردازی ها است که آن را به روز می کند و باعث می شود تا با مخاطبانش منطبق شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: مخاطبین حوزه علمیه جهان اسلام نیست، مخاطبانش کل جهان است؛ بنابراین اگر حوزه علمیه بخواهد این همگام سازی را حفظ کند باید دائما در حال نظریه پردازی باشد و باید تأکید زیادی در این زمینه داشته باشد.

 

دانشور عنوان کرد: نمی توان گفت که تبلیغات منفی ضد اسلام فقط درونی است؛ بلکه در سطح جهان است به خاطر اینکه این تصورهای منفی دائما با بمباران های تبلیغاتی از طریق رسانه ها به همه کس و همه جا دسترسی دارند، که توسط رسانه های صهیونیستی با اهداف خاص در سطح جهان بخاطر خصومت با اسلام شکل گرفته است.

 

وی با تأکید بر اینکه درگیری در صحنه ی جهانی است نه در داخل، گفت: ما باید خودمان را در صحنه جهانی درگیر بدانیم و نگاه جهانی داشته باشیم یعنی در واقع مبلغ باید برای جهان آماده باشد نه صرفا برای منبرهای داخلی تربیت شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: باید بر جوی که علیه اسلام و شیعه وجود دارد غلبه کرد تا بشود در این جهان نفس کشید چون با فشاری که به تشیع و اسلام می آورند مجال نفس کشیدن را گرفته اند.

 

وی اظهار کرد: ارتباط با جوانان همیشه باید وجود داشته باشد و در مجامع دانشگاهی حضور داشته باشیم و افرادی را تربیت کنیم که بتوانند از پس مباحث بر بیایند و جواب سوالات این بخش را بدهند، این مشکلات قسمت مهمی از داستان است که خیلی نیاز تأکید ندارد ولی توجه اصلی باید بر بخش جهانی باشد.

 

دانشور افزود: ما فقط دیدمان داخلی است که این کفایت نمی کند بنابراین باید تلاش شود که دیدها جهانی شود و یک جبهه ی جهانی وجود داشته باشد تا تشیع از شرایط بدی که درآن قرار دارد نجات پیدا کند و یک نفس راحت بکشد.

 

گفت‏وگو ابزاری برای تبلیغ

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در جبهه جهانی باید در گفت‏وگو تأکید شود و با استفاده از آن ذهن مخاطب خارجی تغییر داده شود؛ بنابراین باید برای گفت‏وگو برنامه ریزی شود و تشکیلاتی به وجود آید و نباید آن را به مؤسسه و دانشگاه های واگذار کرد که رسالت شان تبلیغ اسلام نیست.

 

دانشور با اشاره به اینکه حوزه علمیه رسالت خود را تبلیغ می داند، اظهار داشت: برای اینکه در جبهه خارجی بشود کار تبلیغ را به خوبی انجام داد باید از این ابزار استفاده شود, مکانیزم استفاده از گفت وگو خیلی پوشیده نیست در آن باید چهره به چهره در جوامع حاضر شد و خود را به جهانیان معرفی کرد تا آنها با شیعیان و مسلمانان آشنا شوند و افکار بدی که نسبت به شیعیان و جهان اسلام دارند را از ذهن آنها برطرف کرد،مسؤولان حوزه علمیه باید به این مسائل توجه کنند و در واقع پیگیری آن باشند./875/ت302/ف

ارسال نظرات