۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۳۰۳۲۹۶

بهانه‌های PMD برای ادامه فشار و تحریم

خبرگزاری رسا ـ خوشبینی ویژه‌ای که همواره در موضع برخی مسؤولان نسبت به آمریکا و توافق هسته‌ای ابراز می‌شود، پاسخ زیرکانه‌ای به موضع بی‌اعتمادی امریکا نسبت به ایران نیست و موجب می‌شود که در مسیر مذاکره و هم در سیر اجرای توافق، رفتار ساده‌لوحانه‌ای از سوی این دوستان بروز کند.
تحريم‌ها

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بهانه‌های PMD برای ادامه فشار و تحریم، هنگامی که مقام معظم رهبری برجام را «ضعیف و پرابهام» توصیف کردند، نقطه تأییدی بر انتقادهایی بود که در ساختار توافق صورت گرفته و تعهدات گوناگون هسته‌ای ایران در قبال تکیه بر محورهای سستی است که امکان مانور و بازی را به طرف مقابل می‌دهد و به دلیل فقدان شفافیت در ماهیت رفتار آنها، ارزیابی از ارزش بده بستان و توازن در توافق را غیر ممکن می‌کند. 

 

پذیرش تعهدات فرا پروتکلی و بازرسی‌های ویژه و ارائه اطلاعات فردی و ساختاری در ازای این بوده که آژانس بین‌المللی هسته‌ای، پرونده PMD را پایان یافته اعلام نماید و سپس مراحل بعدی در برجام به مرحله اجرا برسد، اکنون و در فاصله اندکی از موعد ارائه گزارش کتبی دبیر کل آژانس به شورای حکام زمزمه بهانه‌های جدید در این پرونده به‌گوش می‌رسد. این همان مسئله‌‌ای است که امریکایی‌ها معمولاً هم در مسیر توافق و هم در اجرای توافق به عنوان صفت رندانه و زیاده‌خواهانه از خود نشان می‌‌دهند.

 

دلیل این است که امریکا برای ارائه فشار و شانتاژ و باج‌خواهی جدید نیازمند حفظ اهرم‌های گذشته است. ماهیت عملی باز نگه داشتن بخشی از پرونده PMD آن است که به سادگی در بخش‌های فنی و تحقیق و توسعه وقتی تأسیسات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای و امکان گره زدن فعالیت‌های هسته‌ای به توانمندی‌های موشکی، ظرفیت‌سازی کنند.

 

اگر به رئیس‌جمهور محترم یا تیم مذاکره‌کننده این انتقاد را با اصرار مطرح می‌کردیم، ناظر به شناخت دقیق از امریکا و عدم اعتماد به دشمن و ترفندهای مذاکراتی آن بود ولی از سوی این عزیزان و بزرگان با بی‌مهری،‌تخطئه و اتهام روبه‌رو شد.

 

این بهانه با اقدامات و تلاش‌های برخی ایالت‌های امریکا برای تهی سازی ظرفیت‌های احتمالی در تعامل اقتصادی کشورها و شرکت‌ها با ایران، نشان از عزم جدی امریکاست تا راهبرد اصلی این کشور که به قول گراهام لیندسی، با هدف براندازی دست به مذاکره هسته‌ای با ایران زده‌اند، امکان پیگیری بدهند، یعنی مذاکره و توافق برای پایان دادن به پرونده بحران مصنوعی علیه ایران نیست، چرا که اساس آن، بهانه و پوشش و ابزاری برای اجرای سیاست فشار و فرسایش در مسیر و راهبرد براندازی نظام سیاسی ایران بوده است.

 

خوشبینی ویژه‌ای که همواره در موضع برخی مسئولان نسبت به امریکا و توافق هسته‌ای ابراز می‌شود، پاسخ زیرکانه‌ای به موضع بی‌اعتمادی امریکا نسبت به ایران نیست و موجب می‌شود که در مسیر مذاکره و هم در سیر اجرای توافق، رفتار ساده‌لوحانه‌ای از سوی این دوستان بروز کند.

 

این یکی از دهها نکته و اشکالی است که در توافق هسته‌ای وجود دارد و باید برای دبه‌های امریکایی آماده باشیم که در مجموع اهمیت محورهای 9‌گانه مجلس و کمیسیون بررسی برجام و محورهای دهگانه شورای عالی امنیت ملی و به ویژه الزامات 9‌گانه رهبری در چگونگی اجرای توافق هسته‌ای، بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند. مسئولیت کمیته‌های نظارتی در مجلس و در شورای امنیت ملی، یک مسئولیت تاریخی و تعیین کننده است که مسامحه و ساده‌لوحی در آن مساوی با زیان راهبردی است./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات