۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۳۰۳۲۳۶
آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه باید رنگ و بوی اندیشه علامه طباطبایی به خود گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بزرگداشت علامه طباطبایی به این معنا است که حوزه باید رنگ و بوی اندیشه و فکر علامه را بگیرد، گفت: علامه 17 سال شبانه روز مشغول مطالعه و تحقیق بود گاهی برخی تصور می کنند که علامه بدون هیچ تلاش و کوششی به آن مقام رسیده است.
دوازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن کريم در دارالقرآن علامه طباطبايي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور سه شنبه شب در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: عناصر گوناگونی وجود دارد که پس از سال ها می تواند شخصیتی ارزشمند به جامعه تحویل دهد.


وی افزود: ایمان، علم، تقوا، استقامت و پشتکار، اراده های قوی و استوار، صبر و بردباری از مجموعه عناصری است که می تواند انسانی را به افرادی همانند علامه طباطبایی، حضرت امام(ره) و شهید مطهری تبدیل کند، در هیچ مکتبی به اندازه اسلام برعلم سرمایه گذاری و تاکید نشده است.


امام جمعه قم با بیان این که آیات قرآن در زندگی انسان امید بخش، راهگشا و نقش آفرین است، اظهار داشت: امام کاظم(ع) فرمودند انسان باید با عالمی نشست و برخاست داشته باشد که او را از 5 چیز به 5 چیز دیگر هدایت کند، یکی از این موارد تبدیل شک انسان ها به یقین است؛ آثار علامه طباطبایی چنین فایده ای برای انسان ها دارد.


وی ادامه داد: از دیگر موارد که حضرت فرمودند تبدیل کینه مردم به تواضع است، مرحوم علامه در عمرش از کلمه «من» استفاده نمی کرد؛ فقر زندگی ایشان را فرا گرفته بود اما با این وجود اخلاص، انسانیت و صفا در این عالم وارسته موج می زد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بزرگداشت علامه طباطبایی به این معنا است که حوزه باید رنگ و بوی اندیشه و فکر علامه را بگیرد، ابراز داشت: علامه 17 سال شبانه روز مشغول مطالعه و تحقیق بود، گاهی برخی تصور می کنند که علامه بدون هیچ تلاش و کوششی به آن مقام رسیده است؛ این عالم وارسته 20 سال برای تفسیر المیزان تلاش کرد.


وی عنوان کرد: حوزه علمیه قدردان علامه طباطبایی است و فضلای حوزه از آثار فقهی، تفسیری، اصولی و دیگر آثار ایشان به عظمت یاد کرده و به آنها مراجعه می کند، وجود بیش از 400 کلاس تفسیر شاخه هایی از همان شجره طیبه علامه است.


نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی از هیچکس کینه ای بردل نداشت از این رو بر اساس روایت عداوت را به نصیحت تبدیل می کرد، اگر خداوند انسانی را برای خدمت در مسیر بندگانش برگزیند تحمل و بردباری به او عنایت می کند.


وی اضافه کرد: متأسفانه تا زمانی که افرادی همانند علامه طباطبایی در قید حیات هستند آن گونه که بایسته و شایسته است قدر آنان دانسته نمی شود اما زمانی که از میان ما می روند افسوس می خوریم؛ شهید مطهری درباره تفسیر المیزان علامه می فرماید تفسیری با این قوت و قدرت نمی تواند تنها تراوش فکر و اندیشه انسانی باشد.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که علامه طباطبایی مردم را از رغبت به دنیا به سوی زهد دعوت می کرد، گفت: اگر خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد به او توفیق می دهد تا از عمر خود بهترین استفاده ها را انجام بدهد؛ علامه دو سال از عمر خود را در یکی از روستاهای تبریز به کشاورزی مشغول بود.


وی افزود: علامه طباطبایی اراده ای قوی و استوار داشت، در اواخر عمر این عالم وارسته پزشکان اعلام کرده بودند که به دلیل استفاده بسیار علامه از تفکر و اندیشه سلول های مغز ایشان اشباع شده بود؛ امروزه نیز باید قدر سرمایه های حوزه را دانست تا در آینده دچار افسوس نشویم./1323/پ202/ج

ارسال نظرات