۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۳۰۲۷۷۸
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت انعطاف و تواضع همسران در جهت حفظ بنیان خانواده

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در زندگی باید اهل مدارا و انعطاف باشیم و به نفع هم کنار بیاییم، گفت: باید با هم سازگار باشیم، اگر کسی بگوید:« همین که من می‎گویم!» هنر نیست؛ همچنین همسران باید طوری رفتار کنند که اقتدار مردان را حفظ کنند و در مقابل همسرشان بگو مگو نکنند.
حجت الاسلام عدالتيان

حجت الاسلام مهدی عدالتیان استاد حوزه و دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به مصادیق حسن خلق و ویژگیهای خانواده مهدوی اظهار کرد: چهره باز، زبان بدون نیش و کنایه، افزایش تحمل و تغافل و مدارا از مصادیق حسن خلق به شمار می روند.

 

وی ادامه داد: تغافل به این معناست که انسان خود را به غفلت بزند و مدارا کند یعنی در غیر از واجبات و محرمات با یکدیگر همراهی کنند، مثلا به همسر خود بگوید که شما این طور می خواهید و همین کار را نیز انجام می دهیم، همچنین این تعبیر که گاهی گفته می شود فلانی یک دنده  و لجباز است و حرفی جز حرف خودش را قبول ندارد، صفت خوبی نیست و انسان باید انعطاف داشته باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخن پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: ایشان در روایتی بیان می کنند که آن چنان که به من درباره واجبات تاکید شده است، درباره مدارا نیز تاکید و توجه صورت گرفته است، ایشان در روایتی دیگر فرمودند که « اَمَرَنی رَبِّی بِمُداراةِ النَّاسِ کَما اَمَرتُ بالنُّبُوَّة» و نیز آن حضرت فرموده‎اند: « أمِرتُ بِالمُداراةِ کَما أمِرتُ بِالفَرائِضِ».

 

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به این روایت و ضرورت مدارا تصریح کرد: ایشان می فرمایند که من مأمور به مدارا با مردم شدم، همان گونه که به واجبات امر شده‎ام، این تعبیر، تعبیر جذاب و جالب است یعنی به همان میزان که تأکید شده است واجبات ما فوت نشود، به همان نسبت، درباره مدارا تأکید شده است.

 

وی افزود: پس باید در زندگی اهل مدارا و انعطاف بوده و به نفع هم کنار بیاییم و با هم سازگار باشیم. اگر کسی بگوید:« همین که من می‎گویم!» این زندگی نیست و اینکه هر چه من می‎گویم، همان شود هنر نیست؛  هنر، انعطاف داشتن است. همچنین همسران باید طوری رفتار کنند که اقتدار مردان را حفظ کنند و در مقابل همسرشان نایستند و با او بگو مگو نکنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت کمک به هم در زندگی خانوادگی خاطر نشان کرد: همه باید در زندگی به هم کمک کنند، اطاعت همسران از هم و ملاحظه کردن یکدیگر زندگی را شیرین می کند و ان را از تلخی می رهاند؛ در حقیقت باید اقتدار مردان حفظ شود تل پایه های زندگی سست و متزلزل نشده و احترام به هم رعایت شود. تکبر داشتن و سوء مدیریت در خانواده اسلامی نیز نتایج اسف باری را به دنبال دارد.

 

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که تواضع و فروتنی از صفات برجسته خانواده های اسلامی است، تاکید کرد: از مدیریت یک خانواده گرفته تا مدیریت شرکت های بزرگ باید همه تواضع داشته باشند و از خود انعظاف نشان دهند، همچنین درباره تغافل امیر مومنان نیز سفارش های زیادی شده است، روایت «مَن لا یَتَغافَلُ عَن کَثیرٍ مِنَ الاُمورِ تَنَغَصَتَ عَیشَتُه» نیز به همین منظور به کار رفته است، به این معنی که  هر کس در بسیاری کارها خود را به غفلت بزند، زندگی بر او سخت خواهد شد./864/302/ب3

ارسال نظرات