۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۲۲۴۷
واکنش حجت الاسلام نقویان به بازتاب سخنان اخیرش:

سخنانم تقطیع شد/ به رسانه‌‌های کشور نمره قبولی نمی‌دهم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نقویان به انتشار نادرست و ناقص سخنانش در برخی رسانه ها و ایجاد جنجال در پی آن واکنش نشان داد و گفت: تأسف می خوریم که فضای گفت و گوی بی غرض و مرض و بدون جانبداری در کشور ما کم است.
حجت الاسلام ناصر نقويان

حجت الاسلام ناصر نقویان استاد حوزه و دانشگاه با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، به انتشار نادرست و ناقص سخنانش در برخی رسانه ها و ایجاد جنجال در پی آن واکنش نشان داد و گفت: تأسف می خوریم که فضای گفت و گوی بی غرض و مرض و بدون جانب داری در کشور ما کم است.


وی افزود: اگر در محافل به ویژه در حوزه به تعبیر حضرت آقا کرسی های آزاداندیشی برگزار می شد دوطرف یا چند طرف یک موضوع دوستانه، مهربانانه و با منطق با موازین عقل و عدل با یکدیگر گفت وگو می کردند بسیاری از ان نقاط ابهام روشن و آشکار می شد.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروزه هر کس بر اساس مطلبی که در سایت و شبکه اجتماعی دیده یا فردی برایش نقل کرده قضاوت می کند، اظهار داشت: چون مسأله شفاف نیست نسبت به بنده ای که گوینده هستم مواردی نسبت داده می شود.


وی ادامه داد: متأسفانه سخنان بنده را تقطیع کردند اگر قرآن کریم نیز تقطیع شود معانی آن 180 درجه تغییر می کند، اگر «لاتقربوا الصلوة» آورده شود اما «و انتم سکری» نباشد چه معنایی برداشت می شود، همین بلا را برخی بر سر بسیاری از مطالب انجام می دهند و آنها را تقطیع می کنند.


حجت الاسلام نقویان با بیان این که ما برای تقطیع و مونتاژ سخنان خود گله داریم، ابراز داشت: اگر بیست دقیقه از سخنرانی گوش داده شود دارای مقدمه، مؤخره، ذی المقدمه هایی است که اگر همه این موارد با هم در نظر گرفته شود نتیجه به گونه ای دیگر می شود؛ اما اگر بخشی از سخنان به تنهایی پخش شود اوضاع تغییر می کند.


وی عنوان کرد: یکی از روزنامه های مخالف طیف آیت الله خزعلی تیتر زده بود که آقای خزعلی در زمانی که بحث تساهل و تسامح بسیار در کشور داغ شده بود گفته بودند کسانی که قائل به تساهل و تسامح هستند بیایند تا من یک کشیده به آنها بزنم؛ این مسأله را در صفحه نخست روزنامه تیتر می کنند بعد می نویسند ادامه در صفحه 6 حال چه کسی آن صفحه را مطالعه می کند؛ جالب این است که با مراجعه به صفحه توضیحات می بینیم که ایشان گفته بیایند من یک کشیده به آنها بزنم آیا باز هم تسامح می کنند یا کشیده را با کشیده جواب می دهند، اگر این ضمیمه نبود چه برداشتی از صحبت های ایشان صورت می گرفت.


استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در مسأله دست دادن امام حسین(ع) بخشی از سخنان حذف شده است، کسی می تواند بحث کند که اهل این علم باشد به عنوان مثال یک طلبه در مسائل پزشکی نمی تواند بحث کند که چرا برای وی آمپول یا دارویی درنظر گرفته شده است.


وی اضافه کرد: بنده وقتی ملاحظه می کنم تاریخ مسلم و قطعی شیعی و مورد اتفاق همه بزرگان نقلی دارد آن را بیان می کنم اما کسی که از تاریخ هیچ نمی داند چه حقی دارد بر اساس ساختار ذهنی خود قضاوت هایی انجام دهد؛ با چنین آدمی نمی توان بحث کرد.


حجت الاسلام نقویان با بیان این که حوزه براساس رسالت خود باید افراد را دعوت کرده تا از خود دفاع کنند، گفت: اگر پس از چنین جلسه ای معلوم شد سخنان بر اساس منابع نبود آن زمان می توان توصیه کرد که باید بیشتر درس خواند یا انتقادی مطرح شود.


وی با اشاره به شبهاتی که در برخی رسانه علیه وی مبنی بر این که آقای نقویان مسائل علمی را در جلسات همسو با جریان های سیاسی خاصی مطرح می کند، افزود: این سخن اصلا صحیح نیست.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مطرح کردن چنین سخنانی تنها برداشت یک طرفه است، اظهار داشت: متأسفانه بدون این که سخنان شنیده شود قضاوت صورت می گیرد و این یک قضاوت یک جانبه و ناعادلانه است.

 

توزیع محتوا از سوی حوزه علمیه دچار اختلال است
وی به وضعیت توزیع محتوا در حوزه علمیه پرداخت و ادامه داد: این سامانه بسیار ضعیف بوده و بسیاری از اختلالات به همین مسأله باز می گردد، معرفت بایستی به تربیت تبدیل شود؛ تا دانش به منش و معرفت به تربیت تبدیل نشود کارها نقص دارد.


حجت الاسلام نقویان با بیان این که حوزه علمیه باید یک شبکه درست توزیع معارف به زبان روز داشته باشد، ابراز داشت: انبیا به لسان قوم و مردم سخن می گفتند اما برخی از طلاب به لسان قم به جای قوم سخن می گویند، تا لسان «قم» به لسان «قوم» تبدیل نشود مخاطب نخواهیم داشت.


وی عنوان کرد: باید سخنان همگان حتی دشمن را درست شنید سپس به مقابله با آنها پرداخت، بنده به رسانه های کشور در نقل صحیح نمره قبولی نمی دهم؛ چون معمولا به صورت ناقص و غرض دار نقل می کنند، مجله زن روز مبتذل ترین مجله زمان شاه بود شخصی سلسله مقالاتی به اصطلاح علمی علیه حجاب منتشر می کرد؛ شهید مطهری در آن زمان مقالاتی در جواب این شخص منتشر می کند و مدیر مسؤول مجله زن روز زمان شاه را وادار می کند که طبق قانون مطبوعات باید جوابیه را منتشر کنند.


استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بنده احساسم این است که آن مجله منصف تر بوده است، اگر در حال حاضر بنده بخواهم به برخی از روزنامه ها و مطبوعات مطلبی بدهم منتشر نمی کنند و می گویند که فلانی این وری و آن وری است که این کار نادرست است؛ قرآن می فرماید باید با انصاف سخن گفت؛ اگر می خواهیم حرف حق در جامعه برقرار باشد ابتدا باید شفاف سازی کنیم./1323/پ200/س

ارسال نظرات