۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۳۰۱۸۹۶
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور:

مؤسسات حوزوی با تولید علم می‌توانند وضعیت اقتصادی خود را مدیریت کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌‌های علمیه کشور ضمن درخواست از مؤسسات حوزوی به منظور تأمین هزینه‌های خود به وسیله خروجی شان، گفت: در صورت توجه به مصرف کننده نیازهای مادی پژوهش‌های حوزوی تأمین خواهد شد و با نزدیکی به مصرف کننده‌ها علوم مختلف از نیازهای دینی بهره‌مند می‌شوند.
حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در مراسم افتتاح ساختمان جدید پژوهشکده حدیث با اشاره به برنامه‌ریزی برای شناسایی و تربیت نیروی انسانی متخصص و به کار گیری این افراد در موارد مختلف گفت: در تولید دانش باید مصرف کننده را بشناسیم و متناسب با نیازهای او فعالیت کنیم.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: مؤسسات وابسته به حوزه‌های علمیه باید اقتصاد علم خود را مدیریت و تأمین کنند؛ این مراکز با یک برنامه‌ریزی 10 ساله باید بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند تا بحران‌های اقتصادی بر آن‌ها بی تأثیر باشد؛ فعالیت‌های علمی پایه اقتصاد دانش خود را تأمین کنند و در این مسیر علومی باید تولید شود که مصرف کننده خواهان آن باشد.
 
وی در بیان تفاوت علوم حدیث و دیگر علوم اظهار داشت: کتاب و حدیث منبع دانشی ما هستند؛ از این رو نباید حدیث را یک رشته یا گرایش در علوم اسلامی در نظر گرفت؛ اقتصاد، فقه، علوم تربیتی و روانشناسی به احادیثی نیازمند هستند تا راهگشای این علوم باشد؛ پس علوم حدیث از دانش‌های بنیادین ما و بسیار مهم است.
 
حجت الاسلام عماد ممیزی علوم حدیث را خوب ارزیابی کرد و گفت: مفید است که این مرکز در هر دوره گزارشی از علوم، دانش آموختگان، نهادها، کتب و محصولات خود ارائه کند که در چه حدی از فعالیت قرار دارد.
 
وی با پیشبینی هجمه غیر قابل انتظار در سال‌های آینده به احادیث تشیع ابراز داشت: با توجه به کارهایی که مذاهب و فرق دیگر اسلامی انجام می‌دهند می‌توان پیش بینی کرد که در سال‌های آینده هجمه گسترده‌ای به احادیث ائمه اطهار(ع) وارد شود که لازم است تا پژوهشگران بخش حدیث فعالیت خود را جدی‌تر دنبال کنند.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور رصد مراکز رغیب، هم سو و معارض را از پژوهشگران حدیث خواستار شد و گفت: شما باید بدانید که اهل سنت در عرض ما چه کارهایی را انجام می‌دهند و اطلاعات جامعی از نتایج تحقیقات آن‌ها برای بررسی و مقابله داشته باشید.
 
وی سرانه جهان تشیع را به لحاظ دانشمندان نسبت به عموم مردم بیش از اهل سنت در سالیان گذشته ارزیابی کرد و گفت: در این سال‌ها اهل سنت سعی کرده‌اند تا این نسبت را کاهش دهند اما هنوز موفق نشده‌اند؛ در این مسیر ما نیز باید تلاش دیگری به خرج دهیم و فاصله خود را از لحاظ سرانه دانشمندان کشور بهبود بخشیم.
 
حجت الاسلام عماد خواستار نزدیکی بیشتر علوم بنیادین قرآن و حدیث به علوم روز شد و گفت: در زمینه‌های نانو، فضا، زیست شناسی و علوم و فناوری ظرفیت‌های فراوانی برای استفاده از احادیث وجود دارد که دانشمندان حدیث باید به علوم روز توجه بیشتری داشته باشند و در جهت رفع مشکلات علوم مختلف بکوشند./836/پ202/ف
ارسال نظرات