۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۷۴۵
رییس مرکز کامپیوتری نور در گفت‌وگو با رسا؛

مرکز کامپیوتری نور تتبع و شناسایی منابع را آسان کرد/ تربیت مدیران کارآمد از ویژگی‌های مدیر موفق است

خبرگزاری رسا ـ این مرکز تاکنون توانسته است با استفاده از کادری مجرّب و متخصص در زمینه علوم اسلامی و دانش رایانه، نرم افزارهای متعددی را در موضوعات مختلف اسلامی تولید کرده و متون ارزشمند دینی را در اختیار جامعه علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور قرار دهد.
حميد شهرياري

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با عنایت رهبر معظم انقلاب به منظور ارائه معارف اهل‌بیت(ع) در قالب‌های نو با امکانات رایانه‌ای در سال 1368 تأسیس شد که خوشبختانه در حال حاضر نیز یکی از مراکز مهم کشور در امر تولید نرم‌افزارهای دینی به شمار می‌آید.

 

حجت‌الاسلام دکتر حمید شهریاری، ریأست مرکز کامپیوتری نور را بر عهده دارد که چندی پیش در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تعیین شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن حکم ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را نیز تعیین کردند.

 

اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رییس جمهور(رییس شورای عالی)، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس قوه قضائیه، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رییس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج‌اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه میرزایی که برای مدت سه سال تعیین شدند.

 

ما نیز برای بررسی وضعیت مرکز کامپیوتری نور به سراغ حجت‌الاسلام حمید شهریاری رفتیم که در ادامه متن این‌ گفت‌وگو را از نظر می‌گذارنید؛

 

 

رسا ـ مرکز کامپیوتری نور چند سالی است که فعالیت خود را و با چه هدفی آغاز کرده است؟

 

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سال 1368شمسی، با عنایت رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای مدّظلّه العالی با هدف به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در نشر و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی تأسیس گردید.

 

این مرکز تاکنون توانسته است با استفاده از کادری مجرّب و متخصص در زمینه علوم اسلامی و دانش رایانه، نرم افزارهای متعددی را در موضوعات مختلف اسلامی تولید کرده و متون ارزشمند دینی را در اختیار جامعه علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور قرار دهد.

 

حضور در فضای مجازی با راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی به منظور انتشار اطلاعات و منابع گرانسنگ علوم اسلامی و انسانی با قابلیت‌های متنوع، و عرضه نرم افزارهای سازگار با سیستم عامل‌های متنوع گوشی‌های همراه، تأسیس بانک‌های اطلاعات منابع اسلامی در مراکز علمی و فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های اطلاع ‌رسانی سراسری و حضور پیوسته در مجامع اطلاع ‌رسانی جهانی جهت عرضه منابع اسلامی دیجیتالی از دیگر خدمات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مسیر عرضه و تبلیغ علوم و معارف حقّه اهل‌بیت(ع) به شمار می‌آید.

 

البته افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نشانی «noorsoft.org» مراجعه کنند.



رسا ـ به نظرتان با راه‏اندازی این مرکز به چه میزان نیازهای طلاب جبران شد؟

 

بر پژوهشگران روشن است که فرآیند تولید علم با مقدمه‌ای سخت و دشوار به نام تتبع و شناسایی منابع روبرو است. این روند مقدماتی بیشترین وقت و فرصت محقق را به خود اختصاص می‌دهد و انرژی و توان پژوهشگر را مصروف خود می‌دارد. در این مرحله است که دانش فناوری اطلاعات به خدمت در می‌آید و مسیر تتبع را برای محقق کوتاه کرده و هزینه زمانی، عمری و مالی تحقیق را به شدت کاهش می‌دهد.

 

این خدمت رسانی به طلاب و حوزه‌های علمیه و عموم محققان علوم اسلامی و انسانی توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طی دو دهه گذشته با قوت و پویایی تمام ادامه داشته و دارد.

 

معتقدیم که نرم افزارهای نور نه تنها نیازهای طلاب، حوزویان و دانشگاهیان داخل را برطرف ساخته که جامعه محققان اسلام شناس در گستره‌ای جهانی را سیراب کرده است. این ادعا را با انجام تحقیقات میدانی مختصری در مراکز علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج می‌توان به اثبات رساند.

 

 

رسا ـ به چه میزان در کارتان نوآوری و پویایی وجود دارد؟

 

بنیان‌های دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نوآوری و پویایی استوار است و هر نهاد یا سازمانی که با بهره‌گیری از این نوع دانش به تولید علم و ارائه برنامه‌های کاربردی مرتبط با دانش افزایی اشتغال دارد، ناگزیر از روزآمد سازی راهبردها و پویایی تولیدات خود است.

 

مرکز نور نیز با حضور در فضای مجازی و ارائه برنامه‌ها و داشته‌های غنی علمی و پژوهشی خود در محیط کاربری گوشی‌های همراه، پیوسته پویایی و نوآوری را مد نظر داشته است.

 

رسا ـ احساس نمی‏کنید قدری نسبت به گذشته طلاب از این نرم‏افزارها اشباع شده‏اند؟ فکر نمی‏کنید با توجه به وجود سیستم‏های اندرویدی بر روی تلفن‏های همراه که سبب کاهش رغبت به این نرم‏افزارها شده، شما از قافله عقب هستید؟

 

برای پاسخ به این سؤوال باید به داده‌ها و یافته‌های آماری توجه کرد و به فعالیت‌های مرکز نور در فضای مجازی و بسترهای تلفن‌های همراه نگاهی افکند. به این منظور با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی نور به نشانیnoorsoft.org اطلاعات لازم را دریافت نماید و یا با امور کاربران این مرکز که پیوسته با جامعه وسیع مخاطبان و کاربران نور در ارتباط است و از بانک‌های اطلاعاتی مناسب در زمینه برخوردارند، گفت‌وگویی ترتیب دهید.

 

در خصوص نرم افزارهای تلفن همراه این مرکز از حدود 5 سال قبل تاکنون ورود پیدا کرده و در مرحله نخست با ارائه هزاران جلد کتاب تحت سیتم عامل جاوا(Java) و سیمبین(Symbain) نرم افزارهای متعددی برای تلفن‌های همراه عرضه کرد و سپس با به صحنه آمدن سیستم عامل اندروید(android) نرم افزارهای دیگری که شاخص آن کتابخوان همراه نور است را با بیش از 5 هزار جلد کتاب تولید و ارائه کرد. اخیراً نرم افزارهای دیگری سازکار با سیستم عامل تلفن همراه آی.او.اس(iOS) نیز مانند قرآن و تفسیر و منابع پیرامون آن ارائه نموده است.

 

همچنین امکان استفاده از تمامی نرم افزارهای دسکتاپی نور(desktop) تحت سامانه سداد نور فراهم شده است. در این سامانه نرم افزارهای نور به واسطه نرم افزار کاربردی «سیتریکس»(Citrix) افزون‌بر رایانه شخصی بر روی گوشی‌های همراه و تبلت نیز اجرا می‌شود.

 

 

رسا ـ آیا سطح پژوهشگرانتان را در درجه نخست می‏دانید یا همچنان نیاز به کار دارند؟

 

از آنجا که این مرکز با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات به پژوهش و تولید و توزیع علم اشتغال دارد و از سویی با قشر فرهیخته حوزوی و دانشگاهی مرتبط می‌باشد، توانسته است نیاز این دو طیف مخاطب را با تجمیع پژوهشگرانی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی در قم و تهران تا حدودی مرتفع نماید و از ساختاری تخصصی و کارآمد از محققان در معاونت پژوهشی مرکز نور استفاده کند.

 

رسا ـ برنامه‏ای برای آموزش کارکنان جهت ارتقای سطح دانش آنها دارید؟

 

برنامه‌های متعددی توسط مدیریت منابع انسانی مرکز نور تدوین شده است که در موضوعات مدیریتی، فنی و تخصصی، اطلاع رسانی و پژوهشی با دعوت از اساتید مجرب از حوزه و دانشگاه برنامه‌ریزی و با شرکت مدیران میانی و گروه‌های مرتبط به اجرا در آمده است.

 

این آموزش‌ها در معاونت فنی با پیدایش پیشرفت‌های فناورانه در حوزه رایانه و ارتباطات به صورت کنفرانس و فرصت‌های مطالعاتی ارائه می‌گردد.

 

رسا ـ با این همه مشغله آیا حضور کافی و مؤثری نیز در مرکز کامپیوتری نور دارید؟

 

از ویژگی مدیر موفق در سازمان، تربیت و ساماندهی مدیران کارآمد است که بر اساس روال‌ها، راهبردها و سیاست‌های از پیش تعریف شده بتوانند اهداف سازمان را محقق سازند که بحمدلله در مرکز نور از چنین مدیران موفق و کارآمدی بهره‌مندیم.

 

 

رسا ـ تجربه حضرتعالی در مرکز کامپیوتری نور به چه میزان در شورای فضای مجازی و قوه قضاییه مؤثر بود؟

 

در قوه قضائیه با همراهی تیم متخصص حوزه «آی تی» و مدیران مجرب این مرکز توانستیم سامانه‌ای طراحی و راه اندازی کنیم که تمامی پرونده‌های قضایی و مراحل رسیدگی، پیگیری و غیره به صورت مکانیزه انجام شده و انجام عملیات به صورت سنتی در این روند به حداقل رسیده است.

 

بهره‌گیری از شبکه‌های رایانه‌ای در مراکز قضایی سراسر کشور و ارتباط یک پارچه میان متولیان این حوزه از دست آوردهای همکاری مرکز نور با قوه قضاییه است.

 

شورای عالی مجازی نیز با ترکیب ویژه‌ای که دارد می‌تواند با ارائه مشورت و در اختیار قراردادن تجربیات حوزه «آی تی» و فضای مجازی به ویژه در زمینه اخلاق در محیط مجازی به سهم خود در تحقق اهداف عالیه رهبر معظم انقلاب برای هدایت و راهبری فضای مجازی مؤثر باشد.

 

رسا ـ آیا در آنجا نیز منشأ تحولات بوده‏اید؟

 

در قوه فضاییه توانستیم با ایجاد معاونت آمار و فناوری اطلاعات بهره‌گیری از رایانه و شبکه‌های اطلاعات را در شعب قوه قضاییه در سراسر کشور تروج دهیم و با به کارگیری نرم افزارها، فرآیند بازپرسی و دادرسی را کوتاه کرده و تحولی در آرشیو و بایگانی مدارک و مستندات قضایی و بازیابی سوابق مراجعین و پرونده‌های قضایی به وجود آوریم.

 

 

رسا ـ برای آینده مرکز و پویایی آن چه برنامه‏ای دارید؟

 

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی متناسب با تحولات فضای مجازی و رویکردهای فناورانه در محیط مجازی برنامه‌ها و راهبردهایی متناسب را طراحی و در دست پیاده سازی دارد.

 

تأسیس و روزآمد سازی پایگاه مجلات علوم اسلامی و انسانی نورمگز، ایجاد روش‌های فروش و عرضه محصولات نرم افزاری در پایگاه‌های اینترنتی، ارائه برنامه‌های کاربردی در محیط‌ها و سیستم‌های عامل تلفن همراه، همکاری با اپراتورهای تلفن همراه، عرضه هزاران جلد کتاب از منابع اصیل و بعضا منحصر به فرد علوم اسلامی در فضای مجازی از طریق پایگاه نورلایب و روزآمد سازی مداوم آن، ایجاد دسترسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور به پایگاه مشابهت یاب مقالات(سمیم نور) و همچنین انجام طرح‌های مطالعاتی برای همگام سازی برنامه‌های نور با تحولات جدید حوزه «آی تی» بخشی از برنامه‌های حال و آینده مرکز نور محسوب می‌شود.

 

رسا ـ ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

/993/402/ر

ارسال نظرات