۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۳۰۱۳۹۵
معاون امور حج و زیارت سازمان حج:

فاجعه منا از سوی مسؤولان و رسانه‌ها پیگیری شود

خبرگزاری رسا ـ محمدی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری فاجعه منا از سوی مسؤولان گفت: باید فاجعه منا از سوی مسؤولان و رسانه‌ها پیگیری شود و به دلیل این که موافقت‌نامه‌های میان دولت‌ها جنبه حقوقی ندارد، از راه‌های مختلف برای مسؤولیت پذیری دولت عربستان اقدام شود.
حميد محمدي، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج وزيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمید محمدی معاون امور حج و زیارت سازمان حج، پیش از ظهر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری فاجعه منا از سوی مسؤولان اظهار داشت: فاجعه منا به دلیل وسعت و تقدس مکانی آن بسیار اهمیت دارد.

 

معاون امور حج و زیارت سازمان حج با اشاره به بی‌کفایتی و سوء تدبیر دولت عربستان ابراز داشت: فاجعه منا باید با همسو کردن کشورهای مصیبت دیده و فعال کردن سازمان‌های مردم نهاد پیگیری شود.

 

وی به دروغ‌پردازی و باج‌گیری رسانه‌ای دولت عربستان اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدا در رسانه‌های عربستان بر بحث ازدحام جمعیت تأکید می‌شد، تا بی‌تدبیری‌ خودشان را پوشش دهند.

 

محمدی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی که با مدیران کاروان‌ها و مسؤولان دیگر شده بود، قرار شد که حاجیان ایرانی از مسیر «سوق العرب و جوهره» به سمت جمره حرکت کنند، اما هنگامی که به خیابان می‌رسند، نیروهای امنیتی عربستان همه زائران را به خیابان 204 هدایت می‌کنند که در این خیابان فاجعه رخ می‌دهد.

 

وی به طرح توسعه مسجدالحرام اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح توسعه مسجدالحرام، دولت عربستان در مراسم حج امسال، ظرفیت حاجیان را بیست درصد کاهش داده بود و حاجیان عربستان نیز به سال‌های قبل کمتر بود.

 

معاون امور حج و زیارت سازمان حج افزود: جمعیت حاجیان امسال در حدود دو و نیم میلیون نفر بود، در حالی که عربستان تجربه پنج میلیون زائر را نیز داشته است، از این‌رو فاجعه امسال با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی آل سعود همراه بود.

 

وی با اشاره به عمق فاجعه منا یادآور شد: در این فاجعه، نیروهای امنیتی و امدادی عربستان بسیار کم‌کاری کردند، چنان که بعد از فشار جمعیت، گرمای هوا و تشنگی حاجیان،‌ اقدام مؤثری برای جلوگیری از گسترش فاجعه انجام ندادند و حتی با ایجاد حصار امنیتی و ممنوعیت ورود به مکان فاجعه از کمک‌رسانی به حاجیان جلوگیری کردند.

 

محمدی مدیریت حج را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق خواند و تأکید کرد: باید فاجعه منا از سوی مسؤولان و رسانه‌ها پیگیری شود و به دلیل این که موافقت‌نامه‌های میان دولت‌ها جنبه حقوقی ندارد، از راه‌های مختلف برای مسؤولیت پذیری دولت عربستان اقدام شود./908/پ202/ف

ارسال نظرات