۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۳۰۰۴۱۸
حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی:

فرهنگ عمومی مردم ایران تن به سازش نمی‌دهد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه پردیسان با بیان این‌که فرهنگ عمومی از سه لایه اعتقادات، ارزش‌ها و رفتارها شکل می‌گیرد، گفت: رفتارها منبعث از ارزش‌ها، و ارزش‌ها منبعث از اعتقادات است؛ با نگاه و دقت به رفتارهای مردم ایران در می‌یابیم که فرهنگ عمومی این کشور دینی و انقلابی بوده و هیچ‌گاه تن به سازش نمی‌دهد.
قوامي امام جمعه پرديسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه شهرک پردیسان قم در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه این هفته در مسجد حضرت زینب کبری(س) به ایراد سخنانی اخلاقی درباره فضائل و آثار اشک ریختن پرداخت.

 

وی با ذکر بخشی از آثار اشک ریختن که انسان‌ها را به خدا نزدیک کرده و دین الهی را زنده نگاه داشته است، اظهار داشت: اشک بر امام حسین(ع) همان آثاری را دارد که از خوف و عظمت خدا جاری شود؛ هر دو توازن دارند و اگر در کنار هم قرار گیرند، بزرگترین آثار را برای روح و روان انسان می‌آفریند.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بیان کرد: بسیاری از انسان‌ها به قدری از خدا دور شده‌اند که دیگر از بزرگی و ترس خدا گریه نمی‌کنند اما اشک بر حسین می‌تواند آثار آن اشک را برای انسان داشته باشد، گناهان را بزداید و به خدا نزدیک کند.

 

وی در ادامه به مناسب ملی روز چهاردهم آبان‌ماه اشاره کرد و افزود: این روز از سال 1387 به عنوان روز فرهنگ عمومی نامیده شد که در این خصوص، رهبر معظم انقلاب سخنان ارزنده‌ای درباره فرهنگ بیان فرموده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب دل خوشی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارند؛ این شورا شعارهای خوبی سر می‌دهد اما بسیاری از شعارهای آن عملی نمی‌شود.

 

وی با بیان این‌که فرهنگ عمومی سرزمین، فرهنگی قوی، تنومند، پایدار، اسلامی و ایرانی است، ادامه داد: فرهنگ لایه‌هایی دارد که از جمله می‌توان به عقاید انسان‌ها به عنوان زیرساخت فرهنگ اشاره کرد.

 

امام جمعه پردیسان خاطرنشان کرد:‌ اعتقاد به خداوند متعال، پیامبران الهی و ائمه طاهرین(ع) در میهن اسلامی بیشتر از سایر نقاط دنیا وجود دارد و این نشانی از فرهنگ بالای مردمان سرزمین ما است.

 

وی یادآور شد: عده‌ای روشنفکر عصمت انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) را زیر سؤال می‌برند اما مردم با اعمال خود نشان می‌دهند که اعتقادشان به انسان کامل کم نشده و همواره نام فرزندانشان را به نام ایشان زینت می‌دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی تأکید کرد: ارزش‌ها لایه دیگر فرهنگ را تشکیل می‌دهند که این قسم نیز باید با اعتقادات هم خوانی داشته باشد؛ گاهی ارزش‌ها نسبت به انسان کامل شکل می‌گیرد که از جمله می‌توان به محبت، معرفت و تبعیت از اهل‌بیت معصومین(ع) اشاره کرد.

 

وی گفت: معرفت مردم ایران روز به روز نسبت به اهل‌بیت معصومین(ع) بیشتر می‌شود و این فرهنگ متعالی و رو به جلوی مردم این سرزمین را نشان می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ اعتقاد به معاد باید ارزش‌های همچون زهد و ساده زیستی را ثمره دهد؛ این دسته از ارزش‌ها در شرایط روز ضعیف شده‌اند اما هنوز هم، بسیاری از ما به ارزش‌های مربوط به معاد همچون شهادت طلبی پایبندند.

 

وی با بیان این‌که مردم ایران اعتقادات و ارزش‌هایشان را از دست نداده‌اند، تأکید کرد:‌ حجاب و عفت زنان ایرانی نشانی از زنده بودن ارزش‌های اسلامی در خون مردم این سرزمین است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی عنوان کرد: رفتارها منبعث از ارزش‌ها و ارزش‌ها نیز منبعث از عقاید هستند که هرسه باهم فرهنگ عمومی را شکل می‌دهند؛ همان‌طور که اعتقادات اسلامی و ارزش‌های دینی در ایران تضعیف نشده‌اند، رفتارهایی منبعث از ارزش‌ها هم هنوز دینی و اسلامی اند.

 

وی با بیان این‌که‌ شخصیت سازی ناسالم و تیترهای زهرآلود برخی از رسانه‌ها به دنبال نابود کردن فرهنگ عمومی کشور هستند، اظهار داشت: فرهنگ سه لایه مردم ایران اتفاقی را پدید آمده است که

 

امام جمعه پردیسان بیان کرد: اگر فرهنگ عمومی مردم ایران ضعیف شده باشد، نباید هیچ یک از ارزش‌های اسلامی و انقلابی پایدار می‌بود؛ مردم ایران نسبت به اعتقادات، ارزش‌ها و رفتارهایشان درباره اسلام و انقلاب پایبند بوده و هیچ گاه با کفار و دشمنان اسلام سازش نداشته‌اند.

 

وی با تأکید بر این‌که فرهنگ عمومی مردم ایران قوی است اما باید تقویت شود، ادامه داد: نباید احساس کنیم که با فروش انقلاب و حراج کردن ارزش‌ها، عزت پیدا می‌کنیم؛ رهبر معظم انقلاب نمی‌گذارند که دشمن فرهنگ مردم ایران را تاراج کند و یا عده‌ای از داخل آن را حراج کنند./997/201/ب1

ارسال نظرات