۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۹۹۴۲۶
پورابراهیمی:

تحقق اقتصاد مقاومتی روحیه جهادی می خواهد/ تصدی گری دولت کاهش نیافته است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدات داخل گفت: نخستین مانع اصلی که بر سر راه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تصدی دولت در اقتصاد است، اصل 44 اجرا شد تا تصدی دولت در بخش اقتصاد کاهش پیدا کند ولی طبق بررسی ها تصدی دولت بعد از اجرای اصل 44 به مراتب بیشتر از قبل از اجرای این قانون است.
پورابراهيمي نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا پورابراهیمی امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: امروز نیازمند طراحی سیستمی در حوزه اقتصادی هستیم که بتوانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشد.


وی با اشاره به تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشور، بیان کرد: وقتی قیمت نفت در جهان کاهش پیدا می کند اثر آن بیشتر بر اقتصاد کشورهایی است که درآمد آنها بیشتر از حاصل فروش نفت است خواهد بود، ما در کشور در سه سال قبل ایران نفت را بشکه ای بالغ بر 100 دلار می فروخت ولی امروز قیمت نفت به بشکه ای کمتر از 40 دلار کاهش یافته است.
نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ات داخلی گفت: این عوامل در دنیا باعث شده است تا کشورهای به سیاست های اقتصادی روی آورند تا توان مقابله با این تغییرات را افزایش دهند.


وی با بیان این که عوامل درونی از دیگر موضوعاتی است که کشورها در مباحث اقتصادی باید روی آنها توجه ویژه ای داشته باشند، بیان کرد: امروز کشور ما بیش از 10 سال است که با خشکسالی مواجه است و این عوامل قطعا تاثیرات بسیاری در اقتصاد خواهد گذاشت.


پورابراهیمی با بیان این که سومین موضوعی که بر اقتصاد تاثیر فراوانی خواهد داشت، تحریم است، افزود: تحریم ها قطعا در اقتصاد کشور اثرگذار بوده است ولی نمی توان تمام مشکلات اقتصادی را به تحریم ها ربط داد.


وی با بیان این که یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی گفتمان سازی است، تصریح کرد: مطالبات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اقتصاد مقاومتی باید برای مردم تبیین و راهکارهای اجرای آن نیز ارائه شود.


نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز چندین مانع اصلی بر سر راه محقق نشدن اقتصاد مقاومتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: نخستین مانع اصلی که بر سر راه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تصدی دولت در اقتصاد است، اصل 44 اجرا شد تا تصدی دولت در بخش اقتصاد کاهش پیدا کند ولی طبق بررسی ها تصدی دولت بعد از اجرای اصل 44 به مراتب بیشتر از قبل از اجرای این قانون است.

 

وی با بیان این که اگر تصدی دولت در اقتصاد کاهش پیدا نکند، ناکارآمدی در کشور بیداد خواهد کرد، بیان کرد: سهام عدالت امروز در اقتصاد کشور که 44 میلیون نفر مالک آن هستندبه یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و مشکلات بسیاری هم برای مردم ایجاد کرده است.


پورابراهیمی گفت: امروز کشور در شرایط خاص رکود بسر می برد که حتی چهار وزیر پس از یک سال و نیم تذکر نمایندگان مجلس به رییس جمهور، اعتراف کردند و استمرار سیاست های ضد تورمی توسط دولت بسیار نگران کننده است.


وی با بیان این که ما در مجلس چند قانون در ارتباط با اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم که دولت به آنها بی توجه است، بیان کرد: نخستین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در بحث حمایت از تولیدات داخلی نقش بسزایی ایفا می کند ولی این قانون در کشور عملیاتی نشده است.


نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدات داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بهبود وضع کسب و کار از دیگر قانون هایی است که دولت به آن بی توجه بوده است، با توجه به شرایط امروز کشور انتظار داریم اقدامات دولت برای خروج از بحران رکودی که در آن گرفتار شدیم، صورت گیرد.


وی با بیان این که یکی از موضوعاتی که بزودی ما در مجلس از وزیر امور خارجه خواهیم پرسید این است که دیپلماسی اقتصادی کشور چگونه است، تصریح کرد: امروز در دنیا دیپلماسی اقتصادی حرف اول را می زند ولی متاسفانه تعریفی برای دیپلماسی اقتصادی کشور در وزارت امورخارجه ارائه نشده است.


پورابراهیمی با بیان این که امروز اقتصاد مقاومتی روحیه بسیجی و جهادی می خواهد، یادآور شد: چندی پیش برخی از آقایان در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کردند که روحیه آمریکا ستیزی باید تمام شود؛ این در حالی است که امروز روحیه مجاهدت جوانان کشور همانند روحیه جهادی جوانان دوران دفاع مقدس است و خیلی از این افرادی که امروز وا داده اند، در آن زمان نیز واداده بودند.


وی در پاسخ به کسانی که می گویند شعار مرگ بر آمریکا به پایان رسیده است، ادامه داد: ما تا زمانی که آمریکایی ها با روحیه استکباری خود بخواهند با جمهوری اسلامی برخورد کنند، در مقابل آنها خواهیم ایستاد، مردم ولایتمدار ما نشان دادند که پشت سر رهبر معظم انقلاب تا رسیدن به قله های رفیع اقتصادی پیش خواهند رفت./858/پ202/ج

 

ارسال نظرات