۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۲۹۹۲۴۴

دومین نشست هم اندیشی امت واحده اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست هم اندیشی علمی مذهبی با موضوع امت واحده اسلامی چالش ها و راهکارها و بحران های کنونی جهان اسلام با حضور جمعی از علمای ایران، هندوستان و موریتانی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.
دومين هم انديشي علمي مذهبي امت واحده اسلامي دومين هم انديشي علمي مذهبي امت واحده اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست هم اندیشی علمی مذهبی با موضوع امت واحده اسلامی چالش ها و راهکارها و بحران های کنونی جهان اسلام عصر امروز در با حضور جمعی از علمای ایران، هندوستان و موریتانی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.


بر اساس این گزارش، آیت الله محن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که امروزه خلل هایی در اسلام وارد شده که باید معالجه شود، اظهار داشت: دشمن سعی دارد به ممالک اسلامی نفوذ کرده و عزت را از مسلمانان بگیرد تا بدین وسیله ضربه سختی به مسلمانان وارد کند.


وی ادامه داد: همانگونه که در آیات قرآن کریم بیان شده امت اسلام باید عزت و به صورت ید واحده زندگی کنند و در عرصه های گوناگون حضور داشته باشند، باید توجه داشت تا زمانی که دشمنان اسلام را از بین نبرند دست از دشمنی بر نمی دارند.


آیت الله اراکی با بیان این که باید مسلمانان هوشیار باشند و بدانند که دشمن درصدد نفوذ در امت اسلام است، ابراز داشت: دشمن می خواهد اسلام امتی متفرق و ضعیف باشد، اگر مسلمانان به فرمایشات خداوند رد قرآن عمل و از پیروی دشمنان اجتناب کنند موفق خواهند بود.


وی عنوان کرد: خداوند مسلمانان را امر کرده که طاغوت را کنار بگذارند و از آن تبعیت نکنند، خداوند متعال دستور داده که مسلمانان با یکدیگر متحد و برادر باشند اما متأسفانه به این مسأله خدشه وارد شده و بین مسلمانان فاصله افتاده است.


در ادامه ارشد قاضی رییس بخش مطالعات شرق آسیا به ایراد سخن پرداخت و گفت: : امروزه همه قدرت های غیر اسلامی زیر یک سقف جمع شدند و با سرعت تمام تلاش می کنند جریان علیه بی عدالتی را حذف کنند، در همه کمبودها و عقب ماندگی های امت اسلام همان اندازه که از بیرون اثر داشته از داخل نیز ناشی می شود.


رییس بخش مطالعات شرق آسیا با بیان این که برای جنگ علیه اسلام از دیرباز تلاش می شده است، ابراز داشت: در ابتدای قرن 11 پاپ آغاز یک جنگ مقدس را علیه اسلام اعلام کرد؛ همچنین در سال 1980 و 1988 مقاماتی نسبت به پاک سازی جهان از مسلمانان تأکید کردند و اعلام کردند پس از کمونیست ها مسلمانان بزرگترین خطر محسوب می شوند.


وی عنوان کرد: یکی از دلایل جنک غرب علیه اسلام این است که اکثر بنادر جهان تحت امر مسلمانان قرار دارد بنابراین این جنگ هاز جنبه های عظیم اقتصادی دارد، غربی ها و دشمنان به این مسأله واقف هستند که فرهنگ اسلامی دکترین مورد نیاز براید عدالت و صلح جهان را فراهم می کند.


این پژوهشگر هندی خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش می نند که امت اسلام را دچار درگیری کنند تا مسلمانان به جای اشتغال به تبلیغ اسلام مشغول جنگ باشند؛ غرب به خوبی می داند که دانسته های خمود را با سرقت از آثار علمی و فلسفی علمای اسلام دارد، حتی غربی ها اسامی علمای اسلام را تغییر داده و رومی سازی کردند.


وی اضافه کرد: معیارهای دوگانه غرب دشمن را به سویی برده که در تمام جنگ های دهه های اخیر حضور داشتند، کشورهای غربی از رشد و فراگیر شدن اسلام در جهان هراس دارند؛ باید مجلس شورایی وجود داشته باشد تا به وسیله آن پیام صلح اسلام به جهان فرستاده شود، در سازمان ملل 57 عضو اسلامی وجود دارد اما در شورای امنیت حتی یک عضو اسلامی نیست و زمان آن رسیده که یکی از کشورهای اسلامی در این شورا حضور پیدا کند که ایران بهترین گزینه برای این کار است.


سپس آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری مرکزی با بیان این که از بیش از نیم قرن گذشته مسأله سلطه و نفوذ آمریکا و صهیونیزم در کشورهای اسلامی از مسائل مطرح بوده بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به نفوذ مستکبران در کشورهای اسلامی هشدار داده است.


وی ادامه داد: دنیای اسلام در درجه نخست باید تمام راه های نفوذ دشمنان را سد کند، در درون امت اسلام باید استحکامی پدید آید تا بتواند بر روی پای خود بایستد؛ هرچه استتحکام درونی دنیای اسلام بیشتر شود راه های نفوذ کاهش پیدا می کند.


امام جمعه اراک با بیان این که مسلمانان باید نسبت به بیگانگان سلطه نا پذیر و نفوذ ناپذیر باشند، ابراز داشت: جان کری اخیرا گفته که نسبت به خاور میانه بحث نفت برای ما اهمیت بلکه قصد داریم جوانان را با ابزارهای گوناگون تحت تأثیر قرار دهیم تا اسلام فراگیر شود.


وی عنوان کرد: اگر علمای امت اسلام بیدار نباشند دشمن نقشه های خود را اعمال خواهد کرد، اگر آینده افتخار آمیزی را برای اسلام می خواهیم باید با همت و تلاش بلند برای آینده اسلام تدبیر کنیم؛ وظیفه علما و نخبگان دنیای اسلام بسیار سنگین است.


آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: باید در برابر استراتژی های دشمن روش های روشنی برای وحدت امت اسلام داشته باشیم، امت ابراهیمی اسلام جز با فداکاری و مجاهدت احیا نخواهد شد؛ علمای دنیای اسلام باید خط فکری حضرت امام را حفظ کنند.


وی اضافه کرد: بزرگترین خطر امروز دنیای اسلام افراط و تفریط است که مورد سوء استفاده دشمنان نیز قرار می گیرد، امروزه کسانی که مدعی اسلام هستند به صورت نیابتی با مسلمانان می جنگند؛ ایجاد وقایع اسفناک در یمن و سوریه هیچ توجیه عقلی و اسلامی ندارد، عملکرد آل سعود به هیچ وجه قابل توجیه نیست.


عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروزه متأسفانه آبروی اسلام را با نام اسلام می برند، عملکرد مدعیان دروغین اسلام همانند آل سعود با اصل اسلام که رحمت و مودت است منافات دارد؛ باید با قدرت از حرمت و شرافت اسلام دفاع کرد.


وی افزود: روشنگری و افشاگری با قلم و بیان و حضور فعال در فضای مجازی بسیار ضرورت دارد و از این طق باید از کیان اسلام واقعی دفاع کرد، نقشه های دشمن باید برای جامعه افشا شود؛ یکی از مسائلی که دشمن برای آن نقشه دارد کیان خانواده است.


نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان این که دنیای اسلام باید هوشیار باشد، اظهار داشت: تکفیر کردن دیگران ضد دستور اسلام بوده و تنها به نفع دشمنان است، به بهانه های گوناگون و کودکانه نباید دست به تکفیر زد که ظلمی بزرگ به اسلام است؛ باید دانست که دشمنان در کمین هستند و اختلافات فقهی نباید سبب کشمکش و تکفیر شود.


آخرین سخنران این نشست نیز شیخ موسی صار بود که در سخنان خود نسبت به نقشه های دشمن برای از بین بردن اسلام هشدار داد و بر ضرورت همدلی و وحدت مسلمانان تأکید کرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات