۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۹۸۳۳۸

افتتاح کتابخانه دیجیتالی ایران شناسی و اسلام شناسی/ افتتاح نمایشگاه دائمی اسناد ملی در مشهد

خبرگزاری رسا ـ صالحی امیری گفت: مجموعه سرمایه های فرهنگی کشور ارزش بیشتری نسبت به سرمایه های اقتصادی دارد.
افتتاح کتابخانه دیجیتالی ایران شناسی و اسلام شناسی/ افتتاح نمایشگاه دائمی اسناد ملی در مشهد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید رضا صالحی امیری، مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نشست فرهنگی که با حضور رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، نجف زاده مؤلف کتاب «کنسولگری ها، مستخدمان و مستشاران خارجی در مشهد» و جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان و اساتید دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: حضور این سازمان، قطره ای از اقیانوس بیکران است.

سید رضا صالحی امیری گفت: ما صاحبان سرمایه ای هستیم که توان حفظ آن را نداشته ایم. حدود 2 میلیون نسخ خطی از کشور ما در سرتاسر دنیا وجود دارد. اینها سرمایه معنوی ما است و پدیده ای به نام فرهنگ والا و سرمایه اندیشه ای است. باید بستر فرهنگی را برای توسعه آماده کنیم.

وی در ادامه افزود: دو مسیر برای ادامه حیات کشور وجود دارد یک مسیر جنگ و منازعه و دیگری مسیر مذاکره و گفت گو و تعامل است. جنگ محصول شکست دیپلماسی است.

مشاور رییس جمهور بیان کرد: تصویر فرهنگی خراسان بسیار زیباست ولی تصویر اقتصادی و سیاسیش زیبا نیست. مشهد نماد نیایش و راز و نیاز است ولی اگر امروز جامعه دچار خشونت، ارتشا و طلاق شده است مشکل فرهنگ کنونی ما است. کشور نیازمند احیای ظرفیت فرهنگ است.

وی مهمترین الزامات فرهنگی جامعه را در 4 نکته دانست و گفت: اولین الزام جامعه  انسجام فرهنگی است. با تلاش های انتزاعی و پراکنده نمی توان پیش برد. انسجام فرهنگی دو گونه است: یکی انسجام الزامی یا مکانیکی با دستورالعمل و بخشنامه است. دیگری انسجام ارگانیکی است و مبتنی بر خواست همه است و ناشی از درک ما از این پدیده است که رابطه وسیعی با شبکه فرهنگی و سبک زندگی دارد و باید در سطح سیاست ها و مدیریت، ساختار و سطح برنامه ها و عملکردها انسجام و برنامه ریزی صورت گیرد.

جامعه نیازمند نشاط و تخلیه اجتماعی است
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دومین الزام فرهنگی در جامعه را مسأله ای به نام افول نشاط اجتماعی دانست و افزود: راه و روش برای تفریح اجتماعی نداریم. جامعه نیازمند نشاط و تخلیه اجتماعی است و باید تولید نشاط کرد. وقتی نشاط و تخلیه اجتماعی صورت نگیرد انواع آسیب های اجتماعی گسترش می یابد.

وی افزود: آمار طلاق در تهران، از حد آسیب به حد تهدید رسیده است. خانواده در ایران محل تولید و باز تولید اخلاق، مهارت و سرمایه اجتماعی است و طلاق یعنی فروپاشی انسجام فرهنگی در جامعه است. وی  از فرهیختگان و اندیشمندان خواستار کمک و فعالیت در جهت رفع مشکلات فرهنگی شد.

سید رضا صالحی امیری گفت: سومین الزام فرهنگی، فاصله گیری از مرزهای اخلاقی است. اخلاق ریشه های فرهنگ جامعه است.در جامعه کنونی روابط افراد، جریان ها و گروه ها متناسب با اخلاقیات نیست. فقدان اخلاق در جامعه افاقات و آسیب های اجتماعی زیادی  را ایجاد کرده است.

سرمایه اجتماعی ما «دین، روحانیت و رهبری» است که سرمایه های ملی ما هستند
مشاور رییس جمهور بحث ضرورت سرمایه اجتماعی را آخرین الزام فرهنگی دانست و اظهار کرد: رضایت، مشارکت، همدلی و همگرایی محصول سرمایه ی اجتماعی است. رابطه ی بین نخبگان و سرمایه ی اجتماعی باید تعریف شود. در این دولت اعتماد مردم به آینده بیشتر شده است.

وی در ادامه افزود: سرمایه اجتماعی ما «دین، روحانیت و رهبری» است که سرمایه های ملی ما هستند و متعلق به ایرانیان و مسلمانان است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به سبک زندگی کنونی پرداخت و گفت: ذائقه و سلیقه ی جامعه در حال تغییر است. نیاز به مطالعه است و باید این تحولات و تغییرات را مدیریت کرد. بنیادهای ارزشی جامعه مستحکم است و شاخص ها بالای 90 درصد است.

وی اظهار کرد: قدیمی ترین نسخه صحیفه سجادیه کفعمی رونمایی خواهد شد.

اکبر شیخ ،مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور به تشریح نشست فرهنگی پرداخت و گفت: اندیشگاه فرهنگی اسلامی مرکز شمال شرق کشور در مشهد راه اندازی شد.

وی در ادامه بیان کرد: از کتاب کنسولگری ها، مستخدمان و مستشاران خارجی در مشهد رونمایی می شود و لوح فشرده 400 عنوان کتاب خراسان شناسی به موزه بزرگ مشهد اهدا می شود.

اکبر شیخ در ادامه افزود: کتابخانه دیجیتالی ایران شناسی و اسلام شناسی افتتاح می شود. بخش اول سخت افزاری آن اهدایی خاندان شادروان حاج احمد خان واقف زاده است و بخش دیگر آن شامل 35 هزار کتب خطی، 30 هزار کتاب چاپ سنگی، 80 هزار عنوان پایان نامه و 80 هزار عکس در این کتابخانه گنجانده شده است. این گنجینه بزرگ و سترگ در دسترس دانشجویان ، اساتید، اندیشمندان و فرهنگ دوستان قرار خواهد گرفت تا تحقیق و پزوهش صورت گیرد.

وی اظهار کرد: نمایشگاه دائمی اسناد ملی به نام حضرت آیت الله شیخ عزیزالله عطاردی نیز افتتاح می شود.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور مکانی برای اندیشمندان و فرهیختگان جهت تبادل اندوخته ها و اطلاعات است
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور مکانی برای اندیشمندان و فرهیختگان جهت تبادل اندوخته ها و اطلاعات است که برای تولید و بازآفرینی کتاب های فاخر برای نسل حاضر و آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

وی در ادامه گفت: خراسان رضوی دارای پیشینه فرهنگی بوده و حوزه نفوذ فرهنگی از مرزها است. مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی انتخاب شده است و این مرکز جهت تسریع بخشیدن برای آماده شدن در آن ایام خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این مجموعه قابل افتخار است و نیاز فرهیختگان ما بود. کتابخانه دیجیتالی و صوتی برای نابینایان و کم بینایان مناسب است تا از ظرفیت فرهنگی بیشتر استفاده شود. /861/پ201/ق

ارسال نظرات