۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۹۶۳۱۷
رییس حوزه علمیه کاشان:

عاشورا در شجاعت، ایثار و فداکاری بالاترین جنگ تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه کاشان از عاشورا به عنوان کوتاه ترین جنگ تاریخ نام برد و گفت: عاشورا از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب اتفاق افتاد اما در شجاعت و عظمت و ایثار و ادب و فداکاری بالاترین جنگ تاریخ است.
حجت الاسلام منصور فرجي رييس حوزه علميه كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام منصور فرجی، رییس حوزه علمیه کاشان صبح امروز در مراسم زیارت عاشورا «روضه خورشید» کانون فرهنگی هنری ثقلین در مسجد اعظم کرسی کاشان، گفت: جنگ روز عاشورا در ظلم بی بدیل است چون در همه جنگ ها بعد از کشته شدن افراد کسی کاری با کشته ها ندارد، اما در کربلا دو جنگ با زنده‌ها و کشته‌ها صورت گرفت که در تاریخ جنگ‌های دنیا بی نظیر است.

 

وی افزود: بعد از کشته شدن امام حسین(ع) و اصحاب حضرت، جنگ با گشته شدگان آغاز شد و دشمنان برای بریدن سرها، بدن‌ها را زیر سم اسب‌ها قراردادن و سرها را بالای نیزه کردن حرکت کردند که این امر بیانگر اوج شقاوت کسانی است که خود را مسلمان می‌دانستند و نمازخوان بودند اما به دلیل خوردن مال حرام به چنین درجه‌ای از شقاوت رسیده بودند.

 

به گفته وی، اگر حرام در جامعه گسترش پیدا کرد آثار تخریبی فروانی خواهد داشت و انسان را به خدا، ولی خدا، و دین و معارف بی اعتنا خواهد کرد و خدا برایش معنا نخواهد داشت، از این رو اگر می‌خواهید در تربیت دینی قدم بردارید شرط اول آن پرداخت زکات و طهارت مال است و توصیه قرآن نیز کسب و روزی حلال است.

 

رییس حوزه علمیه کاشان افزود: اگر می‌خواهیم به سمت تربیت قرآنی برویم باید با قرآن بیشتر آشنا شویم و وقت برایش بگذاریم و ببینیم قرآن درمسیر هدایت خودش انسان را به چیزی دعوت می‌کند و اگر قرار است با قرآن ارتباط داشته باشیم باید با طهارت نفس به سراغ قرآن رفت تا در انسان تأثیرگذار باشد.

 

راهی جز هدایت قرآنی نیست و لازمه هدایت قرآنی، تقوا است

رییس حوزره علمیه کاشان تأکید کرد: راهی جز هدایت قرآنی نیست و لازمه هدایت قرآنی، تقوا است و تقوا نیز شش شرط دارد و اگر بخواهیم به این مرحله برسیم باید طهارت نفس پیدا کنیم چون طهارت نفس است که در وجود انسان تأثیرگذار است.

 

به گفته وی،  قرآن کریم در آیات متعدد مسلمانان و پیروان قرآن را کسانی می‌داند که همه انبیاء را  به نبوت قبول دارند و این شرط فهم قرآن است.

 

حجت الاسلام فرجی یادآور شد: قرآن نیز مانند هر چیز دیگری ورودیه‌ای دارد و برای قرآن نیز باید هزینه ای پرداخت و کسانی که قصد ورود به قرآن را دارند باید ابتدا هزینه ای بپردازند و بعد وارد فضای قرآن شوند.

 

وی افزود: مرحوم حاج شیخ علی آقا نجفی می گفت، راه سعادت به غیر قرآن محال است و  امکان ندارد و دلیل آن نیز این است که خداوند کتاب قرآن را جامع همه کتب قرار داد و کتب الهی شامل هدایت انسان است و در روایات متعددی است که اگر کسی می خواهد به همه کتب الهی راه پیدا کند راهی جز قرآن برای او متصور نیست.

 

حجت الاسلام فرجی گفت: قرآن نیز برای خودش یک ورودیه ای تعریف کرده و می فرماید الم ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ و این هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ دنباله ای دارد که این کتاب قرآن، کتابی است برای هدایت متقیان به این معنی که یک مرحله بالاتر از آنچه قابل تصور است چون بحث متقین در قرآن بحث گسترده و دقیقی است.

 

رییس حوزه علمیه کاشان با اشاره به اینکه کسانی که به درجه تقوا رسیده اند و می خواهند به این مرحله وارد شوند قرآن زمینه هدایت برای متقیان است گفت: متقی بودن شش شرط دارد، ایمان به غیب، اقامه نماز، ترغیب به اقامه نماز پرداخت زکات، ایمان بر آنچه بر پیامبر و انبیاء نازل شد، و اعتقاد به آخرت است.

 

داشتن تقوا لازمه ورود به معارف قرآن است

به گفته وی، شش شرط لازمه تقوا است و داشتن تقوا لازمه ورود به معارف قرآن است، لذا در صورت داشتن این شش شرط، هدایت الهی شامل حال آنها خواهد شد.

 

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه کلمه الله در قرآن تقریبا بیش از سه هزار بار تکرار شده است و بعد از آن حدود 950 کلمه رب در قرآن آمده است گفت: خدا می‌خواهد مربی عالمیان باشد و کسی که مربی و تربیت کننده موجودات است افراد متقی را مشمول هدایت خودش می کند و چنین هدایتی، هدایت الهی است و آنها از رستگاران هستند.

 

رییس حوزره علمیه کاشان یادآور شد: قرآن می گوید اگر کسی بخواهد در مسیر غیر قرآن جلو برود، راه ذلالت است چرا که اگر در مسیر قرآن رفتن در مسیر نور و روشنایی است و در قرآن نیز انوار نداریم و تنها یک نور و مسیر بیشتر نیست و آن راه نور است و اگر کسی در مسیر طاغوت رفت از کانون نور دور می شود و به  طرف ظلمات جلو می رود و لذا هرچه از نور فاصله بگیرد بیشتر در ظلمات و تاریکی و به ذلالت و گمراهی فرو خواهد رفت.

 

وی افزود: شیطان می‌گوید ما سه گزینه آرایش دادن زشتی ها و گمراه کردن و اغوا کردن را برای انسان ها انتخاب کرده ام.

 

حجت الاسلام فرجی گفت: پیامبراکرم(ص) به امیرمؤمنان می فرماید، روزی بر امت خواهد آمد که ربا می خورند و می گویند معامله کردیم، شراب می خورند می گویند مویز خوردیم و رشوه می دهند و رشوه می‌گیرند و می گویند هدیه دادیم، از این رو امیرمؤمنان سؤال کرد، این یک ردّ است و یا فتنه است، پیامبر اکرم فرمود، این فتنه است و فتنه به معنی مجنون کردن و گیج شدن و عدم تشخیص خوبی ها از زشتی ها است. 

 

حجت‌الاسلام فرجی گفت: اگر بنا شد انسان در مسیر خدا گام بردارد چون راه دیگری به غیر از این نیست و راه دوم، راه ذلالت است، خداوند می فرماید ما راه را نشان دادیم اما انتخاب راه با شما است که کدام را انتخاب کنید.

 

وی افزود: اگر شرط ورود به قرآن تقوا است، تمام تلاش انسان باید برای رسیدن به تقوا باشد چون راه دیگری وجود ندارد اما یک شرط فرار نیز قرار داده شده است و آن رفتن به وادی اخلاص است، از این رو باید به تقوا برسیم تا به اخلاص برسیم و باید طاهر باشیم تا خلوص پیدا کنیم.

 

حجت‌الاسلام فرجی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید نه فقط در زندگی بلکه تا دنیا پابرجا است در مسیر هدایت قرآنی قرار بگیرید، ازاین رو امیرمؤمنان می فرماید وقتی فتنه ها به شما هجوم می آورند به قرآن پناه ببرید اما باید بدانم کدام فتنه را از کجای قرآن درمان کنیم./1307/202/ب2

ارسال نظرات