۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۹۵۹۴۵
استاد مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد:

دشمن با ترویج شبهه افکنی درصدد کمرنگ کردن عزاداری امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد با اشاره به این‌که دشمن با ترویج شبهه افکنی درصدد کمرنگ کردن عزاداری امام حسین است، گفت: طلاب باید پاسخگوی شبهات عزاداری امام حسین(ع) باشند و دشمنان را در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام بگذارند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا مدرسه علميه جامعه الرضويه مدرسه علميه جامعه الرضويه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم ضیایی، استاد تاریخ مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد، امروز در مراسم دهه اول محرم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد برگزار شد، گفت: ان شالله با رعایت موازین شرعی عزاداری بتوانیم سرباز امام زمان(عج) باشیم.

 

وی ابراز کرد: دشمن امروز تلاش می کند به نمادهای اسلامی ما حمله می کند. دشمن به  عزاداری امام حسین(ع) شبهه وارد می کند و به سیاه پوشیدن ما نیز شبهه وارد می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: دشمن این گونه تفکرات را در جامعه ما ترویج می کند تا ذره ذره افراد را دچار شک کند و عمظت و جایگاه مجالس عزاداری را کمرنگ کنند و کم کم آن را در جامعه اسلامی محو کنند. 

 

ضیایی با اشاره به این که دشمن با استناد به روایات ضعیف، پوشیدن لباس مشکی را در عزای امام حسین(ع) را زیر سؤال می برد، افزود: ما باید به روایات صحیح السند مراجعه کنیم؛ کراهت لباس مشکی در روایات مطلق نیامده است، بلکه فقط در نماز مشکی پوشیدن مکروه است.

 

پوشیدن لباس مشکی در عزاداری ها، سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) است
استاد تاریخ مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد اظهار کرد: در سیره پیامبر اسلام(ص) آمده است که ایشان کفش و عبا و لباس مشکی داشتند و در مواقعی که نهی معصوم نبوده و نیز ایشان سکوت کردند، بدین معنا است که انجام آن فعل جایز است. 

 

وی ابراز کرد: در تاریخ آمده است که زنان در شهادت حضرت حمزه(ع) سیاه پوشیدند، حضرت حمزه(ع)، عموی پیامبر اسلام(ص) در جنگ احد به شهادت رسیدند و وقتی لشکریان از جنگ برگشتند، پیامبر اسلام(ص) فرمودند برای حضرت حمزه(ع) عزاداری کنید و زنان مدینه سیاه پوشیدند. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که لباس پوشیدن از سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) است،  گفت: وقتی پیامبر اکرم(ص) خبر شهادت حضرت جعفر بن ابی طالب(ع) را به همسر ایشان؛ اسماء بنت عمیس دادند، اسماء جزع و فزع کرد و پیامبر اسلام(ص) ایشان را از این کار نهی نکردند و به اسماء امر کردند سه روز لباس مشکی به تن کند و بیش تر از آن را به او واگذار کردند.

 

ضیایی با بیان این که فرقه وهابیت از جزع و فزع در عزاداری ها نهی می کنند، افزود: نمونه بعدی در مورد شهادت پیامبر اسلام(ص) است که در تاریخ آمده است وقتی نبی مکرم اسلام(ص) از دنیا می روند، حضرت زهرا(س) پیشانی بند مشکی بسته بودند، در آن زمان رسم بود که زنان عرب در سوگ از دست دادن نزدیکان، پدر، همسر و فرزندخود پیشانی بند مشکی می‌بستند.

 

لباس مشکی، غم زا و تسکین دهنده درد عزادار است
استاد تاریخ مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد اظهار کرد: در بین اهل بیت(ع) نیز داریم که امام حسن مجتبی در شهادت امام علی(ع) لباس مشکی بوشیدند یا سیاه پوشی امام حسین(ع) در عزای برادرشان امام حسن(ع) در تاریخ آمده است؛ این مسائل در روایات ما و در سند تاریخی است که حتی اهل تسنن نیز این روایات را می آورند.

 

وی با اشاره به این که بعضی از فتواهای مجتهدین این است که لباس مشکی پوشیدن در مورد عزای امام حسین(ع)  کراهت ندارد، ابراز کرد: ان شاالله از عزاداران واقعی امام حسین(ع) باشیم و روز به روز بر معرفت ما نسبت به اهل بیت(ع) اضافه شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به روانشناسی رنگ مشکی اشاره کرد و گفت: از نظر روان شناسی لباس مشکی، ابهت و جبروت به دنبال دارد و نیز پوشیدن لباس مشکی، موجب تسکین درد فرد عزادار است و فرد را ناامید نمی کند.

 

ضیایی افزود: وقتی انسان عزیزی را از دست می دهد، احساس نا امیدی به او دست می دهد و پوشیدن لباس مشکی موجب تسکین درد او می شود؛ چرا که پوشیدن لباس مشکی باعث می شود درون وبیرون او یکی شود، او درون خود غم دارد و لباس مشکی باعث می شود درد او تسکین شود./1309/202/ب2

ارسال نظرات