۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۲۹۴۸۴۸
منتقد سینما:

اجازه ساخت فیلم مزار شریف در دوره اصلاحات داده نشد

خبرگزاری رسا ـ فعال حوزه سینما گفت: مقدمات ساخت فیلم مزارشریف باید در دوران اصلاحات فراهم می‌شد که فاجعه در همان زمان رخ داده بود.
محمدتقي فهيم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدتقی فهیم، منتقد سینما، غروب دوشنبه 20 مهر در حاشیه نقد و بررسی فیلم مزارشریف در لانه جاسوسی سابق آمریکا، گفت: سینما با ایده جان پیدا می‌کند و اگر موضوع جذاب و پرکششی داشته باشیم نیمه‌ای از راه را رفته‌ایم.



وی افزود: در صنعت فیلم‌سازی هالیوود دستمزد ایده دو برابر کارگردانی و عوامل اجرایی است و فیلم مزارشریف به لحاظ موضوع و ایده بسیار قابل پرداخت و مورد توجه است.



فهیم با اشاره به زوایای مختلف فیلم، ابراز داشت: فیلم از زوایای بسیار زیادی که بتواند عمق فاجعه شهادت دیپلمات‌های ایرانی را نشان بدهد نتوانسته است به‌خوبی در قاب تصویر سینما برای تماشاچی عام و خاص موفق عمل کند.



منتقد سینما با بیان مطلبی در خصوص فیلم مزار شریف، تاکید کرد: اتفاق مزارشریف و شهادت دیپلمات‎‌‌های ایرانی در کنسولگری ایران در زمان اصلاحات رخ داد و این فیلم می‌توانست در آن دوره به افشاگری و واقعیت‌های پنهان و پشت پرده این جنایت بزرگ بپردازد.



وی اظهار داشت: طبق قواعد جهانی این قبیل پرونده‌ها بعد از گذشت زمان از لحاظ امنیتی خارج می‌شوند و باید در گذشته به نقاط پنهان این فاجعه مراجعه می‌شد تا جامعه جهانی و ایرانیان به‌خوبی بتوانند از اقدامات کمی که جامعه بین الملل انجام داده است مطلع شوند.



فهیم درباره نقش رسانه‌ها، بیان داشت: این فیلم نتوانسته است بعد رسانه‌ای داشته باشد و بیشتر دچار محافظه کاری شده است، ضمن این‌که دولت سازگارانه با کشتار دیپلمات‌ها و به‌راحتی از این مساله در این فیلم عبور کرده است.



منتقد سینما با تمجید از کارگردان فیلم مزارشریف، تاکید کرد: دغدغه فردی کارگردان و ساخت این پروژه بسیار پسندیده است و فیلم از نظر فیلم‌نامه قابل دفاع می‌باشد.



وی با انتقاد شدید از ممیزی‌های موجود در دوره اصلاحات، تصریح کرد: متاسفانه در دوران اصلاحات زمینه برای ساخت این فیلم فراهم نشد و دولت احمدی نژاد بود که با حمایت از این فیلم زمینه‌ساز تولید آن شد.



فهیم در پایان، گفت: فیلم مزارشریف جدا از فضای سیاسی نیست، از سوی دیگر ماهیت اصلی آن سیاسی بوده و کارگردان لغزش‌هایی هم که در فیلم وجود دارد را به گردن مستندات پرونده دیپلمات‌های کشته می‌اندازد./856/202/ب1

ارسال نظرات