۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۹۰۸۶۶
کارشناس ارشد رسانه مطرح کرد؛

چهار شگرد رسانه های غربی درباره فاجعه منا/ سانسور خبری رخداد منا در دنیا کم نظیر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل رسانه و تحلیلگر مسائل بین الملل از چهار شگرد رسانه های غربی برای وارونه جلوه دادن حقایق در فاجعه منا سخن گفت و تاکید کرد که بین مقامات سعودی و رسانه های پیشرو در عرصه بین الملل هماهنگی مشخص و نوشته شده وجود دارد.
حسن عابديني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن عابدینی کارشناس مسائل رسانه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، از همسویی و هماهنگی سعودی ها با رسانه های غربی در فاجعه منا خبر داد.
 
وی درباره این حوادث و بازتاب رسانه ای آن، اظهار داشت: همسویی و هماهنگی بسیار قدرت مند میان عربستان سعودی و رسانه های وابسته و حتی غرب از قدیم وجود داشته است.
 
عابدینی گفت: عربستان پیش از این نیز هزینه بسیاری از شبکه ها را تامین می کرده است و اینها روابط صمیمی و خوبی با بی بی سی، سی ان ان و دیگر شبکه ها دارند.
 
بزرگ ترین میراث تاریخی بشریت در معرض خطر جدی قرار گرفته اما یونسکو واکنشی نشان نمی دهد
وی با بیان این که رسانه های غربی در این ماجرا به عنوان بازوی رژیم سعودی عمل کردند و این ریشه دیرینه دارد، تصریح کرد: بزرگ ترین میراث تاریخی بشریت که مکه است، با ساخت و سازهایی که بالای سر آن انجام شده در معرض خطر جدی قرار گرفته و دهها برج و آسمان خراش بالای آن ساخته اند اما سازمان های بین الملل از جمله یونسکو واکنشی نشان ندادند.
 
این تحلیلگر رسانه از استفاده رسانه های غربی از چهار شگرد در ماجرای فاجعه منا خبر داد و گفت: شگرد اول کتمان از طریق حذف است، به جز خبر ابتدایی که در رسانه ها آمد، بی بی سی و سی ان ان، عملا خبری را پوشش ندادند.
 
وی بیان داشت: حادثه منا با توجه به وسعت و حجم بالای تلفاتی که داشت باید در سر خط رسانه ها برای روزهای مختلف قرار می گرفت، اما چطور می شود این حادثه تحت الشعاع موضوعات دیگر قرار می گیرد و رسانه های غربی از کنار آن به سادگی گذر می کنند.
 
عابدینی افزود: نکته دیگر مسؤولیت زدایی است که رسانه های غربی تلاش می کنند از عربستان انجام دهند، اینها می گویند گرمی هوا، خردسال یا کهنسال بودن مردم عامل حادثه بوده است؛ از جمله بی بی سی و سی ان ان تاکید کرده اند که این مساله سابقه دار بوده است و هر سال رخ می داده است و اصلا امر جدیدی نیست!
 
این کارشناس رسانه القای ناگزیرپذیری این حادثه به مخاطبان را خط خبری دیگر رسانه های غربی در قبال فاجعه دلخراش منا دانست و گفت: نکته بعدی آلودگی اطلاعاتی است که سعودی ها اعمال کرده اند؛ از دید سانسور خبری این رویداد در دنیا کم نظیر بوده است.
 
بی بی سی وکیل مدافع سعودی شد
وی بیان کرد: سعودی ها حتی یک تصویر را اجازه انتشار ندادند، رسانه های غربی خودشان خبرنگار دارند، یا اگر هم نداشته باشند، از شاهدهای عینی استفاده می کنند، اما در اینجا به شدت سانسور شده است و خبری از این اتفاقات شما مشاهده نمی کنید.
 
عابدینی افزود: نکته بعدی یک روز می گویند اقلیت آفریقایی عامل حادثه است، بعد موضوع دیگری را عنوان کرده اند، بی بی سی به خاطر توجیه این حرف غیر منطقی مقامات سعودی گفته است که این اتفاق به این دلیل است که فاصله منا با جایی که نیروهای امنیتی مستقر هستند، زیاد بوده و به همین دلیل نتوانسته اند این حادثه را کنترل کنند، در واقع بی بی سی وکیل مدافع عربستان سعودی شد.
 
این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و رسانه ای بیان داشت: مقامات سعودی با رسانه های پیشروی غربی که دستور کار خبری های بین المللی را تعیین می کنند هماهنگی نوشته شده داشته و مشخص دارند و تبعا پول و سرمایه ای که در جهت حمایت از آنها صرف کرده اند باید در چنین بزنگاه هایی به کارشان می آمد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات