حجتالاسلام والمسلمین قنواتی:
لزوم پیوند نظام آموزش حوزوی با عرصه رسانه/جایگاه روحانیت در نظام حکمرانی کشور بازتعریف شود
معاون امور طلاب و دانشآموختگان حوزههای علمیه، با تأکید بر جایگاه تمدنی روحانیت در تداوم انقلاب اسلامی، گفت: طلبگی راهی همسنگ شهادت است و دشمنان میکوشند روحانیت را از ایفای نقش تاریخی خود در اقامه دین خدا بازدارند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی قنواتی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در بازدید از خبرگزاری رسا با اشاره به جایگاه بیبدیل حوزه و روحانیت در تداوم انقلاب اسلامی، بر ضرورت بازخوانی عمیقتر ابعاد تمدنی این انقلاب تأکید کرد.
وی اظهار داشت: علیرغم همه تلاشها و تبیینهای ارزشمند درباره عظمت انقلاب اسلامی، هنوز نتوانستهایم به عمق و حقیقت این پدیده الهی دست یابیم و حق انقلاب را آنگونه که باید ادا کنیم.
معاون امور طلاب حوزههای علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی تجلی آرمان تاریخی انبیا و اولیاست، تصریح کرد: ستون فقرات این حرکت تمدنی، حوزههای علمیه و نهاد روحانیت است؛ نهادی که در طول تاریخ، از مشروطه تا انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، نقشی بیبدیل در هدایت جامعه ایفا کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین قنواتی افزود: طلبگی تنها مسیری است که جز با شهادت قابل مقایسه نیست؛ اما تجربه جنگ دوازدهروزه اخیر نشان داد که حتی شهادت نیز بدیل و همسنگ رسالت طلبگی نیست. امروز همه قدرتهای استکباری برای به انحراف کشیدن روحانیت و بازداشتن آن از ایفای نقش تمدنی خود صفآرایی کردهاند، چرا که به خوبی میدانند علم اقامه دین خدا در دست روحانیت است.

وی با اشاره به ماهیت تمدنی و الهی تقابل انقلاب اسلامی با جبهه غرب، گفت: امروز این نبرد، نبرد یک تمدن توحیدی با تمدنی شیطانی است؛ تقابلی که در سبک زندگی، تربیت، سیاست و اقتصاد ما جریان دارد. اگر گاه از اهداف الهی فاصله میگیریم، بهسبب آن است که دشمن با همه توان فرهنگی و رسانهای خود وارد میدان شده است.
حجتالاسلام والمسلمین قنواتی تأکید کرد: قرآن کریم از پیروزی نهایی جبهه ایمان خبر داده است؛ وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ. با این حال، مهم آن است که حوزه و روحانیت امروز در کدام سوی تاریخ و این نبرد تمدنی بایستند.
وی با اشاره به نعمت درک دوران امام خمینی(ره) و رهبری حکیمانه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی) گفت: ما باید هر صبح و شام شاکر باشیم که در زمانهای زندگی میکنیم که موالید این شجره طیبه ـ امام و رهبری ـ مایه فخر انبیا و اولیای الهیاند. هنوز اندیشههای امام راحل در حوزههای علمیه آنگونه که شایسته است تبیین نشده و ما از افق بلند فکری ایشان فاصله داریم.
معاون امور طلاب و دانشآموختگان حوزههای علمیه با تجلیل از شخصیت آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، اظهار کرد: ایشان از موالید مبارک و سرمایههای ارزشمند حوزهاند که دشمنان انقلاب پیش از بسیاری از ما به اهمیت نقش ایشان پی بردهاند.
وی با تأکید بر ضرورت همافزایی میان رسانههای حوزوی و مراکز علمی گفت: مجموعههایی چون خبرگزاری رسا باید پرچمدار روایت واقعی ظرفیتها، فرصتها و داشتههای حوزه باشند تا در مسیر تحقق تمدن اسلامی و اقامه دین خدا گامهای مؤثرتری برداشته شود.

معاون امور طلاب و دانشآموختگان حوزههای علمیه، با تأکید بر ضرورت بازتعریف جایگاه روحانیت در نظام حکمرانی کشور، اظهار داشت: کارمندی مرگ ما طلبههاست؛ ما نیامدهایم کارمند شویم، آمدهایم مجاهد و شهید راه خدا باشیم. اگر در حوزه هستیم، نباید در طول و عرضهای اعتباری دنیا مستغرق شویم، بلکه باید همواره رسالت الهی و مأموریت تمدنی خود را به یاد داشته باشیم.
وی با اشاره به ضرورت مجاهدت عالمانه در مسیر اقامه دین و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما هنوز ظرفیتهای عظیم حوزه را برای ارکان حاکمیت به درستی تبیین نکردهایم. در شورای عالی اداری کشور عرض کردم که در جدول رسمی مشاغل، تنها چهار کدرشته برای حوزویان تعریف شده است؛ در حالی که حوزه امروز در دهها رشته تخصصی از علوم انسانی تا مدیریت، رسانه، اقتصاد و سیاست نیروهای توانمند تربیت کرده است که جایگاه آنان در ساختار اجرایی و راهبری کشور مغفول مانده است.
حجتالاسلام والمسلمین قنواتی با تأکید بر لزوم روایت صحیح از ظرفیتهای علمی و مهارتی طلاب گفت: اگر این روایتگری به درستی انجام نشود، حوزه و روحانیت از نقش تمدنی خود فاصله میگیرد و درگیر حاشیهها میشود؛ در حالی که ما مأموریتهای بزرگ و راهبردی داریم که تحقق آنها نیازمند بازنمایی درست توانمندیهای حوزوی است.

معاون امور طلاب و دانشآموختگان حوزههای علمیه، یکی از اولویتهای ضروری را پیوند نظام آموزش حوزوی با عرصه رسانه دانست و اظهار کرد: فهم رسانهای برای طلاب و روحانیان یک مهارت جانبی نیست، بلکه جزئی جداییناپذیر از نقش آنان است. مبلغ، استاد، پژوهشگر و مدیر حوزوی، همه باید بتوانند پیام دین را در قالب رسانهای مؤثر منتقل کنند. گاهی طلبه فقه میداند، اما نمیداند چگونه باید احکام را برای مردم تبیین کند؛ این خلأ آموزشی باید در سطوح تحصیل و خدمت طلبهها برطرف شود.
وی با تأکید بر اهمیت توانمندسازی امامان جماعت به عنوان خط مقدم ارتباط حوزه با مردم، افزود: فهم رسانهای از الزامات اساسی امامت جماعت است. صرف داشتن سطح علمی بالا کافی نیست، بلکه امام جماعت باید بتواند با ادبیات رسانهای و اقناعی با مردم ارتباط برقرار کند.
حجتالاسلام والمسلمین قنواتی در پایان با قدردانی از تلاشهای انجامشده در حوزه مهارتافزایی طلاب، خاطرنشان کرد: در حوزه متناظرسازی دانشی و مهارتی گامهای بلندی برداشته شده است و اسناد درختواره دانشی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مسیر پیشرفتهای خوبی داشتهاند، هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم و نیاز به اهتمام بیشتر داریم.
ارسال نظرات